عکس رهبر جدید
مقاله‌ای از رشد آموزش خانواده
۱۴ آبان ۱۳۹۸ ۱۴:۵۵
نوجوانان از دانش فراری‌اند؟!
ماهنامه رشد آموزش خانواده در مقاله‌ای به ویژگی‌های دوره نوجوانی و سپس راهکارهایی برای با انگیزه ساختن درس خواندن در این مقطع سنی پرداخته است

نویسنده برخی از ویژگی‌های دوره نوجوانی را چنین برشمرده است:
• شکل‌گیری هویت
• توجه جدی تر به انتخاب شغل
• تفکر انتزاعی

نویسنده سپس روش‌هایی برای ترغیب به علم آموزی را نیز پیشنهاد داده است: از جمله: ارتباط با شغل آینده، کاربردی سازی، تفکر انتقادی، توصیه‌های دینی و الگودهی.

در توضیح تفکر انتقادی می‌خوانیم: «به نوجوان کمک کنید با نگاه بازتر دنیا را ببیند. هر چند او توانایی نگاه نقادانه را کسب کرده، اما هنوز نیاز به تمرین دارد. گام اول پذیرش انتقادات او توسط والدین است. به جای بحث بی‌حاصل برای قانع ساختن نوجوان، حرف‌هایش را بشنوید و اگر قابل پذیرش است بپذیرید. اما به او یادآور شوید که من هم دیدگاه‌هایی دارم. برای مثال وقتی نوجوان درس خواندن را کاری بی فایده می‌داند سریع پاسخ دندان‌شکنی به او ندهید. بپرسید که چه علت‌هایی برای این ادعا دارد. اگر برخی از دلایلش صحیح است، همدلانه بپذیرید و سپس دلایل خود را بیان کنید.»

در توضیح الگودهی نیز آمده است: «نوجوان برای یافتن خود نیاز به الگو دارد. بسیاری از نوجوانان الگوهایی مانند دانشمندان برجسته معاصر و گذشته، فرماندهان شهید جنگ و ورزشکاران و بازیگران محبوب را انتخاب می‌کنند. صحبت کردن و خواندن زندگی‌نامه الگوهایی که به کسب علم توجه ویژه‌ای داشتند می‌تواند به انتخاب اهداف مؤثرتر نوجوان کمک کند.»

 

نویسنده: دکتر مبین صالحی
منبع: ماهنامه رشد آموزش خانواده، (ضمیمه رشد آموزش مشاور مدرسه) شماره ۱، مهر ۱۳۹۸

 
برای دریافت متن کامل مقاله اینجا کلیک کنید.

 

تعداد بازدید : ۱,۸۲۵
کد خبر : ۳,۰۰۴
ناشناس
۱۳۹۸/۰۸/۱۹
0
0
0

لطفا مقالات رو نمایش دهید کامل تا از تجربیات نویسندگان مقاله استفاده نماییم. متشکر


نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 10000
نظر خود را وارد کنید