یکشنبه ۳۰ مهر ۱۳۹۶ ۱۸:۵۸

سخنی با شما

سفره امسال

ماه مهر برای دست‌اندرکاران تعلیم‌وتربیت بهار است. همکاران شما در مجلات رشد از بهار طبیعت فعالیت‌های خود را شروع می‌کنند تا با دست‌های پر در بهار تعلیم‌وتربیت هدایای خود را تقدیم شما خوبان کنند.
برای آماده‌سازی هدایای شما ساعت‌ها وقت صرف می‌شود. برای این امر ما نیازمند«برنامه» هستیم. برنامه سالانه ما براساس اسناد بالادستی، سفرهای استانی، گفت‌وگو با خوانندگان، اظهار نظرهای خوانندگان و ساعت‌ها گفت‌وگو در شورای برنامه‌ر‌یزی مجله رشد معلم تهیه و تنظیم می‌شود.
در طراحی برنامه سال تحصیلی جاری موارد زیر را مورد توجه قرار داده‌ایم:
ـ تأکید بر مشارکت مخاطبان در تولید محتوا براساس شاخص‌های تعیین شده مبنی بر کاربردی بودن و تجارب زیسته همکاران در فضای تعلیم‌وتربیت در کلاس درس و مدرسه؛
ـ ایجاد بستری مناسب برای ارتباط بیشتر با مخاطبان مجله از طریق راه‌اندازی «کانال مجله رشد معلم» در فضای مجازی جهت اطلاع‌رسانی و دریافت بازخورد از مطالب تعلیم و تربیتی؛
ـ توجه جدی به گفت‌وگو با معلمان جهت انتقال تجارب زیسته آنان در فضای معلمی، به سایر همکاران؛
ـ تهیه مطالب مورد نیاز همکاران جهت تغییر نگرش نسبت به شرایط امروز دانش‌آموزان و فضاهای یادگیری در محیط مدرسه و کلاس درس؛
ـ تولید چهار ویژه‌نامه استانی توسط همکاران فعال در استان‌ها برای معرفی سیمای آموزش‌وپرورش استان؛
ـ انتشار نوآوری‌های تعلیم و تربیتی همکاران در سراسر کشور.

سرفصل‌های مجله در این دوره
 نگاهی دیگر: در این سرفصل میهمان سفره قرآن کریم هستیم. قرآن کتاب زندگی است. و خودش را هدایت‌گر معرفی می‌کند. وقتی که با قرآن بیشتر مأنوس می‌شویم. همذات‌پنداری را در آن بیشتر احساس می‌کنیم. برای ما که دغدغه تعلیم‌وتربیت داریم قرآن رهنمودهایی دارد که چراغ مسیر زندگی ما می‌تواند باشد.
 گفت‌وگوی معلم و فیلسوف: در این بخش چند معلم با یک فیلسوف تعلیم‌وتربیت براساس نظریه انسان عامل، نگرش‌ها و مهارت‌هایی که یک معلم به فرایندهای جاری در کلاس درس می‌تواند داشته باشد به گفت‌وگویی مجازی نشسته‌اند.
 سواد رسانه‌ای: در دنیایی که در آن لحظه به لحظه، هزاران خبر، گزارش، فیلم کوتاه و... به شکل‌های مختلف و با نیت‌های متفاوت منتشر می‌شود بر ما معلمان ضروری است تا بیش از پیش درباره موضوعات مربوط به سواد رسانه‌ای اطلاعات کسب کنیم.
 تفکر سیستمی: شاید بتوان گفت انسان تنها موجودی است که از توانایی فکر کردن برای حل مسائل زندگی برخوردار است. در این بخش با نمونه‌ها و الگوهایی آشنا می‌شویم که در نوع فکر کردن ما تأثیرگذار هستند.
 معلم سوم: صاحبنظران معماری محیط آموزشی بر این باورند که چگونگی فضا و محیط آموزشی نقش زیادی در بهتر یادگیری دانش‌آموزان دارد. بر همین اساس محیط را «معلم سوم» می‌دانند. در این نوشته‌ها با یادگیری اینکه از شرایط محیط فیزیکی کلاس چگونه میتوانیم برای یادگیری بهتر استفاده کنیم آشنا می‌شویم.
 بازخورد: بعضی از ما فکر می‌کنیم که اثر بازخورد فقط بر فعالیت دانش‌آموز متمرکز است. در حالیکه برای بازخورد می‌توانیم اهداف دیگری هم در نظر بگیریم. وقتی بازخورد می‌دهیم دانش‌آموز ما به مرحله تشخیص درست از نادرست براساس مصادیق مشخص می‌رسد. در این بخش با انواع بازخوردها که نقش رشددهنده برای دانش‌آموزان را دارد آشنا می‌شویم.
 بازی‌های آموزشی: امروزه بازی یکی از روش‌های مهم آموزشی محسوب می‌شود. در این صفحات در نظر داریم شما را با باز‌ی‌های ساده‌ای که به راحتی در کلاس درس قابل اجرا هستند آشنا کنیم. بازی‌هایی که در ابتدا و شروع کلاس اجرا می‌کنیم و یا بازی‌هایی که در بین ارائه درس برای تغییر فضای کلاس انجام می‌دهیم.
 کارآفرینی در مدارس: یکی از موضوعات انتخابی که در دوره دوم متوسطه دانش‌آموزان میتوانند انتخاب کنند درس کارآفرینی است. در صفحاتی که به این موضوع اختصاص داده‌ایم تلاش می‌کنیم تا ابعاد مختلف موضوع را مورد واکاوی قرار داده و نقش عوامل مختلف مدرسه را در آن یادآوری کنیم.
 گفت‌وگو: ابزار اصلی معلم در کلاس درس ارتباط کلامی با دانش‌آموزان است. آشنایی ما معلمان با مهارت‌های گفت‌وگو در ما توانمندی‌هایی را ایجاد می‌کند که نتیجه آن آرامش خودمان و مخاطبمان خواهد بود. در این بخش با مهارت‌های گفت‌وگو که می‌تواند اثربخشی کلاس درس را بیش از پیش کند آشنا خواهیم شد.
 یادگیری تعامل‌مدار: در این صفحات با ابعاد مختلف نظریه اجتماعی ـ فرهنگی در حوزه یادگیری آشنا خواهیم شد. نویسنده این بخش خود سال‌هاست که براساس این رویکرد فعالیت‌های یادگیری در کلاس درس را مدیریت و ساماندهی می‌کند.
 آشنایی با قوانین مرتبط با مدرسه: در سفرهایی که به استان‌های مختلف داشتیم یکی از مطالبات پربسامد همکاران محترم، آشنایی با حق و حقوق معلمی بود. در این صفحه یکی از همکاران که از کارشناسان حقوقی آموزش‌وپرورش هستند ما را با مسائل و مشکلات حقوقی همکاران در مدرسه را که فراوانی زیادی دارد مورد بررسی قرار داده و راه‌های حقوقی را بیان می‌کنند.
 آشنایی با بیمه: یکی از خواسته‌های همکاران آشنایی با انواع بیمه‌ها است. با توجه به وضعیت معیشتی امروز در جامعه آشنایی با انواع بیمه‌ها یکی از راه‌های حل بعضی از مشکلات مالی است که می‌تواند در مواقع مورد نیاز از میزان فشارهای اقتصادی بکاهد.

امیدواریم شما همراهان خوب مثل همیشه ما را از دیدگاه‌ها و نظرات خود نسبت به مطالب مجله مطلع فرمایید. ما بر این باوریم که مجله رشد معلم با کمک‌های خالصانه شما هر دوره بهتر از دوره‌های قبل میتواند در خدمت همکاران فعال در عرصه تعلیم‌وتربیت ایفای نقش کند.
دست‌های مهربان شما را برای مشارکت در تولید محتوای مجله رشد معلم می‌فشاریم و در انتظار دریافت تجارب زیسته شما هستیم.

محمدرضا حشمتی ـ سردبیر رشد معلم
مهر ۱۳۹۶


تاریخ بروزرسانی : ۱۲ مهر ۱۳۹۶ ۱۲:۲۰