عکس رهبر جدید

رشد برای معلمان فیلم ساز

رشد برای معلمان فیلم ساز
فیلم‌های آموزشی به‌عنوان یکی از اجزای بسته‌های آموزشی نقش مهمی در فرایند یاددهی-یادگیری دارد. بر اساس اهمیت این موضوع، سردبیر مجله گفت‌و‌گویی را با آقای روح‌اللّه مالمیر، رئیس دبیرخانه دائمی جشنواره بین‌المللی فیلم رشد انجام داده است که با هم پی می‌گیریم.

اهداف اصلی جشنواره فیلم علمی، آموزشی و تربیتی را تبیین کنید.

جشنواره فیلم رشد از دیرباز تاکنون اهداف مشخص و روشنی را مد نظر داشته است؛ اهدافی همچون:

• ایجاد زمینه مناسب برای رشد استعدادها و خلاقیت‌های هنری فیلم‌سازان حرفه‌ای و غیرحرفه‌ای (معلمان، دانشجومعلمان و دانش‌آموزان)؛

شناسایی، انتخاب و معرفی فیلم‌های علمی، آموزشی و تربیتی از ایران و سراسر جهان؛

بهره‌گیری از توانایی‌های صنعت فیلم و سینما در آموزش و پرورش و نقش مؤثر آن در پیشبرد فرایند یاددهی و یادگیری؛

تبادل فرهنگی و هنری بین کشورهای دنیا و جمهوری اسلامی ایران؛

ارتقای جایگاه فیلم‌های علمی، آموزشی و تربیتی از نظر کمی و کیفی در سطح کشور؛

تشویق هنرمندان برجسته ایران و سایر کشورها به تهیه ساخت فیلم‌های علمی، آموزشی و تربیتی؛

آگاهی از تحولات و نوآوری‌های علمی- آموزشی و تربیتی کشورهای جهان؛

توسعه فرهنگ به‌کارگیری فیلم آموزشی در فرایند برنامه ‌درسی برای تحقق بسته آموزشی به جای کتاب درسی؛

تولید و تأمین محتوای الکترونیکی چندرسانه‌ای و رمزینه ‌سریع پاسخ  متناسب با نیاز دانش‌آموزان و معلمان و بارگذاری آثار واجد شرایط و استاندارد در شبکه ملی مدرسه‌های ایران (رشد).

 

معلمان تا چه میزان فیلم‌های مربوط به این جشنواره را در کلاس به کار می‌گیرند؟

افراد شرکت‌کننده در جشنواره بین‌المللی فیلم رشد دو گروه هستند: گروه اول فقط با هدف شرکت در جشنواره و کسب رتبه یا حداقل ورود به بخش مسابقه اثر خود را برای جشنواره فیلم رشد می‌فرستند و این اجازه را به دبیرخانه فیلم رشد قرار نمی‌دهند که آثارشان به کلاس‌های درس دانش‌آموزان راه پیدا کند.

گروه دوم افرادی هستند که با اهداف جشنواره فیلم رشد کاملاً آشنایند و در هنگام ثبت‌نام در وبگاه جشنواره، به دبیرخانه اجازه بهره‌برداری از اثر خود را برای نمایش در کلاس درس می‌دهند. در خصوص آثاری که ما اجازه بهره‌برداری از آن‌ها را پیدا می‌کنیم، دبیرخانه به مشارکت کارشناسان و مؤلفان محترم کتاب‌های درسی نیاز دارد تا پس از بازبینی فیلم‌ها، جامعه هدف و مخاطب را در آن‌ها مشخص کنند. بعضی از این فیلم‌ها قبلاً در مجلات عمومی سازمان معرفی و اطلاع‌رسانی شده‌اند تا در صورت تمایل معلمان و آموزگاران در کلاس درس از آن‌ها بهره‌برداری کنند.

 

مشارکت معلمان و دانش‌آموزان در تولید فیلم آموزشی را چگونه تحلیل می‌کنید؟

جشنواره فیلم رشد در ابتدا فقط در بخش بین‌الملل فیلم دریافت می‌کرد. یعنی بیشتر میزبان فیلم‌سازان حرفه‌ای ایرانی و خارجی بود. به مرور زمان و با شرکت تعدادی از معلمان در بخش بین‌الملل جشنواره، دست‌اندرکاران به فکر ایجاد بخشی افتادند که مختص معلمان فیلم‌ساز باشد و آثار معلمان، به جای اینکه در بخش بین‌الملل بررسی شود، در بخش جدیدی به نام «معلمان فیلم‌ساز» ارزیابی و بررسی شود. در نتیجه، از دوره سی‌ویکم به بعد، بخش جدیدی در جشنواره فیلم رشد ایجاد شد با عنوان بخش ملی یا بخش معلمان فیلم‌ساز. هم‌زمان، در معاونت پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش، مسابقات فرهنگی و هنری دانش‌آموزی نیز در جریان بود. در نتیجه، برای تشویق هر چه بیشتر دانش‌آموزان فیلم‌ساز، در کنار بخش معلمان فیلم‌ساز، بخش دانش‌آموزان فیلم‌ساز نیز شکل گرفت و این روند ادامه پیدا کرد تا اینکه امسال در پنجاه‌ویکمین دوره جشنواره فیلم رشد، نوزدهمین جشنواره معلمان و دانش‌آموزان نیز در بخش ملی برگزار شد. همین‌جا لازم است ذکر کنم، علاوه بر معلمان فیلم‌ساز، بخش دانشجومعلمان نیز از چند سال قبل ایجاد شده و دانشجومعلمان نیز برای جشنواره فیلم رشد اثر می‌فرستند. امسال در دبیرخانه٤٠2 فیلم از معلمان، دانشجومعلمان و دانش‌آموزان دوره دوم متوسطه دریافت و بررسی شد.

 

برای شناسایی یا آموزش این معلمان و دانشجومعلمان تا به حال اقدامی صورت گرفته است؟

بله. یکی از رهاوردهای پنجاهمین جشنواره فیلم رشد که سال گذشته برگزار شد، ایجاد باشگاه معلمان فیلم‌ساز بود. این باشگاه به صورت مجازی و به نشانی http://filmclub.roshd.ir در بهمن ماه 1399 ایجاد شد و مورد بهره‌برداری قرار گرفت. در حال حاضر بیش از 2٠٠ عضو فعال در این باشگاه ثبت‌نام کرده‌‌اند.

 

این باشگاه چه رهاوردی برای معلمان دارد؟

اولین اقدام این باشگاه معرفی و شناسایی معلمان فیلم‌ساز است. از این طریق معلمان فیلم‌ساز سراسر کشور با یکدیگر آشنا می‌شوند و از فعالیت‌های یکدیگر در خصوص تولید فیلم اطلاع حاصل می‌کنند. بدون شک این اطلاع و آشنایی زمینه‌های تشویق و ترغیب معلمان را برای تولید فیلم جدید فراهم می‌کند. دوم اینکه در طول یک سال گذشته کارگاه‌های آموزشی و جلسات نقد و بررسی به‌صورت برخط برگزار شده‌اند و به معلمان هم به موقع اطلاع‌رسانی شده است. علاقه‌مندان هم در این کارگاه‌ها شرکت کرده‌اند. از جمله اقدامات دیگری که در این باشگاه انجام شده، تبدیل فیلم‌های تولیدشده معلمان به گواهی‌نامه تخصصی ضمن خدمت بوده است. به تعدادی از معلمان فیلم‌ساز شرکت‌کننده در دوره‌های ٤8‌، ٤۹ و ٥٠ فیلم رشد که عضو باشگاه معلمان هستند، گواهی ضمن خدمت تعلق گرفته و به هر معلم، برای فیلمی که تولید کرده و به بخش مسابقه فیلم رشد راه‌یافته است، 12٠ ساعت ضمن خدمت تخصصی با موضوعات تولید فیلم، از جمله تصویربرداری و تدوین، اختصاص داده شده است.

 

معلمان فیلم‌ساز علاوه بر ارسال اثر به جشنواره، تا به‌حال در جشنواره فیلم رشد نقش دیگری هم ایفا کرده‌اند؟

در دوره پنجاه‌ویکم برای نخستین بار در باشگاه معلمان فیلم‌ساز فراخوانی منتشر شد که طی آن از معلمان علاقمند به مشارکت در فرایند داوری آثار دعوت به عمل آمد. حدود ٥٠ معلم از استان‌های گوناگون اعلام آمادگی کردند. در نهایت 12 نفر برای حضور در هیئت انتخاب بخش ملی جشنواره پنجاه‌ویکم انتخاب شدند و پس از دریافت ابلاغ، در انتخاب آثار به جشنواره فیلم رشد کمک کردند.

 

۳۰۴
کلیدواژه (keyword): رشد معلم،گفت و گو ،جشنواره فیلم رشد،فیلم رشد،فیلم آموزشی،جشنواره فیلم های آموزشی، فرایند یاددهی یادگیری،جشنواره بینالمللی فیلم رشد،
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید