عکس رهبر جدید

آداب Adobe

  فایلهای مرتبط
آداب Adobe
آدوبی فتوشاپ نرم‌افزاری برای ویرایش تصویرها و اصلاح عکس‌هاست. فتوشاپ برنامه کاربردی پیچیده محسوب می‌شود و شاید در برخورد نخست، کار با آن را دشوار تصور کنید. ولی در اینجا به‌صورت خیلی ساده، کارهای مقدماتی را که با استفاده از این نرم‌افزار می‌توان انجام داد، به شما آموزش می‌دهیم.

 1. نوار منو در فتوشاپ: از راه این نوار به دستورهای مورد استفاده در فتوشاپ دست می‌یابیم. برای نمونه، از منوی «File» می‌توانیم برای بازکردن و ذخیره پرونده‌ها (فایل‌ها) استفاده کنیم.

2. پنل کنترل در فتوشاپ: در این بخش می‌توانید تنظیمات را برای ابزاری که انتخاب کرده‌اید، تغییر دهید.

3. پنجره سند در فتوشاپ: زمانی که یک فایل تصویری را باز می‌کنید، در پنجره سند ظاهر می‌شود.

4. پنل ابزارها در فتوشاپ: این پنل در سمت چپ صفحه، جایی است که ابزارهای ویرایش تصویر را انتخاب می‌کنیم. زمانی که ابزاری را انتخاب کردید، می‌توانید از آن روی فایل کنونی استفاده کنید. به این ترتیب «مکان‌نما ماوس» شما تغییر می‌کند تا انتخاب‌شدن ابزار مورد نظر را نشان دهد.

5. ابزارهای انتخاب در فتوشاپ: این ابزارها به کاربر امکان می‌دهند که یک ناحیه انتخاب پیرامون بخش‌های خاصی از تصویر رسم کند. برخی ابزارهای این بخش امکان انتخاب یک ناحیه را می‌دهند، در حالی که برخی دیگر امکان انتخاب بخش‌های خاصی از تصویر را بدون انتخاب پس‌زمینه فراهم می‌سازند.

6. ابزارهای رسم فتوشاپ: این ابزارها را می‌توان همانند ابزارهای نقاشی در دنیای واقعی تصور کرد.

7. ابزار تایپ فتوشاپ: این ابزار امکان می‌دهد سند جاری به متن افزوده شود.

8. ابزار شکل فتوشاپ:‌ این ابزار امکان کشیدن خط و درج شکل‌هایی مانند مربع و بیضی را روی فایل بازشده فراهم می‌سازد.

9. ابزار انتخاب رنگ فتوشاپ:‌ در این بخش می‌توانید رنگ‌ها را برای استفاده در ابزارهایی مثل ابزار قلم‌مو انتخاب کنید.

10. پنل لایه‌ها فتوشاپ: در این بخش می‌توانید لایه‌های سند جاری را ببینید.

 

تغییردادن سطح بزرگ‌نمایی در فتوشاپ

زمانی که یک تصویر را در فتوشاپ ویرایش ‌‌می‌کنید، در اغلب موارد آن را در اندازه‌ای کمتر از 100 درصد اندازه کامل می‌بینید. دلیل این امر آن است که دوربین‌های دیجیتال کنونی تصویرهایی بزرگ و با وضوح بالا می‌گیرند. اگر می‌خواهید روی تصویر بزرگ‌نمایی یا کوچک‌نمایی کنید، کافی است به ترتیب کلیدهای «Ctrl +» و «Ctrl-» را بگیرید. یعنی ابتدا کلید Ctrl صفحه کلید (کی‌بورد) را بگیرید و سپس هم‌زمان کلیدهای به‌علاوه یا منها را بزنید.

 

 انجام کارهای ابتدایی در فتوشاپ

- برش‌دادن: اگر می‌خواهید بخش‌هایی از یک عکس را حذف کنید، می‌توانید آن را «برش» (Crop) دهید. برش‌دادن را می‌توان مانند استفاده از قیچی برای بریدن بخش‌های نامطلوب عکس تصور کرد. زمانی که عکس در فتوشاپ باز شده است، ابزار «Crop» را از پنل «Tools» انتخاب کنید.

حالا کلیک کنید و ماوس را بکشید تا بخشی از تصویر که می‌خواهید انتخاب کنید، باقی بماند. سپس کلیک ماوس را رها کنید.

 در صورت نیاز «دستگیره‌های برش» (Cropping Handles) را تنظیم کنید.

کلید «Enter» صفحه کلید را بزنید تا تصویر برش داده شود. همچنین می‌توانید روی تصویر «دابل-کلیک» کنید.

- تغییر اندازه: اگر می‌خواهید تصویر را بزرگ‌تر یا کوچک‌تر کنید، می‌توانید از گزینه «تغییر اندازه» (Resize) استفاده کنید. با این حال به خاطر داشته باشید که بزرگ‌ترساختن تصویر از اندازه اصلی‌اش به‌طور کلی موجب بهتر دیده‌شدن آن نمی‌شود. برای تغییر اندازه تصویر، آن را در فتوشاپ باز کنید و به منوی «Image > Image Size» بروید.

می‌بینید که یک کادر محاوره‌ای باز می‌شود. مطمئن شوید که واحد اندازه‌گیری روی گزینه «پیکسل» است و همچنین تیک کادر «Resample» نیز زده شده است. آیکون قفل کنار گزینه‌های عرض و ارتفاع نیز باید روشن باشد تا مطمئن باشیم که نسبت اندازه‌های تصویر تغییر‌ نمی‌کند و تصویر خراب نمی‌شود.

