عکس رهبر جدید

کارکرد رمزینه‌ها

  فایلهای مرتبط
کارکرد رمزینه‌ها
در طول سال‌های گذشته، آموزش دانش‌آموزان، به‌خصوص در پایه اول، به کتاب درسی محدود بود و آن‌ها از دنیای گسترده اینترنت در حوزه آموزشی شناختی نداشتند. در این روزها که شاهد حضور کمتر دانش‌آموزان در مدرسه هستیم، اینترنت جزو جدانشدنی فرایند آموزش شده است. در همین راستا، تحول مهم و کارآمدی هم در نظام آموزشی ایجاد شده است که قرار دادن رمزینه‌های سریع‌پاسخ (کیوآرکدها) در کتاب‌های درسی است. استفاده از این رمزینه‌ها پیوند کتاب‌های درسی با فناوری دیجیتال را ممکن کرده است.

کاربرد رمزینه‌ها در کلاس

اینجانب به‌عنوان آموزگار فعال در تولید محتواهای آموزشی، از این نوآوری استقبال کردم، بهره‌بردن از آن را به دانش‌آموزانم پیشنهاد دادم و موارد جالبی را در استفاده از این فناوری نوین مشاهده کردم:

- دانش‌آموزانم از ابتدای سال تحصیلی موظف شدند فیلم‌های آموزشی بارگذاری‌شده در رمزینه‌ها را طبق درس‌های تدریس‌شده، ببینند و به کار ببرند. با گذشت مدتی از سال تحصیلی، آن‌ها نحوه استفاده از این رمزینه‌ها را آموختند و دیگر می‌توانستند به طور مستقل فیلم‌ها را ببینند. در نتیجه حس اعتمادبه‌نفس آنان در استفاده از فناوری‌های نوین بیشتر شد.
 

- فیلم‌های بارگذاری‌شده در این رمزینه‌ها، علاوه بر دارا بودن استانداردهای آموزشی، برای دانش‌آموزان جذاب و سرگرم‌کننده نیز هستند و لذت یادگیری را برای آنان دوچندان می‌کنند.

- برخی از دانش‌آموزان در پی به‌کارگیری این رمزینه‌ها، با نحوه کاربرد نرم‌افزارهای تولید محتوای الکترونیکی موجود در گوشی‌های همراه آشنا شدند و تا حدودی توانستند با نظارت و یاری والدین خود، محتواهایی را برای مباحث درسی یا مناسبت‌های ملی و مذهبی تهیه کنند. به این ترتیب، توانمندی آنان در استفاده از فناوری‌های نوین افزایش یافت و استعدادهای بالقوه آنان به بالفعل تبدیل شد.

- با مجازی‌شدن آموزش‌ها، والدین همیشه دغدغه دو نکته را داشتند:

اول: دسترسی بی‌حدومرز فرزندانشان به فضای گسترده اینترنت؛

دوم: چگونگی دسترسی به محتوای مناسب و مورد تأیید.

 
با امکان رمزینه‌ها در کتاب‌های درسی، دغدغه‌های مذکور تا حدودی رفع شدند. بدین‌صورت که دانش‌آموزان با استفاده از رمزینه‌ها به فضای اینترنتی کنترل‌شده‌ای از لحاظ محتوا وارد می‌شوند و تنها به محتواهای درسی موردنظر دسترسی پیدا می‌کنند.

همچنین، این محتواها مورد تأیید مراجع ذی‌صلاح آموزش‌وپرورش هستند، با اهداف درس‌ها مغایرتی ندارند و حتی تسهیلگر روند آموزش نیز هستند. در این صورت، والدین با آسودگی خاطر بیشتری از رمزینه‌ها استفاده می‌کنند و از این بابت احساس رضایت و خرسندی دارند.

 

خلاصه کلام

در پایان، با توجه به تعریف جدید یونسکو از سواد که «توانایی ایجاد تغییر» را ملاک باسوادی دانسته است و همچنین همراه‌بودن کودکان امروز با فناوری‌های روز دنیا، ما نیز به‌عنوان معلمی که در تعامل با دانش‌آموزان قرار داریم، باید خود را با تغییرات جهان همراه کنیم و ارتباط بیشتری با محیط خود داشته باشیم.

 


۱۴۸
کلیدواژه (keyword): رشد مدرسه فردا،تجربه های موفق از معلمان موفق، کارکرد رمزینه‌ها، فریبا اسودی،رمزینه‌های سریع‌ پاسخ،
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید