عکس رهبر جدید

تعطیلات با طعم یادگیری

  فایلهای مرتبط
تعطیلات با طعم یادگیری
همیشه با شروع فصل تابستان، همه اقشار به فکر پر کردن اوقات فراغت دانش‌آموزان هستند تا به رشد آنان کمک شایانی کنند اما شاید کمتر کسی به فکر پر کردن مفید اوقات فراغت معلمان عزیز باشد. این در حالی است که اگر اوقات فراغت معلمان به‌خوبی پر شود، رشد هر چه بیشتر دانش‌آموزان طی سال تحصیلی تضمین می‌گردد. در این مقاله تلاش بر این بوده است که با پیشنهاد روش‌هایی ساده به معلمان، اوقات فراغت آن‌ها به‌خوبی پر شود.

از پیشنهادهای ما به معلمان زحمتکشی که تمایل دارند تابستان خود را بهتر و پربارتر بگذرانند، موارد زیر است که می‌تواند باعث رشد روحی، فکری و جسمی آن‌ها شود:

• مشاهده فیلم‌های کوتاه علمی و با موضوعات جذاب؛

برنامه‌ریزی برای بازدید از پارک‌های علمی و پارک‌های انرژی؛

مشاهده محتواها و نرم‌افزارهای آموزشی ویژه مباحث علمی.

بعضی از معلمان علاقه‌مندند که مطالب درسی را در قالب بازی به دانش‌آموزان آموزش دهند. تابستان فرصت بسیار خوبی است که آن‌ها با تمرکز بر تک‌تک فصول کتاب‌های درسی، بازی‌های جذابی بسازند. معلمان می‌توانند در سفرهای خود از پارک‌های علمی و پارک‌های انرژی در استان‌های مختلف بازدید کنند و مشاهده نمایند که چگونه در این پارک‌ها از دل یک قانون الکتریسیته بازی جذابی بیرون آورده‌اند که هم دانش‌آموز و هم بزرگ‌سال را علاقه‌مند به آموختن آن می‌کند.در شهرهای مختلف ایران از قبیل تهران، مشهد و کهنوج پارک انرژی و پارک علمی وجود دارد که توصیه می‌شود حتماً معلمان عزیز از این مراکز بازدید کنند. برای ‌مثال، در شهرستان کهنوج که شهری زیبا از استان کرمان است، پارک انرژی وجود دارد. در این پارک علمی از قوانین برق و الکتریسیته برای ساخت وسایل آموزشی استفاده ‌شده است و معلمان و دانش‌آموزان با بازی کردن می‌توانند خیلی از قوانین و مباحث الکتریسیته را مرور کنند و یاد بگیرند. از اهداف اصلی این مراکز می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

انتقال عینی و تجربی مفاهیم، منابع و انواع انرژی و تأثیرات زیست‌محیطی انرژی‌ها به دانش‌آموزان؛

تحریک روح کنجکاوی و جست‌وجوگری دانش‌آموزان در حوزه انرژی و برخی مفاهیم فیزیک؛

ایجاد محیطی مفرّح و پرنشاط برای ترغیب عملی دانش‌آموزان بازدیدکننده به تولید یا انتقال انرژی در مقیاس تجهیزات پارک.

تصاویر موجود به‌خوبی گویای جذابیت این بازی‌ها برای دانش‌آموزان هستند و نشان می‌دهند که آن‌ها به‌خوبی توانسته‌اند دانش‌آموزان را به علم علاقه‌مند کنند. یکی از وسایل جذاب موجود در این پارک‌ها چنگ لیزری است.بازدیدکنندگان به کمک لیزر و با عبور دادن دستان خود از زیر نورهای لیزر می‌توانند مانند چنگ، موسیقی بنوازند یا به کمک حلقه الکتریسیته ساکن و با اتصال دستان خود به آن، میزان الکتریسیته ساکن خود را تشخیص دهند. در واقع، هر چه میزان الکتریسیته بدن فرد بیشتر باشد، آهنگ با شدت بیشتری نواخته خواهد شد و اگر فاصله دو دست او با اضافه شدن شخصی دیگر زیاد شود، میزان الکتریسیته کاهش پیدا می‌کند و لذا او  صدا را آهسته‌تر خواهد شنید.

 

یکی‌دیگر از وسایل جذاب این مراکز، ماسک پلاستیکی است که بازدید‌کننده با قرار دادن ماسک پلاستیکی روی صورت خود،  به‌خوبی می‌تواند یک قالب سه‌بعدی از چهره خویش بسازد. با همین روش در صنعت پروتز کارهای ارزشمندی انجام می‌شود. بدین ترتیب، معلمان عزیز در صورتی‌که بتوانند از این مراکز بازدید کنند، به رشد جامعه کمک شایانی خواهند کرد.

سایت‌های بسیاری محتواهای آموزشی ویژه مباحث علمی را ارائه می‌دهند. در این سایت‌ها اغلب محتواها و شبیه‌سازهای درسی مرتبط با دروس شیمی، فیزیک، ریاضی، زمین‌شناسی و زیست‌شناسی قرار داده ‌شده است. معلمان گرامی می‌توانند با بررسی و بارگیری این محتواها به دانش‌آموزان در یادگیری هر چه بیشتر مفاهیم درسی کمک کنند.

در انتها امیدواریم با سرمایه‌گذاری بهتر روی اوقات فراغت معلمان، شرایط مناسبی برای رشد آن‌ها و دانش‌آموزان عزیز فراهم آید تا بتوانیم آینده زیباتری را برای ایران عزیزمان رقم بزنیم.

۳۸۰
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید