فصلنامه «رشد آموزش جغرافیا» در مقالهای به راههای تدریس موفق جغرافیا و لذتآفرینی در تدریس این درس پرداخته است
در بخشی از مقاله میخوانیم: «شاید مشکلترین کار یک معلم، کلاسداری موفق به همراه تدریس موفق است. این موضوع بستگی به رشته تدریس و پایه تحصیلی دارد، اما در تدریس جغرافیا باید این نکات را مدنظر قرار داد:
۱ـ یک معلم جغرافیا همواره باید آنلاین باشد و حداقل از دانشآموزان عقب نیفتد. همواره باید بدانیم سطحیترین معلمان کسانی هستند که مانند معلمان خودشان تدریس میکنند.
۲ـ امواج عظیم ماهوارهای، اینترنت و شبکه جدید اطلاعاتی مثل تلگرام و... نقش زیادی در روزافزونی این اخبار جغرافیایی دارد.
۳ـ رفع مزاحمتهای فیزیکی مانند کمبود یا افزایش روشنایی کلاس، سر و صدا، درجه حرارات کم یا زیاد محیط تدریس، هوای پاک، تمیزی محل درس و غیره.»
نویسنده مقاله در ادامه برای زیباسازی درس جغرافیا راهکارهایی را ارائه داده است:
ـ راهاندازی یک آزمایشگاه جغرافیا در هر مدرسه که بتوان انواع وسایل کمکآموزشی و مدلها را در آنجا داد.
ـ استفاده از اتاق سمعیـ بصری و نمایش فیلمها و تصاویر جغرافیایی (پدیدههای طبیعی و انسانی)، بهویژه زمانی که ما نمیتوانیم فراگیران را به گردش علمی ببریم.
ـ استفاده از کار گروهی: این کار باعث همکاری بین شاگردان میشود.
ـ تغییر در چیدمان میزها، به ویژه در اجرای آزمایشها، مانند میز شنی... به صورت هلالی شکل.
ـ استفاده از پانل جغرافیا: میتوان آخرین اخبار جغرافیایی، گزارشها، ترجمه، عکس و تحقیق دانشآموزان را هر هفته روی آن قرار داد. این راهکار باعث رقابت بین فراگیران میشود و شاید به تحرک دیگر گروههای درسی کمک کند.
نویسنده: حمیدرضا قیومی، کارشناس ارشد جغرافیا و برنامهریزی روستایی
کلیدواژهها: کلاسداری، تدریس موفق، مشکلات ساختاری، پانل جغرافیایی
ـ دریافت مقاله لذتآفرینی در تدریس جغرافیا
ـ دریافت فصلنامه رشد آموزش جغرافیا، شماره ۱۱۸، پاییز ۱۳۹۶
ـ بایگانی رشد آموزش جغرافیا