جشنی به افتخار کتاب
-
توانایی
-
نویسنده کودک و نوجوان و دبیر سومین جشنواره دانایی
-
محمد دهریزی
۱۳۹۸/۱۱/۳۰
سومین جشنواره «دانایی، توانایی» در یک نگاه
هدفگذاری جشنواره
معاونت پرورشی و فرهنگی وزارت آموزشوپرورش، در راستای وظایف خود، برای ترویج فرهنگ مطالعه و توسعه کتابخوانی سه سال است که جشنواره بزرگ «دانایی، توانایی» را برگزار میکند؛ جشنوارهای که در نوع خود بینظیر است و در مدت زمان کوتاهی (سه دوره) جای خود را در دل فضای آموزشی کنکورزده باز کرده است و میکوشد نگاه کودکان و نوجوانان را به کتاب تغییر دهد و وضعیت خواندن را تا حد زیادی بهبود بخشد. در معرفی و تشریح جشنواره دانایی، توانایی، که امسال سومین سال برگزاری آن است، موارد زیر قابل توجه است:
• دانایی، توانایی در قالب یک جشنواره رسمیت یافته است و همچون مسابقات فرهنگی و هنری، هر سال به مدارس سراسر کشور ابلاغ میشود.
• دانایی، توانایی جشنوارهای فرایندی است و در چهار مرحله، «مدرسه»، «منطقه»، «داستان» و «کشور» برگزار میگردد.
• شرکت در جشنواره دانایی، توانایی کاملاً اختیاری است و دانشآموزان با میل درونی خود در آن شرکت میکنند.
• جشنواره دانایی، توانایی علاوه بر ترویج فرهنگ کتابخوانی و بهبود سرانه مطالعه در کشور نیمنگاهی هم به اقتصاد نشر و چرخه تولید کتاب دارد.
فرایند جشنواره
فرایند برگزاری مسابقه به این صورت است که در مرحله اول (مدرسه) یک کتاب به دانشآموزان شرکتکننده در مسابقه معرفی میشود. آنها کتاب معرفیشده را میخوانند و در صورت قبولی، به مرحله دوم (منطقه) راه مییابند. در این مرحله نیز به برگزیدگان یک کتاب معرفی میشود. که باید آن را بخوانند. شرکتکنندگان گلچین میشوند و برگزیدهها به مرحله سوم (استان) راه مییابند. به راهیافتگان مرحله استانی، یک کتاب دیگر معرفی میشود و دانشآموزان آن کتاب را میخوانند و برای سومین بار گلچین میشوند. برگزیدگان این مرحله، به مرحله کشوری راه مییابند. از اینجا به بعد، روند جشنواره تغییر میکند.
دانشآموزان برگزیده استان، برای شرکت در مرحله کشوری سه کتاب را به اختیار خود انتخاب میکنند و میخوانند. آنها در مرحله کشوری جشنواره، که در هفته کتاب در تهران برگزار میشود، با نویسندگان درباره سه کتابی که خود انتخاب کرده و خواندهاند، گفتوگو میکنند. هر دانشآموزی که به مرحله کشوری راه مییابد، در حقیقت شش عنوان کتاب میخواند: سه عنوان کتاب معرفی شده از طرف کار گروه انتخاب کتابِ معاونت پرورشی و فرهنگی، و سه عنوان به انتخاب خودشان.
شیوه انتخاب کتابهای جشنواره
کتابها بدون جهتگیری خاص با نظر بیست تن از نویسندگان، شاعران و مترجمان حوزه کودک و نوجوان طوری کارشناسی و انتخاب میشوند که مناسب ذهن و مطابق ذوق هر گروه سنی باشند. در منابع مذکور نهتنها تناسب سنی مخاطبان بلکه تنوع کتابها هم مدنظر قرار میگیرد. در کتابهای معرفی شده، داستان تألیفی و ترجمهای، کتاب علمی، زندگینامه داستانی، بازگردانی، بازنویسی، بازآفرینی و ... دیده شود. (فهرست کتابها موجود است).
کارگروه، کتابهای انتخاب شده را برای بررسی محتوایی به بخش کارشناسی محتوا میفرستد. کارشناسان این بخش تکتک کتابها را میخوانند و درباره موضوع و محتوای کتاب نظر میدهند. پس از تأیید نهایی توسط بخش محتوا، کتابها در ۴ سبد (اول، دوم و ابتدایی)، (چهارم، پنجم و ششم ابتدایی)، (هفتم، هشتم و نهم)، (دهم، یازدهم و دوازدهم) به استانها معرفی میشوند. استانها هم برای هر مرحله از جشنواره، کتابهای موردنظر خود را از سبد انتخاب و به مدارس معرفی میکنند.
زمانبندی جشنواره
آمار شرکتکنندگان در سومین جشنواره، به تفکیک مرحله و استان، در دفتر مجله و جشنواره موجود است.
امیدواریم با همراهی و همگامی دیگر نهادهای متولی فرهنگی کشور، فرهنگ مطالعه و کتابخوانی را در آموزشوپرورش نهادینه کنیم و لذت خواندن را به نونهالان ایران زمین بچشانیم.
۳۰۶
کلیدواژه (keyword):
اندیشه