عکس رهبر جدید
۲۸ آذر ۱۳۹۱ ۱۰:۵۸
آغاز بیداری آفریقا
در «رشد آموزش علوم‌اجتماعی»

آنچه ما از آن به بیداری اسلامی و رسانه‌های غربی به انقلاب اعراب یاد می‌کنند، حداقل در یک شاخصه با هم اشتراک دارند: جهان اسلام قدم به مرحلة حساسی از دوران تاریخ خود گذاشته است. فصل‌نامه رشد آموزش علوم‌اجتماعی در مقاله‌ای به آغاز موج بیداری اسلامی پرداخته است.

این مقاله به قلم «فاطمه سلیمی» کارشناس مطالعات اجتماعی و دبیر منطقه 13 آموزش‌وپرورش نگاشته شده است. وی پس از ارائه اطلاعاتی پیرامون تونس، کشوری که نهضت بیداری اسلامی از آنجا آغاز شد این سؤال را مطرح کرده است که: «چطور در مصر، قانون اساسی را شورای نظامی ترویج کرد اما در تونس برای تدوین قانون اساسی، انتخابات مجلس مؤسسان برگزار شده است؟»
نویسنده به این سؤال چنین پاسخ داده است: «این موضوع به تفاوت میان جوامع و نظام‌های سیاسی مصر و تونس برمی‌گردد. ساختار سیاسی و ژئوپلتیک مصر و تونس متفاوت است. نظامیان، آنقدر که در مصر قدرت دارند، در تونس قدرتمند نیستند.
به‌خاطر موقعیت جغرافیایی و سیاسی و جنگ‌هایی که مصر با اسرائیل داشته است، نظامیان همیشه در ساختار سیاسی این کشور حضور خواهند داشت. به همین دلیل حتی بعد از حذف مبارک از نظام سیاسی مصر، در این کشور شورای نظامیان به قدرت رسید و خودشان هم قانون اساسی را نوشتند. از طرف دیگر، بسیاری از کارشناسان اعتقاد دارند که تحولات اخیر منطقه و انقلاب‌های عربی به این دلیل از تونس شروع شد که این کشور می‌تواند به الگویی برای کشورهای دیگر تبدیل شود.»
ادامة این مقاله به پیروزی حزب «النهضه» در انتخابات تونس و اثرات آن اختصاص دارد. این مقاله در فصل‌نامه رشد آموزش علوم اجتماعی، شمارة 56، پاییز 1391 منتشر شده است.

تعداد بازدید : ۱,۵۹۹
کد خبر : ۱,۰۱۱
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 10000
نظر خود را وارد کنید