فعالیت بدنی منظم و آمادگی جسمانی مطلوب میتواند سلامت فرد را ارتقا دهد. ماهنامه رشد آموزش ابتدایی در مقالهای به تأثیر فعالیت بدنی بر رشد روانی و حرکتی دانش آموزان پرداخته است.
تأثیر تربیت بدنی بر رشد و توسعه
اجتماعی و عاطفی یکی از موضوعاتی است که نویسنده به آن اشاره کرده است. در این بخش
میخوانیم: «منظور و هدف رشد و توسعه اجتماعی ـ عاطفی، سازگاری فرد با خود و با
دیگران و با ارزشهای جامعه است. تربیت حرکتی و ورزش از طریق برنامهها و فعالیتهای
متنوع میتواند بستر خوبی برای بروز، تمرین، اصلاح، تغییر و تقویت تواناییهای
بالقوهی عاطفی و اجتماعی دانشآموزان فراهم کند. دانشآموزان، ضمن شرکت در فعالیتهای
ورزشی، با مفاهیمی مثل اخلاق خوب، احترام به پیشکسوتها، رعایت انصاف و عدالت در
داوری و قضاوت، حس همکاری در امور زندگی و حس رهبری و مسئولیت پذیری آشنا میشوند.
اهداف اخلاقی و معنوی را میتوان بخشی از اهداف فردی و اجتماعی تلقی کرد.»
نویسنده مقاله در ادامه به رشد و توسعه
روانی ـ حرکتی اشاره کرده است: «منظور از رشد و توسعهی روانی ـ حرکتی، تبحر و
کارایی فرد در اجرای فعالیتهای جسمانی است. به عبارت دیگر، توسعه روانی حرکتی به
معنای پرهیز از حرکات اضافی و بیهوده در اجرای مهارتهای ورزشی و انجام حرکات با
استادی، تبحر، زیبایی و ظرافت و با صرف حداقل انرژی ممکن در مرحلهی اجراست. توسعه
و رشد عصبی ـ عضلانی برای اجرای حرکات بدنی بسیار ضروری است. زیرا هر چه کنترل
سیستم عصبی بر حرکات افزایش یابد، به همان نسبت حرکات زائد و غیرضروری کاهش مییابد.
بنابراین، در راستای تحقق این هدف، دانشآموزان با شرکت در فعالیتهای ورزشی
و انجام تمرینات بدنی قادر خواهند بود
حرکات را با دقت، ظرافت، موزون و هماهنگ انجام دهند.»
نویسنده: زهرا تسلیمی، دکترای مدیریت ورزشی
* لینک مقاله