عکس رهبر جدید

نابرده رنج، برنج میسر نمی‌شود

  فایلهای مرتبط
نابرده رنج، برنج میسر نمی‌شود
پخت برنج برای یک ایرانی، مصـداق مهـارت در آشپزی است. به‌جز برنج دانه‌بلند هندی، بقیـه برنج‌ها قـلـق خاص خودشان را دارند؛ به‌خصوص برنج‌های ایرانی که بسته به سن، جنس بذر و حتى کیفیت مورد نیاز در پخت آن، ممکن است شیوه‌های پخت متفاوتی داشته باشند. در اینجا نکاتی را درباره پخت برنج، انتخاب و نگهداری آن به شما آموزش می‌دهیم.

برنج را باید با آب زیاد، در ظرف بزرگ و جادار و نمک بسیار زیاد خیس کنید تا بیشترین جذب آب و قد کشیدن را ببینید.

برنج تازه را میتوانید به مدت یکی دو سـاعت خیس کنید، اما به ازای هر ماهی که از شهریور میگذرد،  باید نیم ساعت به مدتزمان خیس خوردن برنج اضافه کنید.

برای قد کشیدن بیشـتر برنج، در زمان جوشیدن، یک لیوان آب سـرد یا چند تکه یخ به آن اضافه کنید. به این کار «شـوک دادن برنج» میگویند.

برای اینکه برنج سـفید شود، میتوانید چند قاشـق مـاسـت، داخل ظرف برنـج در حـال جـوشـیدن بریزید.

اگر در حین پخت متوجه شدید که برنج بیشازحد معمول جوشخورده و له شده است، میتوانید دو تا سه قاشق غذاخوری آبلیمو به آن اضافه کنید تا برنج وا نرود.

اگر میخواهید ویتامین ب۱ بیشتری به بدنتان برسد،  سبوس برنج را خیس کنید و آب آن را مصرف کنید.

حتماً شنیدهاید که آبکش کردن برنج نشاسته آن را از بین میبرد و خاصیت چاقکنندگی ندارد. این تصور غلط اسـت، زیرا نشاسته برنج درون دانههای برنج قرار دارد و تـا زمان خورده شدن دانههای برنج، نشاسته درون آن باقی میماند.

آبکشکردن برنج موجب از بین رفتن تمام خواص غذایی آن میشود.

ویتامین ب۱۲ یا «تیامین» در پوسته برنج وجود دارد که با جدا کردن پوسته از برنج، پنج ششم ویتامین ب۱ آن از بین میرود و فقط یک ششم ویتامین ب۱ دانههای برنج باقی میماند. در صورتی که برنج آبکش شود، همین یکششم ویتامین ب۱ نیز از بین میرود و برنج فاقد ویتامین میشود. زمانی که برنج جوشانده و آب آن دور ریخته میشود، فقط یکبیستم  ویتامین ب۱ در برنج  باقی میماند، اما کته کردن برنج موجب میشود که ویتامین ب۱ آن باقی بماند.

وقتی میخواهید برنج را آبکش کنید، یک لیوان از آب آن را بردارید و با یکی دو قاشـق ماست مخلوط کنید. این آب برنج در صورتی که شور نباشد، برای بدن خیلی مفید است.

اگر معمولاً زمان کافی برای پخت برنج نداریـد و دلتان نمیخواهد از برنج مانده در یخچال اسـتفاده کنید، باید صبح یا شـب قبل برنج را آبکش کنید، تهدیگ برنج را آماده کنید، برنج را داخل قابلمه بریزید و قابلمه را در یخچال بگذارید. تا دو روز بعد این برنج آمادگیاش را برای دم شدن حفظ خواهد کرد و بهسرعت آماده میشود.

اگر میخواهید برنج را بهصورت کته بپزید و زمـان زیادی برای خیس کردن آن نداریـد، بـرنـج را با آب ولرم دو بار بشویید و بـه ازای هر پیمانـه برنج، یک لیوان آب گرم،  به اضافـه دو پیمانه آب با دمای محیط به آن اضافه کنید. مقداری نمک هم داخل آن بریزید و به مدت یک ساعت بخیسانید.

دقت کنید که روغن را در زمان پخت به برنج اضافه کنید، وگرنه برنج ترکیب خوبی نخواهد داشت.

 

خرابکاریهای برنجی!

نیازی نیست خودتان را سـرزنش کنیـد! به هر حـال سـوزاندن برنج برای هر کسـی پیش میآید. در چنین شرایطی بهترین کار این است که یک تکه نان روی برنج قـرار دهید و موقع کشیدن،  نان را بردارید. همچنین میتوانید یک عدد پیاز را پوست بکنید و داخل برنج قرار دهید. پیاز بوی سوختگی را به خود میگیرد.

اگـر قبل از آبکشکردن برنج متوجه شدید که برنج شما شور شده است، موقع آبکشکردن آب بیشـتری روی برنج داخل آبکش بریزید.

اگر به هر دلیلی برنج خشـک شما بو گرفت، برنج را در سایه روی سـطحی پهن کنید و اجازه دهید هوا بخورد. همین کار را وقتی که برنج دارای آفت و حشـره شده است، انجام میدهند.

دقت کنید که اگر برنج را زیاد جلوی آفتـاب بگذارید، پوک میشود و موقع پختوپز وا میرود.

 

منبع: بررسی نقش تیامین در شرایط اضطراری و راههای پیشگیری از آن، نویسندگان: حسن میرزایی، حبیبالله میرزایی. سومین کنگره بینالمللی بهداشت، درمان و مدیریت بحران در حوادث غیرمترقبه. 1385.

۶۶
کلیدواژه (keyword): رشد جوان،پیشنهادهای ماه،طرز تهیه برنج،پخت برنج ایرانی،سمیرا بیرامی،
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید