عکس رهبر جدید

رشته الگوساز

  فایلهای مرتبط
رشته الگوساز
حتماً زیاد دیده‌اید آدم‌هایی را که برای رسیدن به آینده‌ای طلایی، دنبال شغل‌های دهن‌پرکنی می‌روند، آن هم بدون هیچ‌ علاقه.

حتماً زیاد دیده‌اید آدم‌هایی را که برای رسیدن به آینده‌ای طلایی، دنبال شغل‌های دهن‌پرکنی می‌روند، آن هم بدون هیچ‌ علاقه. اما درست در کنار آن‌ها، افرادی هستند که با علاقه و انگیزه تلاش کرده و با موانع جنگیده‌اند تا وارد رشته‌های هنرستانی شوند. جالب است که هیچ‌وقت هم پشیمان نمی‌شوند! آن‌ها هنرستان را سکوی پرشی می‌دانند برای ورود به بازار کار حرفه‌ای. سیده فاطمه میرعالی، هنرجوی رشته طراحی و دوخت از اندیمشک، یکی از همین هنرجوهاست. معدل فاطمه تا آخر پایه نهم بیست بود. با اینکه همه به او پیشنهاد می‌دادند رشته تجربی را برای ادامه تحصیل انتخاب کند، تصمیم گرفت به هنرستان برود. وقتی از هنرستان ایراندخت اندیمشک دیپلم «طراحی و دوخت» گرفت، آن‌قدر از انتخابش راضی بود که در همان رشته ادامه تحصیل داد؛ این بار در دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای ۱۷ شهریور کرج. فاطمه از پایه دهم با دنیای طراحی روی ظروف شیشه‌ای آشنا شد و استعدادش را در این زمینه نشان داد. از طریق شبکه‌های اجتماعی و با برگزاری نمایشگاه، برای خود کسب و کار راه انداخت و خیلی زودتر از آنچه فکرش را بکند، وارد بازار کار شد. حالا در کنار کار طراحی و سوزن‌دوزی، شاگردان زیادی دارد و به‌زودی نشان تجاری (برند) پوشاک خود را تأسیس می‌کند.


اگر بگوییم در یک خط رشته‌ات را تعریف کن، چه می‌گویی؟

طراحی لباس در کنار دوخت و الگوسازی، تزئینات لباس، شناخت مد و سبک‌های لباس در تمام دوره‌ها، آموزش اصول درست لباس پوشیدن و ست کردن لباس.


پس بلدی چطور لباس‌هایت را ست کنی؟

خب، این بخشی از تخصص یک طراح است.

 

از کی کار کرده‌ای؟

سال دهم. درسی داشتیم به نام هنرهای تجسمی. به کمک هنرآموز این درس، کار روی ظروف شیشه‌ای را یاد گرفتم. بعد از مدتی آثارم را در نمایشگاه صنایع دستی ارائه کردم. استقبال خوبی از آن‌ها شد. از طریق شبکه‌های اجتماعی هم سفارش می‌گرفتم.

 

به رشته‌ای که خوانده‌ای هم مربوط است؟

به‌طور مستقیم نه، ولی یکی از مباحث درس‌هایمان بود. رشته‌های هنری همه به هم مرتبط هستند. بعدتر کار سوزن‌دوزی، تزئینات عروس (اکسسوری عروس) و طراحی هم انجام دادم.


اصلاً چه شد وارد این رشته شدی؟

علاقه و استعداد ذاتی در طراحی، بازار کار خوب و آینده شغلی.

 

پس آینده شغلی این رشته خوب است؟

بله. در این رشته می‌توان درآمد خوبی داشت؛ حتی قبل از ورود به دانشگاه. کافی است با حوصله باشید و به‌خوبی، با دقت و ظرافت کار کنید. از هر گوشه این حرفه می‌توان کسب درآمد کرد و تنها به خیاطی بسنده نکرد. بازار کار رشته ما خیلی گسترده است.


با وجود درآمد خوب، چه لزومی داشت این رشته را به‌طور دانشگاهی دنبال کنی؟

علاقه به یادگیری بیشتر در زمینه طراحی لباس، کسب اطلاعات علمی‌تر و داشتن مدرک دانشگاهی.


اگر همین حالا بگویند می‌توانی دوباره انتخاب رشته کنی، چه می‌کنی؟

باز هم همین رشته را انتخاب می‌کنم. کاملاً از انتخابم راضی‌ام. چیزی است که واقعاً دوست دارم. استعدادش را دارم و می‌توانم از آن درآمد کسب کنم.


اگر بخواهی کسی را به این رشته تشویق کنی، چه می‌گویی؟

اول باید به این رشته عشق و علاقه داشت. کار در این زمینه عالی، شاد، متنوع و آینده‌دار است. اگر به دنیای مد و طراحی لباس علاقه دارید، بهترین رشته است. می‌توانید خیلی زود وارد بازار کار شوید. بابت درآمد آینده، شغل و حرفه‌ هیچ نگرانی نداشته باشید. ادامه تحصیل هم می‌توانید بدهید.


چالش این رشته چیست؟

کمی پرهزینه است. اگر کسی بدون شناخت وارد شود، اولش کمی سخت است تا هدفش را پیدا کند. فعالیت‌ها بیشتر عملی هستند تا نظری و باید به‌خوبی از پس کارهای عملی برآیید.

 

برای وارد‌شدن به این رشته چه ویژگی‌هایی لازم است؟

در کنار علاقه، داشتن ذهن خلاق و جست‌وجوگر. همین‌طور داشتن صبر و حوصله کارهای عملی و مهارتی.

 

سر راهت مانع هم بود؟

متأسفانه هنوز هم نسبت به این رشته تفکرات منفی وجود دارد. برای طراحی و دوخت مشوقی نداشتم؛ البته کسی هم مانعم نشد! شاید چون خیلی فعال بودم و پشتکار داشتم! بزرگ‌ترین مانع بی‌هدفی است. وقتی هدف مشخص باشد، موانع کمتر یا کم‌رنگ‌تر می‌شوند.

 

این رشته فقط مخصوص خانم‌هاست؟

دانشجوی مرد هم در این رشته داریم. همین‌طور طراحان مرد خیلی موفق. اما در شهر ما هنرستان پسرانه طراحی و دوخت نداریم.


کدام را بیشتر ترجیح می‌دهی: کار یا درس؟

برای من هر دو شیرین است. از درس خواندن مهارت بیشتری یاد می‌گیرم. کار کردن هم نتیجه خوبی دارد واقعاً لذت‌بخش است. کسب درآمد حس خوبی دارد!


و حرف آخر

اگر رشته طراحی و دوخت را دوست دارید، نترسید. با اطمینان انتخابش کنید. هدفتان را مشخص کنید. سعی کنید زودتر وارد بازار کار شوید. به واکنش‌های منفی بی‌توجه باشید. هیچ‌وقت ناامید نشوید. حتماً موفق می‌شوید.

 

 

معرفی رشته

طراحی و دوخت یک رشته کاربردی است با هدف طراحی لباس در مدل‌های گوناگون، با حفظ خلاقیت هنری

 

آینده شغلی

• کار در شرکت‌های طراحی، تولید، و عرضه پوشاک، کیف و کفش و زیورآلات

 تأسیس شرکت طراحی یا تولیدی لباس در صورت داشتن تجربه، تبحر و سرمایه

 فعالیت مستقل و آزاد

 تدریس در آموزشگاه، مدرسه و دانشگاه در صورت ادامه تحصیل


اگر می خواهید حرفه ای باشید

 داشتن دید خوب نسبت به رنگ‌ها و شکل‌ها

 تبحر در هنر دوخت و برش

 اطلاع از آخرین تحولات و تغییرات در دنیای مد

 آگاهی از نیازها، علاقه‌ها و سلیقه‌های جامعه


مهارت های این رشته

 شناخت انواع پارچه

 رسم الگو و دوخت

  طراحی آناتومی اندام

 انواع دوخت‌های تزئینی

 مهارت رنگ‌شناسی و به‌کارگیری آن در طراحی

 مهارت استفاده از انواع ماشین‌های دوخت و ابزارهای کارگاهی

 

۷۵۲
کلیدواژه (keyword): رشد هنرجو,کار,درس
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید