فصلنامه رشد آموزش فنیوحرفهای و کاردانش در مقالهای به ضرورت به کارگیری نوعی از سنجش به نام «تکوینی» در فرایند یاددهی ـ یادگیری پرداخته است
نویسنده در
توضیح مفهوم سنجش تکوینی آورده است: «با استفاده از این نوع سنجش آموزشدهنده میتواند،
زمانی که هنوز فعالیتها و کوششهای آموزشی و یادگیری در جریان هستند و امکان رفع
نارساییها، بدفهمیها و مشکلات یادگیری و یادگیرندگان و رفع نواقص روش یادگیری ـ
یاددهی امکانپذیر است، به انجام چنین کاری اقدام کند.»
نویسنده در
ادامه به یکی از راهبردهای سنجش تکوینی اشاره کرده است: «تکالیف و وظایفی را به
یادگیرندگان واگذار کنید و از آنان بخواهید طی انجام آنها، شما را در جریان
چگونگی کار قرار دهند و در انتها گزارش کامل آن را بهطور مکتوب ارائه کنند. در
این مورد وظیفه آموزشدهنده بررسی نحوه انجام کار و ارائه بازخوردهای شفاهی و کتبی
مناسب به یادگیرندگان در مورد فعالیت و وظایفشان است.»
نویسنده: احمد
شریفان ،کارشناس ارشد سنجش و اندازهگیری
کلیدواژهها: مفهوم
سنجش، سنجش تکوینی، راهبرد آموزشی، بهبود آموزش، تکوین یادگیری