عکس رهبر جدید

سلول غیرانفرادی

  فایلهای مرتبط
سلول غیرانفرادی
در کشور ما، پس از انقلاب اسلامی، تقریباً از دهه هفتاد در چهار مرکز دانشگاهی به موضوع سلول‌های بنیادی پرداخته شد و هم‌زمان در این زمینه مطالعه و تحقیق خود را آغاز کردند. این امر باعث شد بتوانیم با کشورهای دیگر گام به گام پیشرفت کنیم. اکنون با وجود اینکه کمتر از ۲۰ سال است که مباحث سلول‌های بنیادی مورد مطالعه قرار گرفته، اما پیشرفت‌های خوبی در زمینه تحقیقاتی و درمانی در این حوزه حاصل شده است.

سلول‌های بنیادی سلول‌های به‌سرعت تکثیرشونده و تمایزنیافته‎ای هستند که می‎توانند سلول بنیادی دقیقاً شبیه خودشان را تولید کنند و نسخه‌های بیشتری از خود بسازند. این کار به «خودبازسازی»1 معروف است و جمعیت سلول‌های بنیادی موجود در بافت را حفظ می‌کند. سلول‌های بنیادی توانایی تولید سلول‎های اختصاصی و تمایزیافته بافت را نیز دارند. این فرایند حیاتی‌ترین جنبه درمان با سلول‌های بنیادی است، زیرا سلول‌ها به آن‌ نوع سلول‌هایی تبدیل می‌شوند که برای بهبودی بدن لازم است. برای معرفی انواع سلول‌های بنیادی و کاربرد آن‌ها، ابتدا به کار اندام‌شناسی طبیعی این سلول‌ها از آغاز تشکیل «سلول تخم» تا زمان ایجاد یک نوزاد کامل می‌پردازیم تا فهم مناسب‎تری در خصوص سلول‌های بنیادی پیدا کنید.

همان‌طور که می‎دانید، زندگی انسان با لقاح «تخمک» و «اسپرم» و ایجاد سلول تخم منفرد آغاز می‌شود و این تک‌‌سلول تمام سلول‎های بدن و بافت‌های آن را به وجود می‎آورد. بنابراین سلول تخم یک سلول بنیادی «تمام‌توان»2 است که می‌تواند تمام بافت‌های بدن و یک انسان بالغ را بسازد. برای این عمل، سلول تخم تقسیم می‌شود و «بلاستوسیست» را که حاوی «سلول بنیادی رویانی»3 است، ایجاد می‌کند. این سلول که به سلول بنیادی «پرتوان»4 معروف است، هر سه لایه خارجی، میانی و داخلی زایای جنینی را به‌وجود می‎آورد.

با گذشت زمان و تبدیل سلول تخم به نوزاد، توانایی سلول‎های بنیادی به تمایز به گونه‎های متفاوت سلولی کاهش می‌یابد و به نوع خاصی از سلول محدود می‌شود. این سلول‎ها در بافت‌های گوناگون بدن افراد بالغ به تعداد بسیار اندک حضور دارند و غالبا خاموش‌اند و تقسیم نمی‎شوند. به این سلول‎ها «سلول‌های بنیادی بزرگ‌سال»5 گفته می‌شود که پس از مرحله‌های رشد جنین و در سرتاسر طول عمر، در بافت‌های متفاوت بدن حضور دارند و با تقسیم و تمایز، جای سلول‌های مرده را می‌گیرند و به سرعت بافت‌های آسیب‌دیده را ترمیم می‌کنند.

اغلب سلول‌های بنیادی بزرگ‌سال «چندتوان»6 یا «تک‌توان»7 هستند. بعضی از بافت‌های بدن، مانند خون، پوست و اپیتلیوم روده که در طول زندگی تنش‌های زیادی دارند و دائماً در حال از بین رفتن هستند، به طور مداوم با سلول‌های بنیادی موجود در بافت دوباره تجدید و جایگزین می‌شوند.

امروزه با تقلید از عملکرد طبیعی سلول‎های بنیادی در داخل بدن، این سلول‎ها از بافت‌های مختلف دارای منشأ متفاوت استخراج می‌شوند و برای ترمیم بافت‌های آسیب‌دیده و درمان انواع بیماری‎ها به طور گسترده مورد استفاده قرار می‎گیرند. منابع اصلی این سلول‎ها عبارت‌اند از:

1. سلول‎های بنیادی بزرگ‌سالان، مانند سلول‎های بنیادی خون‎ساز مغز استخوان و خون بند ناف8، سلول‎های بنیادی مزانشیمی ژله ‎وارتون بند ناف، پالپ دندان، و چربی9؛

2. سلول‌های بنیادی رویانی10؛

3. سلول‌های بنیادی پرتوان القایی11.

«پیوند سلول‌های بنیادی خون‌ساز» در حال حاضر به طور گسترده انجام می‌شود. در سال 1959، اولین پیوند مغز استخوان با شکست مواجه شد. در ادامه در سال 1969‌ در مینه سوتای آمریکا، این پیوند به طور موفقیت‌آمیزی انجام گرفت. در ایران برای اولین بار در سال 1369، به منظور درمان سرطان خون این پیوند صورت گرفت و تاکنون بیش از 8000 پیوند انجام شده ‌است‌.

برای انجام پیوند، «سلول‌های بنیادی خون‌ساز»12 را می‎توان از مغز قرمز استخوان، جریان خون داخل عروقی و خون بند ناف جداسازی کرد. این سلول‎ها می‌توانند به همه انواع سلول‌های خونی، گلبول‎های قرمز و پلاکت‎ها تمایز یابند. بنابراین برای درمان نارسایی‌های خونی و سرطان‌های خون (لوسمی) مورد استفاده قرار گیرند. برای درمان لوسمی، ابتدا سلول‎های سرطانی مغز استخوان با دوز بالای شیمی‌‌درمانی از بین می‌برند و به دنبال آن، سلول‌های بنیادی خون‌ساز به بدن بیمار پیوند زده می‎شوند تا از طریق بازسازی سلول‌های تشکیل‌دهنده خون، خاصیت درمان‌کنندگی خود را ارائه دهند. سه نوع «پیوند سلول‌های بنیادین خون‎ساز»13 وجود دارد:  

- پیوندهای سینرژیک14 که بین دوقلوهای همسان رخ می‌دهند.

- پیوندهای اتولوگ15 که در آن‌ها از سلول‌های بنیادی خون‌سازی که به ‌طور مستقیم از بیمار به‌دست می‌آیند، استفاده می‌شود و به همین دلیل هیچ گونه عوارض ناسازگاری بافتی ایجاد نمی‌کنند.

- پیوند آلوژنیک16 که در آن از سلول‌های بنیادی خون‌سازدهنده‌ای که به لحاظ ژنتیکی مرتبط یا نامرتبط به گیرنده هستند، استفاده می‌کند.

«سلول‌های بنیادی مزانشیمی»17 سلول‎های چندتوان با قدرت تکثیری بسیار بالا و تنظیم‌کننده دستگاه (سیستم) ایمنی هستند. پیشرفت‌های اخیر در زمینه فناوری جداسازی سلول این امکان را فراهم آورده است که بتوان سلول‌های بنیادی مزانشیمی را از بافت‎های جنینی و بالغ گوناگون، از جمله خون و ژله ‎وارتون بند ناف، بافت چربی، خون محیطی و حتی دندان‎های شیری، جداسازی و شناسایی کرد. این سلول‎ها قادرند به سلول‎های استخوان، غضروف، ماهیچه، لیگامنت، تاندون، ماهیچه قلب و غیره تمایز یابند.

«سلول‌های بنیادی رویانی»18 که از بلاستوسیست رویان به‌دست می‎آیند، توانایی تقسیم نامحدود دارند و قادرند به همه انواع سلول‏های لایه رویانی، مانند عصب، قلب و ... تمایز یابند. بنابراین کاربرد زیادی در کشف داروهای جدید، بررسی اثرات آن‎ها و ترمیم بافت‎های آسیب‌دیده، مانند بافت‎های عصبی دارند. اما با وجود این ویژگی‎های مفید، تهیه این سلول‎ها کار دشواری است و به انجام لقاح آزمایشگاهی، ایجاد رویان و از بین ‌بردن جنین نیاز دارد که همواره با مخالفت‎ها و ملاحظات اخلاقی همراه است. به همین دلیل، تلاش‌های زیادی انجام شده‌اند تا سلول‌هایی شبیه سلول‌های بنیادی رویانی تولید شوند که از توده سلولی داخلی جنین استخراج نمی‎شوند.

درسال 2006، یاماناکا و همکارانش اولین فیبروبلاست را به سلول‌های شبه‌سلول‌های بنیادی رویانی، با تحت عنوان «سلول‎های بنیادی پرتوان القایی»19 با مهندسی ژنتیک و تغییر بیان ژن باز برنامه‌ریزی و سلول بالغ پوست را به سلول بنیادی پرتوان تبدیل کردند. این سلول شبیه سلول‌های بنیادی رویانی است و می‌تواند یک جاندار کامل تولید کند. در حال حاضر از سلول‎های بنیادی پرتوان القایی برای سلول درمانی، مدل‌سازی بیماری‎ها و کشف دارو مورد استفاده قرار می‌گیرند.



جایگاه سلول‌های بنیادی در پزشکی آینده

پزشکی بازساختی و راهکار‎های درمانی وابسته به آن به سرعت در حال تبدیل‌شدن به یکی از دستاوردهای خارق‌العاده در پزشکی و درمان است. دانشمندان همچنان در تلاش هستند روش‌های جدیدی را در شناسایی، استخراج و تکثیر سلول‌های بنیادی کشف کنند. در چند سال اخیر، جایگاه استفاده بالینی از سلول‌های بنیادی در درمان، پیشرفت‌های نسبتاً زیادی داشته و تا به امروز بیش از 3000 آزمایش در این زمینه در «سازمان بهداشت جهانی» به ثبت رسیده است. دانشمندان امیدوارند که در آینده روش‎های درمانی جدیدی بر پایه این سلول‌ها معرفی شوند و درمان بسیاری از بیماری‌هایی را که در حال حاضر محال می‌نماید، به امری بدیهی تبدیل کنند.

در حال حاضر از این سلول‌ها در درمان بیماری‎هایی مانند دیابت، آسیب نخاعی، دیستروفی عضلانی، بیماری قلبی و کاهش بینایی و شنوایی استفاده می‎شود. نتایج بعضی از این مطالعات موفقیت‌آمیز و ارزشمند بوده است. انتظار می‌رود که با ادامه روند تحقیقات و مطالعات بالینی، نتایج از سوی سازمان‌های معتبر جهانی نیز تأیید شوند و این سلول‌ها در درمان بیماری‎های بیشتری مورد استفاده قرار گیرند. برای مثال از پیوند سلول‎های بنیادی پرتوان القایی برای درمان بیماران مبتلا به تخریب بافت چشم استفاده شده و نتایج مثبتی هم در بهبود بینایی به دنبال داشته است. در آینده نزدیک درمان‌های مبتنی بر سلول‌های‌بنیادی به طور قابل توجهی بر سلامت انسان تأثیر خواهند گذاشت.



پی‌نوشت‌ها

1. self renewality

2. toti-potent

3. Embryonic Stem Cell (ESC)

4. pluripotent

5. Adult Stem Cells

6. multipotent

7. unipotent

8. Hematopoetic Stem Cells (HSCs)

9. Mesenchymal Stem Cells (MSCs)

10. ESCs

11. induced Pluripotent Stem cell (iPS)

12. HSCs

13. Hematopoetic Stem Cells Transplantation (HSCT)

14. syngeneic

15. autologous

16. allogeneic

17. MSCs

18. ESCs

19. IPS


۹۵
کلیدواژه (keyword): رشد جوان، دانشمند جوان،سلول های بنیادی،سلول غیرانفرادی، زهرا عامری، یاسین حیات ابدی
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید