عکس رهبر جدید
مقاله ‌ای از رشد آموزش هنر
۱۹ آبان ۱۳۹۷ ۱۳:۰۴
هر مسافر یک عکاس
دسترسی آسان به ابزار عکاسی باعث شده است که همه اقشار جامعه لحظات بیشتری از زندگی‌شان را به ثبت برسانند. فصلنامه «رشد آموزش هنر» در مقاله‌ای به انواع عکس‌های سفری، دوربین‌ها و لوازم جانبی مورد نیاز این کار پرداخته است.

در ابتدای مقاله می‌خوانیم: «بی‌شک امروزه دوربین عکاسی یکی از همراهان ثابت سفرهای ماست. به طوری که می‌توان گفت هر مسافر یک عکاس هم هست. ضمن اینکه سوژه عکس‌هایی که در سفرها گرفته می‌شود تنوع بسیار وسیعی دارد. عکس‌های سفری را می‌توان به سه دسته به شرح زیر تقسیم کرد: عکاسی از طبیعت، عکاسی اجتماعی، عکس‌های تاریخی.»

در تعریف عکاسی اجتماعی می‌خوانیم: «چهره‌های ناآشنا و یا کاملاً آشنای شهرها و روستاهای بین راه، نحوه زندگی و معاش مردم آن‌ها، فرهنگ، قومیت و آداب اجتماعی آن‌ها، آیین‌های منطقه‌ای و ملی، تنوع لباس، غذا، خانه‌ها و بازارهای محلی همگی می‌توانند سوژه عکس‌های فوق‌العاده ویژه‌ای باشند که ما به آن‌ها عکس اجتماعی می‌گوییم.»

نویسنده مقاله درباره انتخاب نوع دوربین چنین توصیه کرده است: «بسیاری از عکاسان حرفه‌ای برای سهولت کار و دسترسی سریع به نتیجه، و البته با توجه به اهداف سفر و همین‌طور همراهانشان، ممکن است یک دوربین کامپکت حرفه‌ای با قابلیت تصویربرداری بالا را انتخاب کنند و از حمل همه تجهیزات دوربین خودداری کنند. شما نیز می‌توانید با توجه به زمان‌بندی سفر، حوصله همراهان، ژانر منتخب خود در آن سفر یا هدفتان از سفر ابتدا دوربین خود را انتخاب کنید. البته توصیه من این است که پیش از آن هم‌سفران خود را انتخاب کنید.»

فیلتر‌های پولارایز یکی از وسایل جانبی است که نویسنده استفاده از آن‌ها را توصیه کرده است: «این فیلترها کمک بسیار بزرگی هستند برای عکاسانی که از دوربین‌های بزرگ استفاده می‌کنند چرا که با نصب این فیلتر بر روی لنز و چرخش آن می‌توانند بهترین وضعیت نور و رنگ را تشخیص دهند و عکس‌هایی زیبا تهیه کنند.

این فیلترها با بالا بردن کنتراست، اشباع رنگ‌ها و کاهش روشنایی بیش از حد، بر قدرت بصری تصاویر می‌افزایند. در عین حال فیلترهای پولارایز امکان آن را دارند تا انعکاس نور بر فضاهای شفاف و شیشه‌ای را از بین ببرند. برای مثال هنگام عکس گرفتن از یک ماهی در تُنگ و یا سوژه‌ای در پشت یک شیشه، می‌توانید از این فیلترها استفاده کنید.»

نویسنده: مهسا قبایی


منبع: فصلنامه رشد آموزش هنر، شماره ۵۲، پاییز ۱۳۹۷
تعداد بازدید : ۲,۱۲۸
کد خبر : ۲,۸۴۸
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 10000
نظر خود را وارد کنید