عکس رهبر جدید
مقاله‌ای از رشد آموزش مشاور مدرسه
۱۲ تیر ۱۳۹۸ ۰۸:۴۳
کاهش اضطراب اجتماعی دانش ‌آموزان
فصلنامه رشد آموزش مشاور مدرسه در مقاله‌ای به نتایج پژوهشی پیرامون تأثیر آموزش ابراز وجود بر افزایش عزت‌نفس و کاهش اضطراب اجتماعی دانش‌آموزان پرداخته است

نویسندگان در بخشی از مقاله به مفهوم اضطراب اجتماعی اشاره کرده‌اند: «فردی که دچار اضطراب اجتماعی است، هیچ‌گونه تمایلی به برقراری ارتباط با دیگران ندارد و با احساسی از ترس و مقاومت غیرمعقول، از نزدیک شدن به هر موقعیتی که ممکن است او را در معرض داوری دیگران قرار دهد، اجتناب می‌ورزد. شخصی که به شدت دچار اضطراب اجتماعی است تصور می‌کند که در هر موقعیت یا شرایط اجتماعی، فرد یا افرادی به محض مواجه شدن با او رفتار و شخصیتش را نقد و ارزیابی خواهند کرد. یا ممکن است احساس کند که مورد تحقیر دیگران واقع می‌شود و تحت فشار و دردسر قرار می‌گیرد. هنگامی که چنین اضطرابی بر فرد مستولی شود، اعتمادبه‌نفس وی کاهش می‌یابد، قدرت نگرش واقع‌بینانه و توانایی برقراری ارتباط متقابل وی با دیگران به حداقل می‌رسد و احساس تنش یا ناتوانی در تنش‌زدایی، افسردگی، ناآرامی و بی‌قراری، گریز از ارتباطات معمول اجتماعی و دل‌مشغولی‌های مفرط، شخصیت فرد را فرا می‌گیرد.»

نویسندگان مقاله پس از اشاره به نحوه پژوهش به جرئت‌ورزی به‌عنوان مهارت ارتباطی مؤثر تأکید دارند. آن‌ها در نتیجه‌گیری خود چنین یادآور شده‌اند: «در این پژوهش سعی شد به این پرسش پاسخ داده شود که آیا آموزش مهارت جرئت‌ورزی می‌تواند موجب افزایش عزت‌نفس و کاهش اضطراب اجتماعی در دانش‌آموزان شود.»

در ادامه آمده است: «نتیجه فرضیه اول تحقیق نشان داد که آموزش جرئت‌آموزی باعث افزایش عزت‌نفس در گروه آزمایش می‌شود. در دو گروه دارونما و کنترل چنین تأثیری مشاهده نشد.»

 

نویسندگان: زهرا شاهسواری، مهدی علیزاده لداری

کلیدواژه‌ها: آموزش ابراز وجود، عزت ‌نفس، اضطراب اجتماعی

 

* دریافت متن کامل مقاله

 

منبع: فصلنامه رشد آموزش مشاور مدرسه، شماره ۵۲، بهار ۱۳۹۸
تعداد بازدید : ۱,۷۹۳
کد خبر : ۲,۹۳۹
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 10000
نظر خود را وارد کنید