عکس رهبر جدید
عوامل موثر بر شادکامی دانشجویان
نتایج یک پژوهش در دانشگاه آزاد فیروزآباد نشان می‌دهد که میزان درآمد، وضعیت تاهل و رشته‌ی تحصیلی بر شادکامی دانشجویان موثر است و سن، جنسیت و بومی یا غیر بومی بودن دانشجویان تاثیری در شادکامی دانشجویان ندارد.

بر اساس گزارشی که در شماره‌ی جدید فصل‌نامه‌ی رشد مشاوره مدرسه چاپ شده، هدف اولیه‌ای پژوهش، بررسی عوامل مؤثر بر شادکامی دانشجویان دانشگاه آزاد واحد فیروزآباد بوده است تا در گام بعدی، تعمیم عوامل مثبت به همکاران مشاور پیشنهاد شود.
اهمیت و نقش شادکامی در ابعاد همه جانبه‌ی زندگی افراد در سال‌های اخیر موجب شده است که پژوهش‌گران مختلف به بررسی عوامل مؤثر بر شادکامی بپردازند.
در این زمینه پرسش‌های مهمی مطرح شده است، از جمله این‌که شادی را باید در ثروت جست‌و‌جو کرد یا در تحصیل؟ آیا شادی در خانواده نهفته است یا در اجتماع؟ آیا شادی ریشه در محیط دارد یا وراثت؟ آیا بین جنسیت و شادی رابطه‌ای وجود دارد؟ چنین پرسش‌هایی نشان از اهمیت بررسی عوامل موثر بر شادکامی دارند.
پرسش اصلی پژوهش مذکور، به شرح زیر است:
سهم عوامل یا متغیرهای جمعیت‌شناسی (نظیر سن، جنسیت، وضعیت تأهل، درآمد، بومی یا غیربومی بودن و رشته‌ی تحصیلی) در پیش‌بینی شادکامی دانشجویان دانشگاه آزاد واحد فیروزآباد چه‌قدر است؟
جامعه‌ی آماری این پژوهش، همه دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی فیروز آباد بوده که از این جامعه، نمونه‌ای به حجم 200 نفر از همه‌ی رشته‌ها انتخاب شده است و در این پژوهش، از روش نمونه‌گیری طبقه‌ای نسبی استفاده شده است.
نتایج به دست آمده این پژوهش نشان می‌دهد که وضعیت درآمد، تاهل و رشته‌ی تحصیلی بر شادکامی دانشجویان مؤثر است و سن، جنسیت و بومی یا غیر بومی بودن دانشجویان تأثیری در شادکامی دانشجویان ندارد.
این پژوهش همچنین نشان داد دانشجویان رشته‌های انسانی از بیش‌ترین میزان شادکامی و دانشجویان رشته‌های فنی و مهندسی از کمترین میزان شادکامی برخوردار بودند.
مشروح کامل این پژوهش را می‌توانید در شماره‌ی جدید فصل‌نامه‌ی رشد مشاور مدرسه پاییز 89 ببینید. 

تعداد بازدید : ۳,۳۰۷
کد خبر : ۱۰۱
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 10000
نظر خود را وارد کنید