به دلیل لزوم آشنایی دانشآموزان با تاریخچه شهر خود «سرایان» بر آن شدیم کاری مشترک با اولیا انجام دهیم تا هم دانشآموزان لذت کافی ببرند و هم اتحاد بین اولیا و مدرسه تحکیم شود.
در جلسهای با اولیا، تصمیم بر آن شد که موضوع ریسندگی که قدمتی دیرینه در شهرستان دارد، انتخاب شود. به همین علت، از اولیا خواسته شد که هرگونه وسیله قدیمی مرتبط با ریسندگی و شغلهای مرتبط با آن را در اختیار مدرسه قرار دهند.
تعداد زیادی وسیله که مادرها و مادربزرگها در اختیار مدرسه قرار دادند، جمعآوری شد.
با مراجعه به کتاب «سرایان، زمرد کویر»۱ و صحبت کردن با چند مادر که ترانههایی با موضوع قالیبافی، گلیمبافی و ریسندگی و همچنین ترانههایی قدیمی را که مادرانشان میخواندهاند، به یاد داشتند چند ترانه زیبا انتخاب شد و از دانشآموزان خواسته شد که ترانه خواندن با لهجه محلی را تمرین کنند.
از مادران و معلمان نیز خواسته شد که درباره وسایل و شغلها به کودکان اندک توضیحی بدهند و درنهایت، کودکان برای اجرای مراسم لباسهای محلی بپوشند و هرکدام به شغلی که بیشتر به آن مایلاند، مشغول شوند.
تعدادی از کودکان ترانه میخواندند و تعدادی دیگر نیز مشغول ریسندگی، قالیبافی، بافندگی، گلیمبافی و ... شده بودند.
بدینترتیب، از راه درگیر کردن دانشآموزان و کمک به آنها در کسب تجربه از طرق بصری و لمسی آنها با بعضی از شغلهای قدیمی شهرشان که کمکم به فراموشی سپرده شده است، آشنا شدند.
تجربه دانشآموزان از این اجرا و بازی آنان را به فرهنگ عامه شهر نزدیکتر میکند و به این ترتیب احساس خوشایندتری نسبت به شهر و فرهنگ خود خواهند داشت.
هدف از اجرای برنامه سرایانشناسی:
• آشناسازی دانشآموزان با مشاغل و فرهنگ قدیمی شهر؛
• بهبود روابط اولیا و مدرسه و افزایش مشارکت بین اولیا و معلمان؛
• برگزاری و اجرای بازیهای مفرح و جذب دانشآموزان به کارهای گروهی؛
• افزایش آگاهی و تجربه دانشآموزان به وسیله جذب مشارکت آنان در بازی و برانگیختن حس مسئولیتپذیری آنها.
پینوشت:
۱. حقدادی، کوکب، سرایان، زمرد کویر: تاریخ، جغرافیا، فرهنگ، مشهد، رستگار، ۱۳۹۰.