اندازه‌های مورد نظر خود را برای تصویر جدید وارد کنید. زمانی که عرض تصویر را وارد می‌کنید، ارتفاع نیز به‌صورت خودکار تغییر می‌یابد تا نسبت اندازه‌ها حفظ شود.

روی «OK» کلیک کنید تا اندازه تصویر تغییر یابد.

- چرخش: اگر می‌خواهید جهت عکس را تغییر دهید، می‌توانید از گزینه «چرخش» (Rotate)
به سمت راست یا چپ استفاده کنید. امکان چرخش تصویرها به‌صورت «ساعت‌گرد» (CW) یا «پادساعت‌گرد» (CCW)، معکوس‌کردن افقی یا عموی تصویر و حتی چرخش تصویر به مقدار دلخواه با تعیین زاویه‌ مطلوب نیز وجود دارد. تصویر را در فتوشاپ باز کنید و به منوی Image > Image Rotation
بروید و سپس گزینه چرخش مورد نظر خود را انتخاب کنید.

بدین ترتیب تصویر مطابق وضعیت مورد نظر شما می‌چرخد.

 

بازگردانی تغییرها

هر گونه اشتباهی مرتکب شوید، می‌توانید با زدن کلیدهای «Ctrl+Z» تغییرهای اخیر را بازگردانید. برای اعمال مجدد تغییرها نیز کافی است کلیدهای «Ctrl+Shift+Z» را بزنید.

 

کار با «براش»‌ فتوشاپ

ابزار «براش» (Brush) امکان نقاشی‌کردن را فراهم می‌سازد و این فرایند شباهت زیادی به نقاشی‌کردن واقعی دارد. ابزار «Brush» را در پنل «Tools» بیابید و سپس روی پنجره سند کلیک کنید و بکشید تا نقاشی کند. همچنین، با زدن کلید B صفحه‌کلید (کی‌بورد) می‌توانید ابزار براش را هر زمان که نیاز دارید، انتخاب کنید.

می‌توانید در پنل کنترل، نزدیک قسمت بالای صفحه، تنظیمات متفاوتی را برای ابزار Brush «سفارشی‌سازی» کنید.

 

برخی از این تنظیمات عبارت‌اند از:

- اندازه براش: اگر می‌خواهید براش را بزرگ‌تر یا کوچک‌تر کنید، می‌توانید روی فلش بازشدنی «انتخابگر براش» (Brush Picker) در پنل کنترل کلیک کنید و سپس «اسلایدر» اندازه را تنظیم کنید.

 

- سختی (Hardness) براش: اگر می‌خواهید لبه‌های براش سخت‌تر یا نرم‌تر شوند، می‌توانید میزان سختی را از منوی بازشدنی آن انتخاب کنید. براش سخت‌تر لبه‌های واضح و تعریف‌شده‌تری دارد، در حالی که براش‌های نرم دارای لبه‌های تار و کمتر تعریف‌شده‌ای هستند.

 

- نوک (Tip) براش: اگر می‌خواهید جلوه منحصربه‌فردی ایجاد کنید، می‌توانید نوک‌های براش متفاوتی از منوی بازشدنی انتخاب کنید. برخی از این نوک‌ها برای شبیه‌سازی ابزارهای رسم دنیای واقعی، مانند قلم‌ها و ماژیک‌ها، طراحی شده‌اند، در حالی که برخی دیگر ساده‌تر هستند.

 

- مات بودن (Opacity): به‌صورت پیش‌فرض، مات‌بودن براش روی 100 درصد تنظیم شده است؛ یعنی براش از بالاترین شدت استفاده می‌کند. با این حال، می‌توانید مات‌بودن براش را کمتر کنید تا شدت آن کاهش یابد.

 

ابزارهای دیگری در تنظیمات براش موجودند که از ‌آن‌ها هم می‌توانید استفاده می‌کنید. برای نمونه، اگر ابزار «Eraser» را انتخاب کنید، می‌توانید روی پنجره سند کلیک کنید و بکشید تا بخش‌هایی از لایه انتخابی پاک شود. شما می‌توانید ابزار Eraser را با تغییردادن اندازه، سختی و مات‌بودن، یا دیگر گزینه‌های پنل کنترل تنظیم کنید.

 

کار با متن در فتوشاپ

ابزار «Type» به شما امکان افزودن متن به فایل را می‌دهد. ابزار Type را از پنل Tools بیابید و روی آن کلیک کنید. همچنین می‌توانید کلید T صفحه کلید را بزنید تا هر زمان که لازم باشد به ابزار تایپ دست پیدا کنید.

 در پنل کنترل، نزدیک بخش بالایی صفحه، می‌توانید قلم و اندازه متن مورد نظر خود را انتخاب کنید.

 روی انتخابگر «Text Color» کلیک کنید و سپس رنگ مورد نظرتان را از کادر محاوره‌ای انتخاب کنید.

هر جا روی پنجره سند که کلیک کنید و بکشید، یک کادر متنی باز می‌شود و شما می‌توانید شروع به تایپ کنید تا متن به سند اضافه شود.

 


۳۲۳
کلیدواژه (keyword): رشد جوان،آدوبی فتوشاپ،نرم افزار ویرایش عکس،نرم افزار اصلاح عکس،فتوشاپ،آموزش فتوشاپ،آداب Adobe،لیلا پوربابا،
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید