عکس رهبر جدید
۱ تیر ۱۳۹۸ ۱۴:۴۳
تورات در آینه قرآن
در قرآن صفاتی برای تورات ذکر شده است. می توان این‌طور درک کرد که کتاب حضرت موسی(ع) ویژگی‌های بسیاری داشته که برای تمامی مردم یهود و نیازهای روزمره‌شان کافی بوده است. اما اینکه همین تورات موجود و فعلی نیز دارای این شرایط و صفات است یا نه، جای بحث زیادی دارد. این‌ها موضوعاتی هستند که فصلنامه رشد آموزش قرآن و معارف اسلامی در مقاله‌ای به آن پرداخته است.

 

نویسندگان، برخی از صفاتی را که در قرآن درباره تورات آمده است را برشمرده‌اند از جمله: بصیرت آفرین، ذکری، تفصیل، رحمت، فرقان، ضیاء و کتاب مستبین و امام.

در توضیح صفت تفصیل می‌خوانیم: «آیت‌الله جوادی آملیاین چنین در تفسیر خود می‌فرماید که تورات تفصیل دهنده همه نیازهای بنی‌اسرائیل بوده است و حضرت موسی (ع) نیز تمام نیازهای مردم روزگارش را تأمین می‌کرد، چنان که تورات هدایت در جهت و رحمت برای آن مردم نیز بوده است (هدی و رحمه). ایشان در ادامه بحثشان از این آیه به‌‌عنوان هدف نزول تورات می‌نویسد که خدای سبحان با اوصاف چهارگانه تفهیم، تفصیل، هدایت و رحمت ظهور کرد تا بنی‌اسرائیل قیامت را باور کنند و در ادامه آورده است که متأسفانه در تورات کنونی با اهمیتی که معاد دارد، به این موضوع همانند قرآن کریم پرداخته نشده است، مگر اشاراتی که شاید استنباط از آن‌ها آسان نباشد. در حالی که خدا در آیه مورد بحث هدف از نزول تورات را معاد برمی‌شمرد.»

 

نویسندگان پس از توضیح دیگر صفات تورات در قرآن چنین نتیجه‌گیری کرده‌اند: «آنچه که در قرآن درباره ویژگی‌ها و صفات تورات آمده، مختص همان تورات اصلی و تحریف نشده است و تورات فعلی فاقد این صفات و ویژگی‌هاست. چون در آن تحریف صورت گرفته است و نمی‌تواند ویژگی یک کتاب الهی را داشته باشد.»

 

نویسندگان: دکتر علی‌ احمد ناصح، یعقوب عابدی

کلیدواژه‌ها: قرآن، تورات، تورات موجود، تورات اصلی، تصدیق تورات

 

* دسترسی به مقاله

 

 

منبع: فصلنامه رشد آموزش قرآن و معارف اسلامی، شماره ۱۰۹، بهار ۱۳۹۸
تعداد بازدید : ۱,۹۳۵
کد خبر : ۲,۹۳۱
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 10000
نظر خود را وارد کنید