نگاهی به تجربههای دیگر کشورها در زمینه کاربرد فیلم آموزشی
۱۳۹۹/۰۲/۱۳
کشور چین
از دهه ۱۹۴۰ فناوری فیلم آموزشی و ویدیو وارد مدارس ابتدایی و متوسطه شانگهای در چین شد. توسعه این فناوری در صد سال اخیر سبب تغییر سبک زندگی، عقاید، ارزشها و تفکر فراگیرندگان شده است. معلمان چینی با تلفیق فیلم آموزشی در تدریس به صورت عملی سبب رشد تفکر انتقادی در فراگیرندگان میشوند. حتی دانشآموزان در تابستان و تعطیلات از فیلم آموزشی در زمینه کشاورزی و سایر فعالیتهای حرفهای استفاده میکنند.
کشور استرالیا
تولید و استفاده از فیلم آموزشی از سال ۱۹۵۰ در مدارس استرالیا گسترش یافته است. این امر نشاندهنده نقش فیلم آموزشی درمدارس آن کشور است. در مدارس ابتدایی و متوسطه استرالیا، فیلم آموزشی ابزار تسهیلکننده یادگیری تلقی میشود. همچنین در دانشگاههای تربیت معلم استرالیا ۱۲ ـ ۴ ساعت آموزش استفاده از فیلم آموزشی در کلاس درس بهصورت عملی تدریس میشود.
کشور کانادا
در همه کتابخانههای مدارس ابتدایی و متوسطه ایالتهای کانادا فیلم آموزشی وجود دارد. فیلم آموزشی ابزاری برای تسهیل فرایند یادگیری است.
بیشتر معلمان ابتدایی کلاسهای آموزشی استفاده از فیلم آموزشی را در کالجها، و معلمان دبیرستان در دانشگاهها میگذرانند. همچنین، کلاسهای ضمنخدمت استفاده از فیلم آموزشی در کلاس درس هر سال برگزار میشود.
کشور فرانسه
برحسب قانون دولت فرانسه، وزارت آموزش، به ویژه مؤسسات ملی تعلیموتربیت، مسئول پشتیبانی و توسعه استفاده از فیلم آموزشی در مدارس کشور هستند. وظایف کمیته دولتی فیلم آموزشی در فرانسه عبارتاند از: تولید فیلم آموزشی تعلیموتربیت، علمی، و تجربی، بستن قرارداد با مؤسسات ملی تعلیموتربیت در زمینه تولید فیلم آموزشی و قرارداد با شرکتهای خصوصی در زمینه نوشتن سناریو با همکاری کمیته آموزشی.
کشور آمریکا
در سال ۱۹۵۷ یعنی حدود ۵۰ سال پیش و تقریباً همزمان با برگزاری اولین دوره جشنواره فیلمهای علمی، آموزشی و تربیتی رشد، کنگره آمریکا قانونی به شماره ۸۵ ـ ۹۰۵ را تصویب کرد.
هدف از تصویب این قانون عبارت بود از: توسعه فرهنگ، توسعه تجربههای یادگیری و غنیسازی آموزشی، انتقال تجربههای شخصی فراگیرندگان و به اشتراک گذاشتن اطلاعات از طریق فیلم آموزشی. در همین ارتباط، شورای آموزش آمریکا «کمیته تصاویر متحرک در آموزش» را با هدف تحقیق در زمینه استفادهها از فیلم آموزشی در کلاس درس، یافتن چالشها، بهبود و توسعه استفادهها از فیلم آموزشی در کلاس درس تأسیس کرد.
کشور انگلستان
راهبرد و فعالیت آموزشی مدارس در انگلستان و ولز براساس استفاده از فیلم آموزشی در کلاس درس است. در بیشتر مدارس انگلستان و ولز از فیلم آموزشی در کلاس درس استفاده میشود. دولت انگلستان پشتیبان مؤسسات تولید فیلم آموزشی در مراکز است. همچنین، کمیته ملی تولید فیلم آموزشی بهوسیله معلمان در مناطق تأسیس شده است. معلمان باید کلاسهای آموزش ضمنخدمت استفاده از فیلم آموزشی را در دورههای آموزش ضمنخدمت، کالجها، و دانشگاهها بگذرانند.
کشورهای آفریقایی
از سال ۱۹۶۱ در کشورهای آفریقایی مرکز دیداری ـ شنیداری ملی برای تولید فیلمهای آموزشی کوتاه، و مستند علمی برای مدارس تأسیس شده است. همچنین، بعضی کشورهای آفریقایی سازمانهای غیردولتی برای تولید فیلم آموزشی تأسیس کردهاند اما بیشترکشورهای آفریقایی با چالش استفاده از فیلم آموزشی در کلاس درس به وسیله معلمان روبهرو هستند.
نتیجهگیری
نتایج مطالعات نشان میدهد که تولید و کاربرد فیلم آموزشی در مدارس وابسته به سیاست کلان آموزشی دولتها، آموزش معلم، سرمایهگذاری در زمینه تولید فیلم آموزشی، مشارکت با بخش خصوصی و تجهیز و امکانات فنی مدارس در خصوص زیرساختها است و در صورت نهادینه شدن فرهنگ استفاده از فیلم در نظامهای آموزشی، فرایند یادگیری به شکلی پایدارتر و عمیقتر صورت خواهد گرفت.
۳۳۱
کلیدواژه (keyword):
فیلم آموزشی