عکس رهبر جدید

همدان در کلاس

  فایلهای مرتبط
همدان در کلاس
در پی سفرهایی که به استان‌ها داشتم، تجربه سفرهایم را در تدریس درس‌ها به کار می‌بردم. در ادامه همان سفرها، تجربه سفر به استان زیبای همدان را این‌گونه با تجربه‌های دانش‌آموزانم در آمیختم.

برای ایجاد انگیزه، ظرفی از صنایع دستی همدان، همراه شکلات، به کلاس بردم و پس از پذیرایی، از بچه‌ها خواستم حدس بزنند ظرف شکلات به صنایع دستی کدام استان مربوط است؟ سپس نمونه دیگری از صنایع، مانند ماکت، کتیبه‌ها، و مجسمه‌های سنگی و جام طلایی را نشانشان دادم و آن‌ها را راهنمایی کردم به پاسخ مورد نظر برسند.

سپس پیشینه همدان و نام قبلی آن را گفتم. تصویرهای دیدنی‌های همدان مانند غار علی‌صدر، مقبره باباطاهر، مقبره بوعلی‌سینا و گنج‌نامه را نشان دادم و بچه‌ها را مشتاق شنیدن داستانی تاریخی از همدان قدیم (هگمتانه) کردم. البته در اجرای نقش شخصیت‌های داستان از بچه‌ها کمک گرفتم. آن‌ها را به سه گروه (مادها، پارس‌ها و پارت‌ها) تقسیم کردم و برایشان سه محل در کلاس در نظر گرفتم. در حین داستان، نام هر گروه را می‌گفتم، اعضایش به محل‌های مورد نظر می‌رفتند. از هر گروه یک نفر را به‌عنوان فرمانده مشخص کردم، وسایل بازی مانند شنل، کلاه کاغذی، شمشیر و سپر را در اختیارش قرار دادم تا بتواند نقش فرمانده سپاه را بازی کند. از روی تصویرها و فیلم‌های کوتاهی که از هگمتانه و گنج‌نامه گرفته بودم، داستان ورود آریایی‌ها و زندگی مادها را برایشان گفتم و آن‌ها نقش‌ها را بازی کردند.

در پایان، دانش‌آموزان درس را در گروه‌ها خواندند و آنچه را آموخته بودند برای گروه‌های دیگر بیان کردند. همگی از این کلاسِ شاد و مفرح لذت کافی را بردند.

به‌عنوان تکلیف، از آن‌ها خواستم درباره ویرانه‌ها، خانه‌های قدیمی به جامانده از شهرها و روستاها، با کمک بزرگ‌ترها، عکس و گزارش تهیه و درباره گذشته آن‌ها اطلاعاتی جمع کنند.

۲۳۷
کلیدواژه (keyword): تجربه
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید