عکس رهبر جدید

حروفچینی ده انگشتی، نیاز زمانه

  فایلهای مرتبط
حروفچینی ده انگشتی، نیاز زمانه
در گذشته حروف‌چینی ده‌انگشتی مهارتی ذخیره شده برای تندنویسان در دادگاه، رونویس‌ها و شاید چند نویسنده بوده است. اما در عصر دیجیتال کنونی همه این قضایا تغییر یافته‌اند. تایپ ده‌انگشتی اکنون مهارتی است که هر کس می‌تواند آن را یاد بگیرد. این مهارت می‌تواند با تمرین منظم به آسانی و سریع به دست آید. در این میان فقط حروف‌چینی سریع افراد بزرگ‌سال مورد تأکید نیست، بلکه از کودکان تا بزرگ‌سالان همه باید این مهارت مهم کاربردی را فرا بگیرند. وقتی در مورد یادگیری مهارت‌های مهم و اساسی برای کودکان صحبت می‌کنیم، اسمی از حروف‌چینی ده‌انگشتی در میان نیست. اما واقعاً نباید چنین باشد! تایپ ده‌انگشتی یکی از باارزش‌ترین مهارت‌هایی است که هر دانش‌آموز می‌تواند یاد بگیرد. دلایل زیادی وجود دارند که دانش‌آموزان باید حروف‌چینی ده‌انگشتی را یاد بگیرند. در دنیای امروز و به‌خصوص در دوران همه‌گیری بیماری کرونا که دانش‌آموزان بخش بزرگی از دانش خود را به‌صورت برخط می‌آموزند، یادگیری حروف‌چینی ده‌انگشتی نه‌تنها می‌تواند کیفیت کار آن‌ها را در مدرسه بالا ببرد، بلکه در پیشرفت درسی و حتی شغلی آن‌ها در آینده مؤثر خواهد بود. بسیاری از مشاغل به مهارت تایپ سریع نیاز دارند و با پیشرفت فناوری اهمیت یادگیری حروف‌چینی ده‌انگشتی بیشتر هم می‌شود.

- فایده‌های یادگیری حروف‌چینی ده‌انگشتی در دانش‌آموزان

انجام سریع و باکیفیت تکالیف محول‌شده

در حروف‌چینی ده‌انگشتی نگاه حروف‌چین به نمایشگر است و نیازی ندارد دائم روی صفحه‌کلید تمرکز کند. بنابراین، می‌تواند کاراکترهای صحیح را به‌سرعت پیدا کند و کارش را به‌سرعت به اتمام برساند. اگر دانش‌آموزی برای انجام تکالیفش یا پروژه‌هایی که به او محول شده‌ است، از تایپ ده‌انگشتی استفاده کند، می‌تواند حداکثر تمرکز خود را برای پیاده‌کردن افکارش به کار ببندد و دیگر نیازی نیست آن را بین فکرکردن و پیداکردن علائم و حروف تقسیم کند. در نتیجه کار او با سرعت و کیفیت بیشتری انجام خواهد شد.

 

بهبود مهارت‌های نوشتاری

در حروف‌چینی ده‌انگشتی دانش‌آموز باید نسبت به آنچه حروف‌چینی می‌کند بسیار متمرکز و آگاه باشد، زیرا می‌خواهد کلمات را به‌درستی بنویسد. این سطح تمرکز و تعامل می‌تواند به کودک کمک کند مهارت‌های نوشتاری فارسی و املای خود را تقویت کند. او مجبور می‌شود به انشای کلمات هم فکر کند. بنابراین درباره ساختـار صحیـح جمـلات مـی‌اندیشـد و دایـره واژگانش گسترش می‌یابند.

 

کمک‌حال دانش‌آموزان دچار مشکلات یادگیری

یادگیری حروف‌چینی ده‌انگشتی به دانش‌آموزان دچار مشکلات خاص یادگیری مانند اختلال کم‌توجهی، بیش‌فعالی و نارساخوانی که قادر به نوشتن با دست نیستند، کمک می‌کند.

