عکس رهبر جدید
در رشد آموزش ابتدایی
۲۳ خرداد ۱۳۹۷ ۱۲:۲۱
رشد روانی- حرکتی با فعالیت بدنی
فعالیت بدنی منظم و آمادگی جسمانی مطلوب می‌تواند سلامت فرد را ارتقا دهد. ماهنامه رشد آموزش ابتدایی در مقاله‌ای به تأثیر فعالیت بدنی بر رشد روانی و حرکتی دانش‌ آموزان پرداخته است.

تأثیر تربیت‌ بدنی بر رشد و توسعه اجتماعی و عاطفی یکی از موضوعاتی است که نویسنده به آن اشاره کرده است. در این بخش می‌خوانیم: «منظور و هدف رشد و توسعه اجتماعی ـ عاطفی، سازگاری فرد با خود و با دیگران و با ارزش‌های جامعه است. تربیت حرکتی و ورزش از طریق برنامه‌ها و فعالیت‌های متنوع می‌تواند بستر خوبی برای بروز، تمرین، اصلاح، تغییر و تقویت توانایی‌های بالقوه‌ی عاطفی و اجتماعی دانش‌آموزان فراهم کند. دانش‌آموزان، ضمن شرکت در فعالیت‌های ورزشی، با مفاهیمی مثل اخلاق خوب، احترام به پیشکسوت‌ها، رعایت انصاف و عدالت در داوری و قضاوت، حس همکاری در امور زندگی و حس رهبری و مسئولیت ‌پذیری آشنا می‌شوند. اهداف اخلاقی و معنوی را می‌توان بخشی از اهداف فردی و اجتماعی تلقی کرد.»

نویسنده مقاله در ادامه به رشد و توسعه‌ روانی ـ حرکتی اشاره کرده است: «منظور از رشد و توسعه‌ی روانی ـ حرکتی، تبحر و کارایی فرد در اجرای فعالیت‌های جسمانی است. به عبارت دیگر، توسعه‌ روانی حرکتی به معنای پرهیز از حرکات اضافی و بیهوده در اجرای مهارت‌های ورزشی و انجام حرکات با استادی، تبحر، زیبایی و ظرافت و با صرف حداقل انرژی ممکن در مرحله‌ی اجراست. توسعه و رشد عصبی ـ عضلانی برای اجرای حرکات بدنی بسیار ضروری است. زیرا هر چه کنترل سیستم عصبی بر حرکات افزایش یابد، به همان نسبت حرکات زائد و غیرضروری کاهش می‌یابد. بنابراین، در راستای تحقق این هدف، دانش‌آموزان با شرکت در فعالیت‌های ورزشی و  انجام تمرینات بدنی قادر خواهند بود حرکات را با دقت، ظرافت، موزون و هماهنگ انجام دهند.»

 

نویسنده: زهرا تسلیمی، دکترای مدیریت ورزشی

 

* لینک مقاله

 

 

رشد آموزش ابتدایی، شماره‌ ۷ (پی در پی ۱۷۲)، فروردین ۱۳۹۷
تعداد بازدید : ۱,۷۹۶
کد خبر : ۲,۷۷۸
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 10000
نظر خود را وارد کنید