عکس رهبر جدید
در رشد آموزش فیزیک
۲۳ آبان ۱۳۹۷ ۱۲:۲۰
مهندسی برای همه
مهندسی برای همه عنوان مقاله‌ای است که در جدیدترین شماره فصلنامه «رشد آموزش فیزیک» منتشر شده است
در ابتدای مقاله می‌خوانیم: «برنامه‌ریزان درسی با همکاری موزه علوم در بوستون آمریکا، شش اصل را شناسایی کردند که معلمان با استفاده از آن‌ها می‌توانند مطمئن شوند که تدریس در کلاس درس، فعالیت‌ها و مواد و مطالب آموزشی، همه دانش‌آموزان از جمله دانش‌آموزان اقلیت‌ها و شاگردان با عملکرد پایین را درگیر می‌کند. ما این اصول را هنگام تدوین برنامه درسی «مهندسی ابتدایی» نامیدیم. مهندسی ابتدایی هدایت دانش‌آموزان را در فعالیت‌های مهندسی و بر مبنای مسائل واقعی به‌عهده دارد. این اصول را می‌توان در فعالیت‌ها یا واحدهای تدریس مهندسی در هر کلاسی به کار گرفت.»

این اصول عبارت اند از:

انجام فعالیت‌های مهندسی در شرایط دنیای واقعی

تأکید بر نحوه کمک مهندسان به دیگران

طراحی فعالیت‌های دارای راه‌حل‌های متنوع

ارزش‌دهی به شکست

تقویت همکاری

استفاده آسان از مواد در دسترس

در این مقاله، در توضیح ارزش‌دهی به شکست می‌خوانیم: «شکست یک ویژگی ضروری مهندسی است. خواه دانش‌آموز، معلم یا مهندس باشید، هر زمان که ایده‌های نوآورانه را امتحان کنید ممکن است برخی از طراحی‌های شما در برآوردن معیارها یا غلبه بر محدودیت‌های مسئله، با شکست روبه‌رو شوند. به دلیل آنکه مهندسی فرایندی تکرارشونده است، طراحی‌ها را همیشه می‌توان بهبود بخشید. شکست، تأمل و اندیشمندی را ارتقا می‌دهد (چرا پاسخ نداد؟ چرا کار نکرد؟) و به این ترتیب، طراحی‌های بعدی تحت‌تأثیر قرار می‌گیرند. این نحوه کار در تضاد کامل با کار مدرسه‌‌ای است، جایی که شکست در آن، سبب بدنامی می‌شود!»

نویسندگان در توضیح «تقویت همکاری» آورده‌اند: «وقتی دانش‌آموزان به‌طور مؤثر و کارامد در گروه کار می‌کنند، اغلب راه‌حل‌های مهندسی قوی‌تری ارائه می‌دهند و به‌طور مؤثرتری یاد می‌گیرند. همکاری و کارگروهی به دانش‌آموزان کمک می‌کند تا هنگام کار با دیگران چیزهایی را دقیق‌تر ببینند. به‌علاوه، طیف بیشتری از ایده‌ها به وجود می‌آیند و احتمال موفقیت یک ایده (یا ترکیبی از ایده‌ها) افزایش می‌یابد. کار در گروه‌ها به دانش‌آموزان فرصت می‌دهد بر توانمندی‌های خود تأکید کنند.»

 

 

نویسندگان: کریستین کانینگهام، ملیسا هیگنز

مترجم: مهندس مهدی اسمعیلی

کلیدواژه‌ها: بنیاد ملی علوم، آموزش STEM، استانداردهای جدید علوم برای نسل آینده

 

 

منبع: فصلنامه رشد آموزش فیزیک، شماره ۱۲۱، پاییز ۱۳۹۷
تعداد بازدید : ۲,۸۵۸
کد خبر : ۲,۸۵۱
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 10000
نظر خود را وارد کنید