عکس رهبر جدید
آموزش پیش‌دبستانی در مناطق عشایری
فصل‌نامه رشد آموزش پیش‌دبستانی در مقاله‌ای به وضعیت و چگونگی اجرای دوره پیش‌دبستانی در مناطق عشایری پرداخته است

.

در بخشی از مقاله می‌خوانیم: «مرحله آموزش پیش‌دبستانی، همچنین به متخصصان سنجش استعداد و توانایی‌های تحصیلی کودکان اجازه می‌دهد که توانایی‌های ذهنی و میزان آمادگی کودکان برای حضور در آموزش‌های دبستانی را به موقع مورد سنجش قرار دهند و کودکانی را که به آموزش‌های جبرانی نیازمندند، شناسایی کنند. کودکان خانواده‌های محروم نیز معمولاً از محیط‌های خانوادگی غنی از لحاظ امکانات آموزشی و پرورشی محروم‌اند و به سبب محروم بودن از آموزش‌های پیش‌دبستانی، قادر به رقابت با دیگر کودکان و همسالان خود نخواهند بود. بنابراین ضرورت اجرای دوره پیش‌دبستانی و اهمیت آن را می‌توان در چند جمله خلاصه کرد که عبارت‌اند از:

ـ توجه به رشد عاطفی و شخصیت کودک

ـ کمک به اجتماعی شدن کودکان

ـ کمک به آمادگی کودک برای  ورود به دبستان

ـ جلوگیری از افت تحصیلی یا ترک تحصیل کودکان، به ویژه در مناطق دو زبانه

ـ شناسایی به موقع اختلالات یادگیری و کمک به درمان بهنگام آن‌ها

ـ افزایش موفقیت‌های تحصیلی

 

نویسنده مقاله در ادامه به برخی از اهداف اجرای دوره پیش‌دبستانی در مناطق عشایری اشاره کرده است که عبارتند از:

ـ ایجاد فرصت برابر برای دسترسی کودکان به آموزش‌وپرورش و جبران کاستی‌های مرتبط

ـ کاهش نابرابری و ایجاد توانش زبانی و ارتباطی به زبان فارسی

ـ بسترسازی به منظور کاهش افت تحصیلی آسیب‌های تربیتی دوره ابتدایی

ـ تعمیم دوره پیش‌دبستانی با توجه به تأثیرات عمیق آن در ایجاد نگرش مثبت به مدرسه


نویسنده: صفرعلی یازرلو، کارشناس ارشد برنامه‌ریزی آموزشی

کلیدواژه‌ها: عشایر، مناطق دوزبانه، فرهنگ‌سازی، خانواده‌های محروم

 

* برای دریافت فایل PDF این مقاله کلیک کنید.

منبع: فصل‌نامه رشد آموزش پیش‌دبستانی، شماره 33، بهار 1396
تعداد بازدید : ۲,۵۲۶
کد خبر : ۲,۶۴۷
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 10000
نظر خود را وارد کنید