 

تقویت اعصاب حرکتی و عضلات دست

اغلب دانش‌آموزانی که در سال‌های اولیه دوره دبستان در حین نوشتن تکالیف در دست‌های خود احساس خستگی می‌کنند و همین سبب کندی در انجام تکالیف می‌شود، به مرور زمان اعتمادبه‌نفسشان کاهش می‌‌یابد و در برخی مواقع رغبت خود را به آموزش و یادگیری از دست می‌دهند. در حروف‌چینی ده‌انگشتی عضلات کنترل‌کننده دست و انگشتان به‌خوبی تمرین می‌بینند. این کار به مرور زمان قدرت عضلات کف دست و انگشت‌ها را افزایش می‌دهد و کمک می‌کند دست‌ها در حین نوشتن تکالیف، خستگی کمتری را تجربه ‌کنند. علاوه بر این، مغز کودک تمرین می‌کند و این موجب می‌شود اعصاب حرکتیِ دست را به‌خوبی کنترل کند و بر توانایی انجام کارهای ظریف و دقیق با دستان در دانش‌آموزان می‌افزاید.

 

مفید برای آینده شغلی دانش‌آموزان

تصور اینکه تایپ ده‌انگشتی ویژه افرادی است که در اداره‌ها مشغول به کارند، چندین سال است تغییر کرده است. با پیشرفت فناوری و همچنین ظهور روبات‌ها، بازار شغلی در حال تغییر است و توانایی لمس حروف‌چینی برای ایفای مشاغل آینده اهمیت بیشتری پیدا می‌کند.

 

آشنایی با مهارت‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات

آموختن مهارت‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات در عصر مدرن حیاتی است. یادگیری حروف‌چینی در سنین پایین می‌تواند گام بزرگی در آشنایی کودک با رایانه باشد. او یاد می‌گیرد مشکلات خودش را حل کند و حروف‌چینی سریع می‌تواند به او کمک کند در اینترنت راه‌حل مشکل‌ها و نقص‌هایی را که با آن‌ها مواجه می‌شود، بیابد. در دنیای امروز نمی‌توان اهمیت این موضوع را نادیده گرفت.

 

یک عمر استفاده با یک بار یادگیری

حروف‌چینی‌‌کردن هم مانند دوچرخه‌سواری مهارتی است که عضلات ما می‌آموزند. حتی اگر برای چندین سال از آن استفاده نکنیم، باز هم در حافظه ما وجود خواهد داشت و به محض اینکه اراده کنیم، می‌توانیم از آن استفاده کنیم. بنابراین نگران آن نباشید که فرزندتان این مهارت را فراموش کند.

 

مفید برای سلامت کودکان در نحوه تایپ‌کردن

نمی‌شود به حروف‌چینی ده‌انگشتی اشاره کرد و مزایای سلامتی آن را در نظر نگرفت. امروزه بسیاری از افراد دچار آسیب فشار تکراری هستند. استفاده از وسایل فناوری مدرن یکی از عوامل بروز این آسیب است که می‌تواند در درازمدت گریبانگیر دانش‌آموزان هم بشود. اما حروف‌چینی ده‌انگشتی می‌تواند به آن‌ها کمک کند با رفتار اصولی وکارپژوهی «ارگونومی» از رایانه استفاده کنند.

 

به‌عنوان یک بازی سرگرم‌کننده

یادگرفتن حروف‌چینی ده‌انگشتی می‌تواند مانند بازی برای کودکان سرگرم‌کننده باشد. بازی‌های رایانه‌ای مناسب کودکان وجود دارند که در آن‌ها باید از عملکردهای صفحه‌کلید استفاده شود. کودکانی که حروف‌چینی ده‌انگشتی را یاد گرفته‌اند، می‌توانند سریع‌تر و دقیق‌تر از سایر هم‌سالانشان در این بازی‌ها عمل کنند. حروف‌چینی ده‌انگشتی می‌تواند به‌شدت سرعت حروف‌چینی افراد را افزایش دهد. شاید تاکنون از روش یافتن حرف روی صفحه‌‌کلید و فشردن آن در طول زندگی استفاده کنید یا از نوع دیگری از گذاشتن ۱۰ انگشت روی صفحه‌کلید استفاده کنید.

آموزش‌های زیادی برای حروف‌چینی ده‌انگشتی فارسی و انگلیسی وجود دارند و از روش‌های گوناگون می‌توان سرعت حروف‌چینی را سنجید و با کمک تمرین حروف‌چینی، آن را افزایش داد.و‌بگاه‌ها و برنامه‌های کاربردی به شما کمک می‌کنند مهارت‌های حروف‌چینی سریع را گام‌به‌گام آموزش ببینید و تأثیرات محسوس آن را مشاهده کنید.

 

- معرفی سایت‌ها و برنامه‌ها برای یادگیری حروفچینی  ده‌انگشتی

در این قسمت نمونه‌هایی از بهترین و‌بگاه‌ها و برنامه‌های کاربردی برای یادگیری حروف‌چینی ده‌انگشتی فارسی و انگلیسی را معرفی و در ادامه دو وبگاه و امکانات آن‌ها را بررسی می‌کنیم.

1. تایپو (typeo.top)

2. یوتایپ (utype.ir)

3. تایپکده (typekadeh.com)

4. وی‌تایپ (wetype.ir)

5. Typing

6. Typing Club

7. Typing Academy

8. Keybr

9. نرم‌افزار رپید تایپینگ (RapidTyping)

 

- وبگاه آموزش حروف‌چینی ده‌انگشتی تایپو (typeo.top)

برخی از ویژگی‌های وبگاه تایپو

- آموزش‌های جذاب به همراه بازی

- امکان آزمون سرعت حروف‌چینی و رقابت‌های جالب با دیگران

- امکان گزارش‌گیری حرفه‌ای

- داشتن رابط کاربری جذاب

- امکان ایجاد متن اختصاصی برای تمرین

- رایگان‌نبودن تمامی امکانات و آموزش‌ها

 

- وبگاه آموزش حروف‌چینی ده‌انگشتی تایپکده (typekadeh.com)

برخی از امکانات وبگاه تایپکده

- رایگان‌بودن دوره‌های آموزشی فارسی و انگلیسی

- امکان آزمون سرعت حروف‌چینی و مسابقه

- گزارش‌گیری

- داشتن رابط کاربری ساده

 

- مسابقه‌های برخط، امکانی مناسب برای آموختن حروف‌چینی ده‌انگشتی

این سایت‌ها امکانات زیادی ارائه می‌دهند. برای مثال:

- هر انگشت و حرف روی صفحه‌کلید تمرین‌های خاص خود را دارد تا فرد بیاموزد هر انگشت مسئول فشردن کدام کلیدهاست.

- بعد از هر درس از افراد آزمون گرفته می‌شود و اگر خطاها از تعداد مجاز بیشتر باشند، مشاهده درس بعدی ممکن نمی‌شود.

- از افراد آزمون سرعت حروف‌چینی گرفته می‌شود تا متوجه شوند سرعت تایپشان چند کلمه در دقیقه افزایش پیدا کرده است.

بعضی از این و‌بگاه‌ها در قالب بازی و سرگرمی افراد را به حروف‌چینیی پرسرعت تبدیل می‌کنند و امکانات کوچک و بزرگ دیگری دارند که همگی کمک می‌کنند این مهارت‌ها بهتر یادگرفته شوند.

 

جمع‌بندی

در جهان امروز رایانه‌ها در همه‌جا هستند و هر روز به تعداد آن‌ها افزوده می‌شود. بیشتر اموری که قبلاً با یک خودکار و یک برگ کاغذ انجام می‌شدند، اکنون با رایانه‌، رایانک «تبلت» و رایانک«تبلت»‌ انجام می‌گیرند. هـر کـاری مـانند فـرستادن رایانامه«ایمیل»، نوشتـن گـزارش و حتی برنامه‌ریزی روزانه به‌صورت دیجیتال انجام می‌شود. تایپ‌کردن با دقت بالا و بدون نگاه‌کردن به صفحه‌کلید، به جای تمرکز بر نحوه حروف‌چینی کردن، باعث تمرکز بر متن نوشته می‌شود. از طرف دیگر، سرعت نوشتن با تمرین این نوع نوشتن افزایش بسیار زیادی خواهد یافت. تایپ ده‌انگشتی از جمله مهارت‌هایی است که در عصر دیجیتال امروز بسیار کاربردی و مهم تلقی می‌شود و یادگیری آن می‌تواند کمک خیلی زیادی کند و هنگام کار با رایانه و رایانه کیفی «لپ‌تاپ» احساس خوبی به کاربر بدهد.

۲۵۴
کلیدواژه (keyword): رشد فناوری آموزشی،کاربرد فناوری آموزشی،حروفچینی،حروفچینی ده انگشتی،یادگیری،وبگاه های برخط،تایپو،تایپکده، مهدی کماسی،
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید