عکس رهبر جدید

شوخی فیزیکی؛ سال نو را متر کنید

  فایلهای مرتبط
شوخی فیزیکی؛ سال نو را متر کنید

یک سال نوری چند روز است؟

الف. سرعت نور ضرب در 365 روز

ب. سرعت نور تقسیم بر 365 روز

ج. روزهای زیاد و متمادی

د. هیچکدام

 

بله دقیقاً هیچکدام. حتی خود گزینه هیچکدام هم صحیح نیست؛ چون از اساس سؤال غلط است. سال نوری بر خلاف ظاهر غلطاندازش ربطی به زمان ندارد و واحد اندازهگیری فاصله است. مثل اینکه بگوییم ابعاد میز نهارخوری یک دقیقه در ۳۵ ثانیه است. یا قسمت بعدی این برنامه تلویزیونی هفت  متر دیگر پخش میشود.

سال نوری به مسافتی گفته میشود که جناب نور از روی بزرگواری، تک و تنها و در خلأ  به مدت یک سال گَز میکند و آخ هم نمیگوید. حالا با بعضیها تا میآیی راه بروی، هنوز دو قدم نرفتهاید، میگوید خسته شدم. بزرگوار از نور یاد بگیر! یک سال نوری چیزی نزدیک به 800/580/472/730/460/9 متر است. معادل اینکه طول زمین فوتبال را 94607304725808 مرتبه برویم و برگردیم. از این واحدِ خفن و بزرگ برای اندازهگیری فاصلههای فضایی و تخیلی استفاده میکنیم.

نزدیکترین ستاره به زمین بعد از خورشید بیش از چهار سال نوری با ما فاصله دارد. یعنی اگر میخواستیم برای سیزدهبدر به ستاره «پروکسیما قنطورس» برویم و از «اسنپ» بینکهکشانیِ نور استفاده میکردیم، بیش از چهار سال طول میکشید تا به آنجا برسیم و همینقدر هم طول میکشید تا برگردیم.

در حالیکه بقیه حداقل هشت بار به سیزدهبدر رفتهاند، اما کل ماجرا برای ما به اندازه یک جوجزدن طول کشیده است. شما بفرمایید چرا؟

۶۸
کلیدواژه (keyword): رشد جوان،پیشنهادهای ماه،مهدی فرج‌ اللهی،
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید