عکس رهبر جدید

نیش شیرین

  فایلهای مرتبط
نیش شیرین
بعضی از کسب‌وکارها به سرمایه زیادی نیاز ندارند و در عین کوچک‌بودن، سود زیادی نصیب کارآفرین می‌کنند. اگر می‌خواهید رئیس خودتان باشید، دست‌به‌کار شوید و از نیش زنبور نترسید. بله. زنبورداری یکی از این کسب‌وکارهاست. وجود انواع باغ، مزارع و نواحی کوهستانی با پوشش‌های گیاهی غنی باعث شده است کشورمان برای پرورش زنبور عسل ایده‌آل باشد. زنبورها در طبیعت در تنه خالی درخت یا هر جای مناسب دیگری کندو می‌سازند و به‌سرعت فراورده شیرین پرطرفدار خود را تولید می‌کنند. حالا شما می‌توانید دست‌به‌کار شوید و یک کندوی دست‌ساز مهمان‌نواز فراهم کنید و زنبورها را به مهمانی‌تان فرا بخوانید. مطمئن باشید آن‌ها هم به‌موقع کامتان را شیرین می‌کنند. در حیاط پشتی‌تان، برای سرگرمی، کندو را برپا کنید یا در مکانی مناسب، کندوهای بیشتری فراهم کنید تا از آن‌ها پول هم درآورید. هر وقت هم لازم شد، می‌توانید کندوها را کول بگیرید و به‌جای دیگری ببرید.

مکان مورد نیاز: میتوانید کندوها را تقریباً هرجایی نگهداری کنید: در حومه شهر، گوشهای از باغ یا مزرعه. فقط لازم است گلها و گیاهان متنوع و دارای شهد در آنجا وجود داشته باشند. البته هوای خیلیگرم یا خیلیسرد برای عملکرد زنبورها خوب نیست.

نکته: هر وقت در مرتعی وضعیت گل و گیاه مناسب نبود، میتوانید کندوها را به مناطقی با وضع بهتر ببرید و مانع تلفشدن آنها شوید.

 

وسایل مورد نیاز

1. کندو؛ 2. لباس و کلاه زنبورداری؛ 3. مواد مصرفی مثل موم و چوب و ...؛ 4. ابزاری مثل کاردک، برس، پولکتراش و سیم گالوانیزه.

 

سرمایه مورد نیاز

برای راهاندازی یک واحد زنبورداری با حدود 300 کندو، نزدیک به 100 میلیون تومان سرمایه اولیه نیاز است که بیشتر آن به هزینههای ثابت مربوط است.

 

نکته

در ابتدا میتوان با کندوهای کمتر کار را شروع کرد؛ بهاندازهای که فقط عسل مورد نیاز خانواده را تأمین کنید. پس از کسب تجربه کافی، آرامآرام تعداد کندوها را افزایش دهید.

ریسک: متوسط

میزان بازدهی: زیاد

 

نکته

ناآگاهی از اصول یادشده، نهتنها زنبوردار را به سود نمیرساند، بلکه بهراحتی ممکن است زنبورها را از بین ببرد.

نرخ سوددهی: 40 درصد

تعداد افراد مورد نیاز:

1 تا 3 نفر

بسته به تعداد کندوها

 

مجوز

مجوز کار از جهاد کشاورزی صادر میشود. هر زنبورداری که حداقل 40  کندو داشته باشد، میتواند پروانه بهرهبرداری بگیرد.

 

نکته

زنبورداری با 250 کندوی زنبور عسل میتواند خانوادهای چهارنفره را اداره کند.

 

تجربه مورد نیاز

اگر پرورش زنبور عسل با رعایت اصول علمی پیش برود، بسیار سودآور است. آگاهی از محیطهای مناسب زنبورداری، مدیریت در پرورش و نگهداری زنبور عسل، برداشت محصول، مدیریت بیماریها و آفات زنبور عسل، تکثیر و ادغام کندوها در راهاندازی موفق این کسبوکار بسیار مهم هستند. استفاده از کتابها، وبگاهها و دورههای زنبورداری بسیار مفید است. از طرف دیگر، در هر منطقه، استفاده از تجربه افرادی که در این کسبوکار سابقه زیادی دارند، کمک بزرگی در شروع خواهد کرد.

 

مشتری‌مداری

طعم عسل مهمترین عامل ماندگاری مشتری است. دوری از آلایندهها، وجود تنوع گیاهی و همچنین استفادهنکردن از آب و شکر، از عوامل مهم تعیینکننده طعم عسل هستند. برای معرفی کسبوکار خود، هم بهصورت فیزیکی مثل بروشور و هم مجازی، در شبکههای اجتماعی تبلیغات کنید. برچسب زیبا میتواند در خاطر مشتری بماند؛ برچسبی که وزن و ارزش غذایی را اعلام کند. بستهبندی متفاوت در اندازهها و شکلهای متفاوت و خلاقانه میتواند در جذب مشتری مفید باشد. شبکههای اجتماعی فضایی خوب برای عرضه و فروش محصولات شما هستند.

 

عوامل رونق این کسبوکار

به بهداشت محل زنبورستان توجه کنید. زنبورها به برخی از بیماریها حساساند و ممکن است در اثر بیماری تعداد عمدهای از زنبورهایتان را از دست بدهید. کندوها باید از واحدهای تولیدی، مرغداریها و هر جایی که بوی نامناسبی تولید میکند، دور باشند، وگرنه فراری میشوند. سر و صدا هم باعث فراریشدن زنبورها میشود. زنبورها باید از محلههای مسکونی دور باشند. لازم به ذکر است، عسل نوعی غذاست و باید استانداردهای بهداشتی غذا را درباره آن رعایت کرد.

کسب آگاهی در زمینه فناوری مدرن زنبورداری برای پرورش ملکه و افزایش تولید، فراوری و بازاریابی عسل، از عوامل اساسی در رونق این کسبوکار هستند. میزان تولید محصول به آبوهوا، نژاد زنبور و مدیریت زنبوردار بستگی دارد. پس اگر دنبال رونق کارتان هستید، به همه موارد مذکور به یک اندازه توجه کنید. فقط به فروش عسل فکر نکنید. برای توسعه کسبوکار خود از پرورش زنبور ملکه، فروش موم و گرده گل و زهر هم درآمد کسب کنید. پس از برداشت عسل باید به شرایط نگهداری آن هم توجه ویژه کرد. عسل را باید در هوای خنک و ظروف بدون منفذ که مانع ورود آب و همچنین هوا به داخل آنها میشود، ذخیره  کنید.

 

برگرفته از کتابهای:

• پرورش زنبور عسل؛ اثر حسین کریمزاده

زنبور عسل؛ اثر راجرا مورس

۳۹۴
کلیدواژه (keyword): رشد هنرجو، مشاغل نوین،پرورش زنبور عسل،زنبورداری،نیش شیرین،اعظم لاریجانی،عوامل رونق کسب و کار،
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید