فصل نامه «رشد آموزش تربیت بدنی» در مقاله ای سعی کرده درک مفهوم تعامل دانشآموز – معلم را تغییر و براساس ویژگی های معلم ها و دانش آموزان در کلاس تربیت بدنی، اقدامات متقابل بین آن ها را مطرح کند
«تغییر محتوای یادگیری به منظور برانگیختن تفکر دانشآموزان» عنوان بخشی از این مقاله است. در این بخش میخوانیم: «معلمان باید تربیت ایدئولوژیک دانشآموزان را تقویت کنند؛ ایدههای یادگیری آنها را تغییر دهند و عادتهای یادگیریشان را رونق بخشند. در فرایند تدریس تربیتبدنی (PE) معلمها نباید فقط بر یادگیری دانشآموزان متمرکز شوند؛ برای مثال صرفاً پیشرفت سبک ورزشی دانشآموزان را مورد توجه قرار دهند بلکه باید به تعلیم ایدئولوژیک آنان نیز توجه کنند. استفاده از رابطه نیکو بین دانشآموزان و معلمان بر رفتار یادگیری دانشآموزان تأثیر میگذارد و مفهوم یادگیری او را تغییر میدهد.»
نویسندگان مقاله در توضیح «دموکراتیک کردن ارتباط دانشآموز و معلم» آوردهاند: «در عصر برنامهریزی درسی مبتنی بر وب، برابری و رابطه دموکراتیک دانشآموز و معلم ترویج میشود. برای مثال، معلم درس تربیتبدنی در مدارس سنتی نماد اقتدار بود و سعی میکرد اقتدار خود را در کلاس حفظ کند؛ بهویژه در تمرینهای تربیتبدنی. در گذشته، خلاقیت و نوآوری دانشآموزان تلف میشد و آنها فقط هر چه را معلم میگفت انجام میدادند؛ در حالیکه در برنامهریزی درسی مبتنی بر وب اطلاعات فقط محدود به معلم نیست و دانشآموزان برای کسب اطلاعات در مورد ورزش و سلامت میتوانند به شبکههای اینترنتی و سایتها مراجعه کنند یا از متخصصان این رشته کمک بگیرند. دورههای آموزشی آزاد دارای ویژگی دموکراسی برای دانشآموزان است.»
نویسندگان: دکتر محسن حلاجی، عضو هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان و پیام رئیسی، دانشجوی رشته آموزش تربیتبدنی
کلیدواژه ها: دانش آموزان، معلم، تربیت بدنی
_ بایگانی رشد آموزش تربیتبدنی