عکس رهبر جدید

هر رسانه‌ای رسانا نیست

  فایلهای مرتبط
هر رسانه‌ای رسانا نیست
هر روز که از خواب بیدار می‌شویم تا لحظه‌ای که به خواب می‌رویم، در مواجهه و معرض انواع رسانه‌ها و پیام‌های انبوه و متنوعشان قرار داریم. این مواجهه با رسانه‌ها چگونه است؟ آیا هر چیزی را که رسانه‌ها ادعا می‌کنند،‌ می‌پذیریم؟ یا در مورد آن‌ها بررسی و تحقیق، و تأمل و تفکر می‌کنیم؟

پشت صحنه رسانهها

آیا تا به حال دقت کردهاید، محتواهای مختلفی که در رسانهها میبینیم یا میخوانیم، از کجا میآیند و چطور تهیه، تولید و منتشر میشوند؟

همه محتواهای رسانهای را افرادی، در قالب حقیقی (فردی) یا حقوقی (سازمانی و گروهی)، تولید میکنند. این محتواها در هر قالب و شکلی، به طوری هدفمند آماده میشوند. یعنی از دیدگاههای سیاسی، عقیدتی، فکری و ... آن فرد یا سازمان رسانهای متأثر هستند و با هدفهایی مشخص و در راستـای تـأمین مـنافعی خاص شکل میگیرند.

 

آیا چاقو دسته خود را میبرد؟

محتواهایی که توسط رسانهها، بهخصوص رسانههای جمعی مانند رادیو، تلویزیون، روزنامـه، مجـله و... منتشر مـیشوند، مرحلههای متفاوتی را طی میکنند تا آماده شوند. در رسانهها محتواهای زیاد و متنوعی به چشم میخورند؛ از جمله محتواهای نوشتاری همچون خبر، گزارش، مصاحبه و... یا محتواهای تصویری مانند کاریکاتور، عکس، اینفوگرافیک و...

همـه ایـن محـتواهای رسانـهای توسط روزنامهنگاران، عکاسان، طراحان و... تولید میشوند. این افراد نیز تحت نظر مدیران رسانه فعالیت دارند و باید بکوشند تا در جریان این تولید، هدفهای مختلف سیاسی، تجاری و... آن رسانه را تأمین کنند. عوامل متعددی در جهتگیری یک رسانه اثرگذارند که یکی از آنها نحوه تأمین هزینههاست.

 

رسـانهآرایی!

همانطور که یک آشپز تصمیم میگیرد چه غذایی را، کی، چگونه، با چه مواد و ترکیبی، و برای چه کسانی آماده کند و سپس میز غذا را با چه ترکیب و اولویتی بچیند و بهاصطلاح سفرهآرایی کند، به همان شکل نیز صاحبان رسانه تصمیم میگیرند که محتواهای رسانهای را کی، چگونه، با چه ترکیب و اولویتبندی و چینشی در رسانه خود منتشر کنند و چطور این محتوا را جذابتر، دلپذیرتر و مقبولتر سازند.

 

با خودمان قرار بگذاریم

از این پس برای مواجهه با هر رسانهای با خودمان چند قرار بگذاریم:

- آن رسانه را بشناسیم و با رویکردها و جهتگیریهای سیاسی، عقیدتی و... آن آشنا شویم.

- با نگاهی متفکرانه و انتقادی در برابر رسانهها و محتواهای آنها حاضر شویم و هر محتوا و هر ادعایی را باور نکنیم و نپذیریم.

- با خودمان سؤالهای کلیدی زیر را دوره کنیم:

 

از این پس میخواهیم بیشتر در مورد رسانهها و سوادهای لازم برای مواجهه با رسانهها بگوییم. پس همچنان با ما همراه باشید و تجربهها و نظراتتان را با ما در میان بگذارید.

 
۵۰۱
کلیدواژه (keyword): رشد نوجوان، رسانا خانه،تولید پیام،تولید محتوا،رسانه،سبک زندگی،عوامل مؤثر در شکل گیری پیام،فرستنده پیام،محتوای رسانه ای،
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید