عکس رهبر جدید

قدم زدن روی ابرها

  فایلهای مرتبط
قدم زدن روی ابرها

تا به حال خود را در میان جنگلی پر از ابرهای سپید و در حال قدمزدن در اقیانوسی از ابرها تصور کردهاید؟

درجنگل ابر این رؤیای شما به واقعیت تبدیل میشود. اینجا آسمان و زمین بر بالای جنگلی سرسبز با درختانی بلندقامت به هم میپیوندند. جنگلی به وسعت حدودً 35 هکتار که قسمتی از قدیمیترین،  زیباترین و بکرترین جنگلهای هیرکانی در منطقه البرز مرکزی است و با قدمتی چند میلیون ساله  از بقایای دوران سوم زمینشناسی محسوب میشود. جایی که از ضخامت کوههای البرز کاسته میشود و ابرهای گرفتار پشت این دیوار، از لابهلای درهها به سمت جنوب سرازیر میشوند. به همین دلیل تقریباً از بعدازظهر تا نیمههای شب، با سردشدن هوا، اینطور دیده میشود که جنگل روی ابرها سوار است.

جنگل ابر در استان سمنان، 40 کیلومتری شمال شرقی شهرستان شاهرود، در روستای ابر و مرز بین دو زیست بوم نیمهبیابانی و جنگلی قرار دارد. این جنگل در تمامی روزهای سال ابر ندارد و بیشترین زمان تشکیل اقیانوس ابری این جنگل فصلهای بهار، تابستان و پاییز است. در واقع بهترین زمان دیدن جنگل ابر نیمه اول سال و از اوایل اردیبهشت ماه تا ابتدای مهرماه است.

 

اهمیت جنگل ابر

قسمتی از جنگلهای باستانی هیرکانی است که گیاهان دارویی کم نظیری دارد و به عنوان یکی از بانکهای دارویی در کشور شناخته شده است.

_ چون درمرز بین دو زیست بوم منطقه نیمه بیابانی و جنگلی قرار دارد، در آن درختان سوزنی برگ را در کنار درختان پهن برگ میتوان مشاهده کرد؛ بهطوری که 80 گونه از گیاهان کمیاب، از قبیل توسکا، نارون، بارانک و... موجود در این جنگل، آن را به موزهای طبیعی و منحصربهفرد تبدیل کرده است. در قسمتهای جنوبیتر جنگل که به روستای ابر نزدیک میشود، پوشش گیاهی تنکتر است، اما هرچه به قسمتهای شمالی و داخلی جنگل میرویم، پوشش گیاهی انبوهتر میشود و درختان بلندتر و رو به آسمان هستند.

_ به سبب جغرافیای خاص منطقه  که دو منطقه کم ارتفاع و بلند در کنار هم قرار گرفتهاند، شاهد شکلگیری اقیانوسی از ابر در منطقه هستیم و پوشش جنگلی پدیدهای کم نظیر به نام جنگل ابر به وجود میآورد. 

 

دیدنیهای جنگل ابر

در قلب جنگل ابر آبشارهای زیادی وجود دارند که دو آبشار «شرشر» و «آلوچال» از زیباترین آنهاست. آبشار آلوچال خود از دو آبشار دیگر  تشکیل میشود که در فاصله چند صدمتری به هم میپیوندند و در انتها آبشار اصلی را تشکیل میدهند.

دالان بهشت:  منطقهای پوشیده از درختان درهم تنیده که فضایی بسیار زیبا و رویایی را به وجود آورده است.

چشمهها: در کنار آبشارها چشمهسارهای فراوانی وجود دارند که از جمله آنها میتوان به چشمههای «ترش» و «قطری» اشاره کرد.

قلعه ماران: بر بالای کوهی قرار دارد که از درون جنگل به خوبی قابل رؤیت است.

نکته قابل توجه این است که این جنگل در سال 1398 به عنوان آثار ملی و طبیعی به  ثبت رسید.

۲۳۴
کلیدواژه (keyword): رشد جوان، پیشنهاد ماه، قدم زدن روی ابرها، زهره کریمی
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید