عکس رهبر جدید

رمزینه‌های پاسخ سریع در کتاب‌های درسی

  فایلهای مرتبط
رمزینه‌های پاسخ سریع در کتاب‌های درسی
یکی از نوآوری‌های کتاب‌های درسی مجهز‌شدن این کتاب‌ها به «رمزینه پاسخ‌سریع» (کیوآر کد) است که کمک می‌کند دانش‌آموز بتواند از طریق گوشی تلفن همراه به انواع محتواهای مکمل در قالب وبگاه، فیلم، عکس، صوت، گرافیک متحرک (موشن‌گرافی)، پویانمایی (انیمیشن) و غیره دست یابد. برای استفاده از رمزینه پاسخ‌سریع لازم است ابتدا نرم‌افزار رمزینه‌خوان (کیوآر کدخوان) را از طریق «گوگل» دریافت و نصب و راه‌اندازی کنید. دوربین تلفن همراه خود را به رمزینه پاسخ‌سریع مورد نظر در صفحه کتاب نزدیک کنید تا تصویر واضحی از رمزینه ثبت شود. بر این اساس اطلاعات مورد نظر درس مربوطه که در وبگاه رشد بارگذاری شده است، به صورت دسته‌بندی نمایش داده می‌شود. هدف از به‌کارگیری رمزینه‌ها، تقویت محتوای آموزشی و غنی‌سازی و تنوع‌بخشی به تجربه‌های یادگیری است. این محتواها شامل مرور برخی از مفاهیم درسی، ارائه نکات تکمیلی، تصویرسازی و مجسم‌سازی مفاهیم یا خودآزمایی‌های تعاملی هستند.

مزیتهای استفاده از رمزینههای پاسخسریع

- تسهیل و تکمیل جریان یادگیری؛

- تنوع و جذابیت بصری در محتواهای آموزشی؛

- مشاهده و درک شهودی شکلهای ریاضی در فضای سه بعدی؛

- توسعه دانشها و مهارتهای فراتر از کتاب درسی؛

- امکان مشاهده محتواها به دفعات دلخواه؛

- سهولت دسترسی به آموزش برای همگان؛

- و ...

 

کتابهای ریاضی و رمزینه

در ابتدای هر فصل از کتابهای ریاضی دوره اول متوسطه یک رمزینه در نظر گرفته شده است که شما با اسکنکردن آن میتوانید یک یا چند محتوا را در رابطه با موضوع آن فصل در قالب فیلم یا محتوای تعاملی مشاهده کنید. هیچ کدام از این محتواها جایگزین تدریس معلم نیستند، بلکه مکمل تدریس وی یا مرور مباحث و نمایش کاملتری از موضوعهای درسی هستند. ملاحظه و مرور این رمزینهها میتواند به یادگیری عمیقتر مباحث منجر شود.

برای مثال رمزینه 1 به معادله درجه اول در کتاب ریاضی هشتم مربوط است که به صورت یک پرونده (فایل) تعاملی به همراه فیلم راهنمای استفاده از آن ارائه شده است. در آن شما میتوانید یکی از سه سطح آسان، متوسط و سخت را انتخاب کنید و همه معادلههای آن سطح را حل کنید. در هر صفحه معادلهای مانند شکل 1 قرار دارد که با اضافه و کمکردن عدد 1و متغیر x، تغییرات در معادله در پایین صفحه نمایش داده میشوند. همچنین در گوشه سمت چپ و بالای صفحه امتیاز شما با توجه به میزان سرعت و خطاها تعیین میشود. با حل معادله اول، معادله بعدی نمایان میشود. به همین ترتیب تا حل آخرین معادله ادامه دهید و امتیاز نهایی را مشاهده کنید.

 

در رمزینه 2 نیز، با استفاده از قابلیت نرمافزار در فضای سه بعدی، رابطه بین حجم مخروط و حجم استوانه در ریاضیات نهم بسیار جذاب، شهودی و ملموس ارائه میشود. در فیلم این رمزینه، مخروط و استوانهای با شعاع قاعده و ارتفاع برابر مشاهده میکنید که اگر ظرف مخروط را از آب پر کنیم و در استوانه بریزیم، میبینیم 1/3 حجم استوانه پر میشود. پس نتیجه میگیریم حجم مخروط 1/3 حجم استوانه است (شکل 2).

 

با تغییر زبانههای مربوط به شعاع قاعده و ارتفاع مخروط و استوانه، یعنی کم و زیادکردن اندازه شعاع و ارتفاع، درستی رابطه بین حجم مخروط و استوانه در همه حالتها نشان داده میشود (شکل 3).

 

پینوشت

1. Quick Response Code (QR CODE)

۱۸۵۶
کلیدواژه (keyword): رشد برهان متوسطه اول، ریاضی و مدرسه، رمزینه‌ های پاسخ سریع در کتاب‌ های درسی، مرتضی مرتضوی
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید