عکس رهبر جدید

نشاط ثمره تلاش همگانی:مشارکت دادن دانش آموزان و اولیا و آموزگاران در برنامه های آموزشگاه در قالب مسابقه فرزندان انقلاب اسلامى

  فایلهای مرتبط
نشاط ثمره تلاش همگانی:مشارکت دادن دانش آموزان و اولیا و آموزگاران در برنامه های آموزشگاه در قالب مسابقه فرزندان انقلاب اسلامى
به مناسبت فرا رسیدن چهل سالگی انقلاب اسلامی، دبستان شاهد محسن توسلی جهت رسیدن به اهداف علمی تربیتی و بهداشتی و... مسابقه‌ای با عنوان فرزندان انقلاب اسلامی طراحی کرد که با مشارکت دانش‌آموزان، اولیا، آموزگاران و سایر عوامل اجرایی آموزشگاه با ایجاد شور و نشاط در آموزشگاه برگزار شد. ما به گواهی دانش‌آموزان و اولیای آن‌ها در چارچوب مسابقه به اهداف مهمی رسیدیم.

اهمیت و ضرورت
از اهداف آموزش‌وپرورش علاوه ‌بر کسب علم، رعایت نظم، مسائل بهداشتی، مذهبی و ... است. برای رسیدن هرچه بهتر به این اهداف و رعایت آن‌ها توسط دانش‌آموزان و خانواده‌هایشان، آن‌ها را در طراحی برنامه‌ها مشارکت داده‌ایم؛ از جمله:

• توجه به مسائل مذهبی، فرهنگ نماز و شعائر اسلامی

ترویج فرهنگ ایثار و شهادت

تکریم محیط زیست

رعایت بهداشت عمومی و روانی

رعایت مسائل اجتماعی و حقوق شهروندی

داشتن قدرت «نه» گفتن که از ملزومات روابط اجتماعی است؛

تقویت حس خودباوری و اعتمادبه‌نفس در دانش‌آموزان

مشارکت دادن دانش‌آموزان و خانواده‌ها در مسائل آموزشگاه

ایجاد شور و نشاط در دانش‌آموزان

دوری از اسراف

رعایت نظم و نهادینه کردن آن در فراگیرندگان

احترام به پدر و مادر و سایر دانش‌آموزان

 

پیشینه موضوع
تحقیقات نشان داده است که مشارکت والدین در امور مدرسه با بهبود رفتار دانش‌آموزان و حضور منظم و نگرش مثبت آن‌ها در ارتباط است. علاوه‌ بر این، به دانش‌آموزان نشان می‌دهد که اولیا به آموزش و تحصیل آن‌ها اهمیت می‌دهند. مشارکت والدین در امور مدرسه یک شبکه پشتیبانی برای کودکان فراهم می‌کند. این مسئله به‌ویژه در مواجهه با چالش‌های موجود در مدرسه، نحوه دوستی با دانش‌آموزان دیگر و فعالیت خارج از برنامه درسی بسیار مهم است. همچنین، این بدان معنا خواهد بود که والدین می‌دانند مسیر آموزش فرزندشان به کجا می‌رود. در نتیجه، کودکانی که والدین آن‌ها در امور مدرسه درگیر باشند، احتمالاً از عزت نفس بالاتری برخوردارند و انگیزه بیشتری دارند.

 

طرح مسئله
در مدارس علاوه بر علم‌آموزی، رعایت نظم و مسائل بهداشتی و اجتماعی و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت و ...
مد نظر است. بنابراین، مسئله این است که چه کنیم که دانش‌آموزان و خانواده آن‌ها به رعایت موارد یاد شده ترغیب شوند و نتیجه بهتری از موارد یاد شده بحث ببریم.

 

گزارش تجربه
 با دعوت از اولیای دانش‌آموزان در جلسات هم‌اندیشی در مورد موضوعات مختلف و لحاظ نمودن مواردی که مورد نیاز دانش‌آموزان و خانواده‌ها بوده و از اهداف مهم تعلیم‌وتربیت است، فرم‌های لازم را طرح نمودیم.

آموزگاران با هم‌فکری دانش‌آموزان، فرم میثاق‌نامه کلاسی را طراحی نمودند.

دانش‌آموزان با تکمیل فرم خودارزیابی، به خودشان حداکثر ۱۰۰ نمره می‌دادند.

والدین با تکمیل فرم والد ارزیابی با هم‌فکری به فرزند خود حداکثر ۲۰۰ امتیاز می‌دادند.

آموزگاران هر کلاس با تکمیل فرم میثاق‌نامه کلاس خود حداکثر ۲۰۰ امتیاز برای دانش‌آموزان لحاظ می‌نمودند.

هر دانش‌آموز با جمع‌بندی نمرات فرم‌های خودارزیابی (۱۰۰ امتیاز)، والد ارزیابی (۲۰۰ امتیاز) و میثاق‌نامه کلاسی (۲۰۰ امتیاز) حداکثر ۵۰۰ امتیاز کسب می‌کند.

هر دانش‌آموز براساس مستندات و مشاهدات و نمرات مستمر و امتحانات علمی از کتاب‌های درسی حداکثر ۵۰۰ نمره کسب می‌نماید.

حداکثر نمره هر دانش‌آموز از مسائل مذهبی، اجتماعی و بهداشتی ۵۰۰ نمره و عملی ۵۰۰ نمره است و در مجموع هزار نمره کسب می‌کند.

در هر کلاس پس از تجمیع نمرات، ۵ نفر از دانش‌آموزان که بالاترین نمرات را کسب کرده‌اند، در سه نوبت شامل ۱. دهه فجر، ۲. گرامی‌داشت روز شهید ۲۳ اسفند، ۳. هفته بزرگداشت مقام معلم به دفتر آموزشگاه معرفی می‌شوند.

عوامل اجرایی آموزشگاه شامل مدیر و معاونان، معرفی‌شدگان به دفتر را براساس فرم میثاق‌نامه آموزشگاه که قبلاً به تأیید همه دانش‌آموزان رسیده است، مورد ارزیابی قرار می‌دهند.

با جمع‌بندی نمرات هر ۳ مرحله، معرفی‌شدگان به دفتر دانش‌آموزان انتخاب می‌شوند.

آموزشگاه براساس تعداد دانش‌آموزان هر پایه، برترین را به شرح زیر اعلام می‌کند:

پایه اول ۹ نفر، پایه دوم ۶ نفر، پایه سوم ۶ نفر، پایه چهارم ۶ نفر، پایه پنجم ۶ نفر، پایه ششم ۷ نفر و مجموع ۴۰ نفر.

به مناسبت چهل سالگی انقلاب اسلامی به چهل نفر از دانش‌آموزان برتر جوایزی اهدا می‌شود.

 

نتیجه‌گیری
با توجه به ضرورت مشارکت دادن دانش‌آموزان و خانواده‌ها در مسابقه، علاوه بر تقویت حس اعتمادبه‌نفس و خودباوری در بین دانش‌آموزان، بازخوردهای مناسبی از طرف خانواده‌ها دریافت کردیم. علاوه بر این توجه دانش‌آموزان و خانواده‌ها به مسائل اجتماعی و مذهبی بیش از گذشته شد.

برای مثال، در بحث همسایه‌نوازی بسیاری از خانواده‌ها از مدرسه تشکر کردند که فرزندشان بیش از قبل رعایت همسایه را می‌کند.

 

پیشنهاد
پیشنهاد می‌شود اولیای محترم و همکاران در راستای اجرای هرچه بهتر این طرح در مدارس به موارد زیر توجه کنند.

والدین محترم به خاطر کسب امتیاز و گرفتن جایزه از مشکلات فرزندان خود چشم‌پوشی نکنند.

در راستای اجرای هرچه بهتر این مسابقه، معیارها را به‌صورت قانون درآوریم و با نهادینه شدن آن‌ها در رفتار دانش‌آموزان امتیاز لازم را به آنان بدهیم.

در طول اجرای طرح می‌توان توانایی‌ها و علاقه‌مندی‌های دانش‌آموزان را شناسایی کرد و برای پرورش استعدادهای آن‌ها برنامه‌ریزی نمود.

۴۰۶
کلیدواژه (keyword): تجربه,فرزندان انقلاب,همکاری,مشارکت,
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید