عکس رهبر جدید

معرفی رشد آموزش تربیت بدنی و سلامت

 ۱۴۰۰/۰۷/۰۳
معرفی رشد آموزش تربیت بدنی و سلامت

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی، «دفتر انتشارات و فناوری آموزشی» با وظیفه اصلی مدیریت و تولید نشریات رشد، از دفترهای تابعه سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش محسوب می‌شود. این دفتر در سال ۱۳۴۱ با عنوان «مرکز تهیه خواندنی‌ها برای نوسوادان» تأسیس شد و وظیفه تولید و توزیع نشریات پیک را به عهده گرفت.
 

تاریخچه مجلات رشد

نخستین ارگان رسمی وزارت معارف «اصول تعلیمات» نام داشت که در فروردین ۱۲۹۸ در عرصه‌ فرهنگ این مرز و بوم ظاهر شد. این نشریه در سال‌های بعد به تدریج با نام‌های مجله «تعلیم و تربیت»، «ماهنامه فرهنگ» و «ماهنامه آموزش‌و‌پرورش» انتشار یافت.

در سال ۱۳۴۱ نیز «دفتر انتشارات کمک آموزشی» فعالیت خود را آغاز کرد. این مرکز، بعد از مدت‌ها مطالعه و تحقیق، از سال ۱۳۴۲ به تدریج به انتشار مجموعه نشریاتی با عنوان اصلی »پیک« و عنوان‌های فرعی «کودک»، «نوآموز»، «نوجوان»، «جوان»، «معلم» و «خانواده» و همچنین «ماهنامه آموزش و پرورش» همت گماشت. اغلب این مجله‌ها هر پانزده روز یک‌بار در طول سال تحصیلی منتشر می‌شدند و شمارگان آن‌ها در هر شماره در مجموع سه میلیون نسخه بود که تا حد امکان در شهرها و روستاهای سراسر کشور توزیع می‌شد. پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی نام مجلات «پیک» به «رشد» تغییر کرد.

نخستین نشریه از گروه نشریات رشد، مجله «رشد معلم» بود که در مهرماه ۱۳۶۰ پا به عرصه مطبوعات کشور گذاشت. حدود ده سال مجله رشد آموزش ابتدایی هم ضمیمه این مجله بود. سپس رشدهای «دانش‌آموز» و پس از آن «رشد نوجوان» منتشر شدند. طولی نکشید که علاوه بر هشت عنوان نشریه‌ای که جایگزین نشریات پیک شده بودند، چندین نشریه جدید نیز به جمع این خانواده اضافه شدند. از این نشریه‌های جدید، مجله «رشد تکنولوژی آموزشی» به صورت ماهنامه و بقیه به صورت فصلنامه منتشر می‌‌شدند.

در سال‌های بعد، علاوه بر افزایش شمارگان مجلات رشد، عنوان نشریات نیز بر اساس نیاز مخاطبان و شرایط اجتماعی ارتقا یافت.

اکنون عده زیادی از پژوهشگران، نویسندگان و کارشناسان مسائل آموزش و پرورش در دفتر انتشارات و فناوری آموزشی در زمینه تولید مجلات رشد به همکاری و خدمت مشغول‌اند و برای انتشار و ارائه هرچه مطلوب‌تر این مجلات می‌کوشند.

 

تاریخچه رشد آموزش تربیت‌بدنی و سلامت

در راستای بهره‌مندی معلمان و دانشجومعلمان تربیت بدنی از مطالب و محتوای به‌روز حوزه تربیت بدنی، در پاییز سال 1378 اولین شماره مجله «رشد آموزش تربیت بدنی» به چاپ رسید. این اقدام مهم به پیشنهاد دکتر عباسعلی گائینی (استاد تمام دانشکده تربیت بدنی دانشگاه تهران) صورت پذیرفت و از همان زمان و با سردبیری وی، مجله به صورت فصلنامه مجوز انتشار دریافت کرد.

در آن زمان اساتید به‌نام دانشگاه‌ها همچون دکتر نصراله سجادی (استاد تمام دانشکده تربیت بدنی دانشگاه تهران)، دکتر حسن خلجی (استاد تمام دانشکده تربیت‌بدنی دانشگاه علوم اراک)، دکتر حمید رجبی (استاد تمام دانشکده تربیت بدنی دانشگاه خوارزمی)، دکتر مجید کاشف (استاد تمام دانشکده تربیت بدنی دانشگاه شهید رجایی تهران)، دکتر سید محمد کاظم واعظ موسوی (استاد تمام دانشکده تربیت‌بدنی دانشگاه امام حسین) و دکتر جواد آزمون (استادیار دانشکده تربیت بدنی دانشگاه شهید رجایی تهران) به عنوان عضو هیئت تحریریه معرفی شدند و مدیریت داخلی فصلنامه بر عهده دکتر جواد آزمون بود.

در سال 1385 این مسئولیت بر عهده پرویز خاکی قرار گرفت و در سال 1388 جمشید رمضانی ادامه دهنده این مسیر بود. در حال حاضر نیز مدیرداخلی فصلنامه، افسانه محمدی است که از سال 1394 عهده‌دار این مسئولیت می‌باشد.

فصلنامه رشد آموزش تربیت‌بدنی هر ساله با استفاده از محتواهای متنوع و به‌روز همچون مقالات تحلیلی، مقالات ترجمه‌ای، گزارش، گفت‌وگو و... تلاش می‌کرد تا در راستای افزایش دانش و مهارت‌های معلمان گام‌های مؤثر بردارد. تا سال 1399 مسئولیت سردبیری مجله با دکتر گائینی بود و پس از آن به پیشنهاد مدیران وقت، مسئولیت بر عهده دکتر زهرا تسلیمی، دانش‌آموخته دکترای مدیریت ورزشی دانشگاه گیلان و سرپرست معاونت برنامه‌ریزی درسی دفتر تربیت بدنی قرار داده شد.

در همین سال اعضای هیئت تحریریه فصلنامه نیز روند جوان‌گرایی به خود گرفتند. اعضای جدید اغلب از نسل جدید معلمان و دانش‌آموختگان دکترای دانشگاه‌های طراز اول کشور بودند. دکتر طیبه ارشاد (رئیس گروه پژوهش و برنامه‌ریزی درسی تربیت بدنی و سلامت سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش)، دکتر سارا باقری (مدرس دانشگاه فرهنگیان پردیس نسیبه)، دکتر فاطمه تقوی معاضد (آموزگار درس تربیت بدنی منطقه پنج تهران)، دکتر امیر حسینی (مشاور توسعه مدیریت و رئیس انجمن ورزش شرکت‌ها IACS)، دکتر مارال رامز (کارشناس فعالیت‌های ورزشی معاونت تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش)، دکتر احمد دهنوی (کارشناس برنامه‌ریزی درسی معاونت تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش)، دکتر حمید عبدل آبادی (معاون مالی معاونت تربیت‌بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش)، دکتر اعظم گودرزی (رئیس گروه برنامه‌ریزی آموزش سلامت و تغذیه معاونت تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش)، دکتر محسن وحدانی (کارشناس پژوهش و برنامه‌ریزی درسی تربیت بدنی و سلامت سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش) و افسانه محمدی، اعضای جدید هیئت تحریریه را تشکیل دادند.

در سال 1400 با تغییرات ساختاری در اعضای فصلنامه، شورای برنامه‌ریزی مجله نیز شکل گرفت که هم اکنون در این شورا دکتر فاطمه حسینی، دکتر احمد دهنوی، دکتر اعظم گودرزی، افسانه محمدی و دکتر محسن وحدانی با هدایت دکتر زهرا تسلیمی مسئولیت برنامه‌ریزی این مجله را عهده دار هستند.

یکی دیگر از تحولات مهم نشریه نیز در سال 1400 تغییر نام نشریه از «فصلنامه آموزش رشد تربیت‌بدنی» به «فصلنامه رشد آموزش تربیت‌بدنی و سلامت» بود. در حقیقت موضوع محوری سلامت به این نشریه اضافه شد و از شماره بهار 1400 مراقبان سلامت نیز به مخاطبان اصلی فصلنامه اضافه شدند.

 

مأموریت‌ها
نشریه رشد آموزش تربیت‌بدنی و سلامت با بهره‌مندی از ظرفیت معلمان، اساتید کارشناسان و صاحب نظران حوزه تربیت و یادگیری سلامت و تربیت‌بدنی تلاش می‌کند ضمن ارائه محتواهای علمی، کاربردی و بروز در حوزه، یک بسته آموزشی مکمل برای برنامه درسی سلامت و تربیت‌بدنی باشد تا زمینه رشد توانمندی‌ها و صلاحیت‌های حرفه‌ای معلمان، دانشجو معلمان و مراقبان سلامت را فراهم کند.

 

گستره توزیع و شمارگان

شمارگان فصلنامه رشد آموزش تربیت‌بدنی و سلامت با توجه به جامعه مخاطبان (معلمان تربیت بدنی) صورت می‌پذیرفت و در سال‌های گذشته با توجه به درخواست و نیاز معلمان در شمارگان متفاوتی به چاپ می‌رسید. از سال 1400 با توجه گسترش فناوری‌های نوین و همچنین محدودیت‌های کاغذ، انتشار فصلنامه صرفاً به صورت الکترونیکی انجام شد. مخاطبان اصلی این فصلنامه هم اکنون معلمان و دانشجو معلمان تربیت بدنی، مراقبان بهداشت و دانشجو معلمان مراقب بهداشت، آموزگاران ابتدایی که مسئولیت درس تربیت‌بدنی را بر عهده دارند، دانشجویان رشته تربیت بدنی و آموزش بهداشت دانشگاه‌ها، اساتید، کارشناسان و صاحب‌نظران حوزه سلامت و تربیت بدنی می‌باشند.

مخاطبین این نشریه می‌توانند با مراجعه به صفحه فصلنامه رشد آموزش تربیت‌بدنی و سلامت در سایت مجلات رشد به نشانی https://www.roshdmag.ir/fa/humansciences/tarbiyatbadani به تمام شماره‌های فصلنامه از سال 1389 تاکنون دسترسی داشته باشند.

همچنین آدرس صفحه اینستاگرام این فصلنامه به آدرس زیر در دسترس است. در این صفحه علاوه بر محتواهای موجود در نشریه، فیلم‌های آموزشی متناسب با نیاز مخاطبان نیز بارگذاری می‌شود.

https://instagram.com/roshd_tarbiyatbadani?igshid=1f3d7q76evlr9

 
 

نحوه ارسال مقاله به رشد آموزش تربیت‌بدنی و سلامت

اساتید، معلمان و صاحب نظران می‌توانند با در نظر گرفتن ملاحظات زیر نسبت به ارسال مقاله یا محتوای خود به ایمیل نشریه به نشانی tarbiyatbadani@roshdmag.ir اقدام کنند:

• مجله رشد آموزش تربیت‌بدنی، مقاله‌هایی را می‌پذیرد که در زمینه تربیت‌بدنی و ورزش با تأکید بر آموزش بوده و قبلاً در جای دیگری چاپ نشده باشد.

•  ارسال مقالات برای مجله رشد تربیت بدنی محدودیت زمانی ندارد.

• حتماً بعد از عنوان مقاله نام، نام خانوادگی، ایمیل و شماره تلفن نویسنده اصلی نوشته شود.

• مجله در رد، قبول، ویرایش و تلخیص مقاله‌های رسیده مختار است.

• داوری مقالات حدود 2  الی 3  ماه زمان می برد.

• در صورت قید نکردن ایمیل در مقاله اعلام نتیجه صورت نمی‌پذیرد.

• از فرستادن مقالاتی که قبلاً در همایش یا مجلات دیگر ارائه و چاپ شده است خودداری شود.

• مقاله ارسالی علمی -پژوهشی نباشد این مجله مقالات تحلیلی -کاربردی و آموزشی را می‌پذیرد.

• زمانی که مقاله پذیرش می‌شود به معنای تأیید نهایی نیست بعد از پذیرش در مرحله داوری قرار می‌گیرد.

• در صورتی که مقاله توسط داوران تأیید شود طبق تاریخی که تأیید شده در نوبت چاپ قرار می‌گیرد .

• مجله از بازگرداندن مطالبی که برای چاپ مناسب تشخیص داده نمی‌شود معذور است.

• در صورتی که نویسنده از مقاله خود فیلم آموزشی هم دارد، مقاله خود را همراه فیلم ارسال کند.

• اگر مقاله علمی-پژوهشی است می‌توانید آن را به صورت گزارشی ارسال کنید.

 
 

نحوه نگارش مقاله

• مطالب باید یک خط در میان  نوشته شوند و در صورت امکان از طریق ایمیل فرستاده شود.

• شکل قرار گرفتن جدول‌ها، نمودارها و تصاویر ضمیمه باید در حاشیه مطلب نیز مشخص شود.

• نثر مقاله باید روان و از نظر دستور زبان فارسی درست باشد و در انتخاب واژه‌های علمی و فنی دقت لازم مبذول شود.

• مقاله‌های ترجمه شده باید با متن اصلی همخوانی داشته باشد و متن اصلی نیز ضمیمه مقاله باشد.

• در متن‌های ارسالی باید تا حد امکان از معادل فارسی واژه‌ها و اصطلاحات استفاده شود.

• پى‌نوشت‌ها و منابع باید کامل و شامل نام اثر، نام نویسنده، نام مترجم، محل نشر، ناشر، سال انتشار و شماره صفحه مورد استفاده باشد.

• مقالات در دو الی چهار صفحه تنظیم و  ارسال  شود.

• آرای مندرج در مقاله‌ها، ضرورتاً مبین نظر دفتر انتشارات ‌و فناوری آموزشی نیست و مسئولیت پاسخگویی به پرسش‌های خوانندگان با خود نویسنده یا مترجم است.

• مشخصات فرستنده مقاله شامل نام و نام‌خانوادگی، میزان تحصیلات، شغل، آدرس دقیق پستی و شماره تماس باشد.

 

رشد آموزش تربیت بدنی و سلامت

 



۱۱۹
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید