کاربرد رمزینهها در کلاس
اینجانب بهعنوان آموزگار فعال در تولید محتواهای آموزشی، از این نوآوری استقبال کردم، بهرهبردن از آن را به دانشآموزانم پیشنهاد دادم و موارد جالبی را در استفاده از این فناوری نوین مشاهده کردم:
- دانشآموزانم از ابتدای سال تحصیلی موظف شدند فیلمهای آموزشی بارگذاریشده در رمزینهها را طبق درسهای تدریسشده، ببینند و به کار ببرند. با گذشت مدتی از سال تحصیلی، آنها نحوه استفاده از این رمزینهها را آموختند و دیگر میتوانستند به طور مستقل فیلمها را ببینند. در نتیجه حس اعتمادبهنفس آنان در استفاده از فناوریهای نوین بیشتر شد.
- فیلمهای بارگذاریشده در این رمزینهها، علاوه بر دارا بودن استانداردهای آموزشی، برای دانشآموزان جذاب و سرگرمکننده نیز هستند و لذت یادگیری را برای آنان دوچندان میکنند.
- برخی از دانشآموزان در پی بهکارگیری این رمزینهها، با نحوه کاربرد نرمافزارهای تولید محتوای الکترونیکی موجود در گوشیهای همراه آشنا شدند و تا حدودی توانستند با نظارت و یاری والدین خود، محتواهایی را برای مباحث درسی یا مناسبتهای ملی و مذهبی تهیه کنند. به این ترتیب، توانمندی آنان در استفاده از فناوریهای نوین افزایش یافت و استعدادهای بالقوه آنان به بالفعل تبدیل شد.
- با مجازیشدن آموزشها، والدین همیشه دغدغه دو نکته را داشتند:
اول: دسترسی بیحدومرز فرزندانشان به فضای گسترده اینترنت؛
دوم: چگونگی دسترسی به محتوای مناسب و مورد تأیید.
با امکان رمزینهها در کتابهای درسی، دغدغههای مذکور تا حدودی رفع شدند. بدینصورت که دانشآموزان با استفاده از رمزینهها به فضای اینترنتی کنترلشدهای از لحاظ محتوا وارد میشوند و تنها به محتواهای درسی موردنظر دسترسی پیدا میکنند.
همچنین، این محتواها مورد تأیید مراجع ذیصلاح آموزشوپرورش هستند، با اهداف درسها مغایرتی ندارند و حتی تسهیلگر روند آموزش نیز هستند. در این صورت، والدین با آسودگی خاطر بیشتری از رمزینهها استفاده میکنند و از این بابت احساس رضایت و خرسندی دارند.
خلاصه کلام
در پایان، با توجه به تعریف جدید یونسکو از سواد که «توانایی ایجاد تغییر» را ملاک باسوادی دانسته است و همچنین همراهبودن کودکان امروز با فناوریهای روز دنیا، ما نیز بهعنوان معلمی که در تعامل با دانشآموزان قرار داریم، باید خود را با تغییرات جهان همراه کنیم و ارتباط بیشتری با محیط خود داشته باشیم.