عکس رهبر جدید

ماشین بخار

ماشین بخار
ماشین بخار یا موتور بخار نوعی موتور گرمایی است که از بخار به‌عنوان سیال عملیاتی برای تولید کار مکانیکی استفاده می‌‌کند. کار ماشین بخار تبدیل انرژی حرارتی به انرژی مکانیکی است. انرژی مکانیکی ایجادشده می‌تواند در موارد بسیار متنوعی مانند به‌حرکت درآوردن توربین برای تولید برق، انتقال نیرو به چرخ‌ها برای حرکت وسایل نقلیه مثل ترن‌ها و کشتی‌ها، به‌کارانداختن ماشین‌آلات صنعتی مانند آسیاب‌ها و ... استفاده شود.

جالب است بدانید سابقه موتور بخار به اولین قرن پس از میلاد باز میگردد. نخستین بار هرون3، مخترع یونانی، ابتداییترین عضو این خانواده یعنی دستگاهی به نام «آیولیپایل»4 را اختراع کرد. آیولیپایل وسیلهای است که میتوانست انرژی بخار را به انرژی حرکتی تبدیل کند. این ابزار از نیروی بخار برای چرخاندن یک توپ توخالی فلزی با سرعت زیاد استفاده میکرد. هرون در زیر یک دیگ سربسته که پر از آب بود، آتش روشن کرد. بخار ایجادشده از طریق دو لوله خمیده که به دو سوی توپ وصل بود منتقل و از طریق دو روزنه بزرگ در گوشه توپ خارج میشد و بدین ترتیب توپ میچرخید. هرون از آیولیپایل برای بازی استفاده میکرد زیرا در آن زمان از اهمیت تبدیل انرژی بخار به حرکت آگاه نبود.

«توماس نیوکامن» اولین ماشین بخارِ عملی را در سال 1712 در انگلستان ساخت. از این ماشین برایخارج کردن آب از معادن استفاده میشد. در سال 1785«جیمز وات» طرح نیوکامِن را تکمیل کرد. او در سال 1792 طرح ابتکاری خود را که به «خورشید و سیاره» معروف است، اختراع کرد. این طرح نوعی دسته محور است که حرکت بالا و پایین پیستون را به حرکت دورانی تبدیل میکند. به این ترتیب، ماشینهای بخار توانستند باعث گردش ماشینآلات شوند. در طول انقلاب صنعتی، ماشینهای اختراع وات قسمت اعظم نیروی کارخانهها و آسیابها را تأمین میکردند.

در سال 1804 میلادی «ریچاردتِرِویتیک» اولینلوکوموتیو بخار و بعدها کشتیهای بخار را ساخت.

در مدل آموزشی ماشین بخار که شرکت صنایع آموزشی تولید کرده است، نحوه تبدیل انرژی گرمایی به انرژی مکانیکی در یک وسیله بسیار جذاب که از مواد اولیه باکیفیت و ایمن ساخته شده است، بهخوبی نمایش داده میشود.

 

پینوشتها

1. steam engine

2. working fluid

3. Hero of Alexandria

4. aeolipile

۶۱
کلیدواژه (keyword): رشد جوان، پیشنهادهای ماه،ماشین بخار،موتور بخار،
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید