حفظ تنها مهد حیات: زباله، ابزار آموزش
۱۳۹۹/۰۲/۲۰
در سیارهای که بهخاطر کمبود منابع و مواد اولیه حیات سالم ساکنانش تهدید میشود، چندین دهه است که در مورد استفادهی مؤثر از منابع و بازیافتها میشنویم. همهی ما ساکنان زمین باید تمام تلاش خود را در حفظ تنها مهد حیاتمان بهکار ببریم. یکی از مؤثرترین و مهمترین کارها در اینباره، آموزش است. در آموزش رسمی ایران، برنامههای آموزشی و کتابهای آموزش رسمی در کلیهی دورههای تحصیلی، مباحثی با موضوع پسماند و بازیافت را مطرح کردهاند، اما در به ثمر نشستن این آموزشها، با توجه به حجم این معضل، باید روشهای خلاقانه و نوآورانهای را در کلاسهای درس به کار ببندیم تا نتایج ملموسی در کاهش تولید پسماند و افزایش بازیافت داشته باشیم.
آموزش جذاب
ابزار آموزشی میتواند هر چیزی باشد، مهم استفاده از آن به روش جذاب و نوآورانه است. چند سرفصل آموزشی را با هم مرور میکنیم و میبینیم که تفکیک زباله چطور میتواند ابزار آموزشی باشد.
آموزش ریاضی و زباله
نگاهی به سطل زباله بیندازیم:
آموزش اعداد و چهار عمل اصلی ریاضی: برای اینکه توجه دانشآموزان را به سطلهای زباله جلب کنیم، از آنها میخواهیم تعداد سطلها را بشمارند و با توجه به آمار دانشآموزان، نسبت سرانهی تعداد سطلها به دانشآموزان را به دست آورند. همچنین، از آنها میخواهیم با رعایت موازین بهداشتی، وزن زبالهها را با ترازوی دستی محاسبه کنند و با داشتن تعداد سطلها، حدود زبالههای تولیدی یک روز مدرسهی خود را محاسبه کنند. این موضوع میتواند توجه دانشآموزان را به نحوهی دفع پسماند در مدرسه و همچنین نقش خودش در تولید زباله جلب کند. نکتهی مهم، پیشگیرانه و اقتصادی این است که توجه نکردن به زباله، علت اول تولید بیرویهی آن است.
آموزش مجموعهها و تفکیک زباله: مفهوم مجموعهها و دستهبندی در ریاضی نیز میتواند با ابزار تفکیک پسماند در کلاس آموزش داده شود.
آموزش علوم و زباله
بدون آموزش مناسب در مورد خطرات بسیاری از مواد، از جمله جیوه در لامپهای فلورسنت و فلزات سنگین در باتریها و زبالههای الکترونیکی، ما نسل بعدی را از دانش لازم برای تصمیمگیری بهتر در مورد دفع زباله محروم میکنیم. نتیجهی مستقیم ناآگاهی، افزایش آلودگی در محیطی خواهد بود که فرزندان ما در آن رشد خواهند کرد.
آشنایی با موادی مثل پلاستیک، چوب، شیشه و کاغذ به کودکان کمک خواهد کرد هم مواد و عناصر اطراف خود را بشناسند و هم در تفکیک آنها نقش داشته باشند.
تابلوهای آموزشی که دانشآموزان میسازند، بهتر از هر پوستر آموزشی میتواند علاوه بر شناخت انواع مواد، مراحل تفکیک پسماند را آموزش دهد.
خاک بسازیم
از جمله مسائلی که در علوم تجربی مطرح میشود، طولانی بودن دورهی تجدیدپذیری و ایجاد خاک است. از طرف دیگر، زبالههای تر، به دلیل مشکلاتی از جمله حجم بالا و هزینهبر بودن بازیافت، غالباً دفن و یا رها میشوند. با کمک روشهایی مانند کرمهای کمپوستساز یا سایر روشها، میتوان با زبالههای تر خاک و کود تولید کرد.
آموزش هنر و ایدهپردازی از زباله
یکی از سه روش کاهش پسماند، استفادهی مجدد از پسماندهاست. تولید آثار هنری مثل انواع کلاژها و نقاشیهای سهبعدی میتواند با زبالههای قابل استفاده انجام شود. این ایدهپردازی در قالب مسابقات و جشنواره در مدرسه قابل اجراست.
آموزش مسئولیت اجتماعی و زباله
در طول سالهای اخیر، شاهد افزایش رهاسازی زباله در سطح محیطهای زندگی و طبیعی بودهایم. برای ایجاد و ایفای حس مسئولیت در قبال تولید زباله، باید دانشآموزان را در جمعآوری و تفکیک پسماند و بازیافت و بازاستفاده از آن دخالت داد. با برگزاری جلسات به همراه خانوادهها و هماهنگی با مسئولان مدرسه، میتوان از دانشآموزان رفتار درست شهروندی را انتظار داشت.
۵۴۸
کلیدواژه (keyword):
نوشتار,زباله,بازیافت,آموزش,