فصلنامه رشد آموزش پیشدبستانی در
مقالهای به برنامههای درسی نوین در آموزشوپرورش پیشدبستان پرداخته است. نویسنده
در این مقاله به ویژگیهای پنج برنامه رجیوامیلیا، تهواریکی، آموزش تجربی، هایاسکوپ
و برنامه ملی سوئد و نیز شباهتها و
اختلافات اشاره کرده است. درباره شباهتهای این برنامهها میخوانیم : «بارزترین
ویژگی مشترک تمام این برنامهها این است که کودک عنصری فعال در نظر گرفته میشود
که خود آغازگر است، موجودی علاقهمند به محیط پیرامون است و برقراری ارتباط از
جانب او صورت میگیرد. سابقه این نوع نگرش که باید به یادگیری کودک در پیشدبستان
بهگونهای متفاوت با دوران مدرسه نگریست، به زمان فردریک فردبل آلمانی برمیگردد؛
اگرچه نگرشهای مربوط به یادگیریهای مدرسهای نیز در حال تغییر است و در این صورت
با نگاه ECEC نزدیکتر خواهد شد.»
در بخش دیگری از مقاله آمده است: «در
برنامه مراکز آموزشی رجیوامیلیا (ایتالیا)، کودک بهعنوان موجودی شایسته، فعال و
منتقد دیده میشود. در اینجا فراتر از نیاز کودکان، حقوق کودکان مورد تأکید فراوان
قرار میگیرد. به علاوه، این کودک است که جستوجوگر و پژوهشگر است و در تعامل با
پیرامون خود و در فرایندی مستمر به درک و تولید معنا میپردازد. تعامل و رویارویی
دو جانبه برای خلق هویت و معنا و شناخت از دنیای پیرامون حائز اهمیت بسیار و حیاتی
است؛ زیرا در برنامه رجیوامیلیا کودک عنصری بیهمتا و منحصربهفرد و غنی و سرشار و
قدرتمند شناخته میشود.»
نویسنده در ادامه به دیگر برنامههای
نوین در حوزه پیشدبستانی اشاره کرده است.
نویسنده: دکتر فرخنده مفیدی، استاد
دانشگاه علامه طباطبایی
کلیدواژه ها: برنامه های درسی نوین,رجیوامیلیا,ته
واریکی,آموزش تجربی,های اسکوپ,برنامه
درسی ملی سوئد,کودک فعال