فصلنامه رشد آموزش پیشدبستانی در مقالهای به وضعیت و چگونگی اجرای دوره پیشدبستانی در مناطق عشایری پرداخته است
.
در بخشی از مقاله میخوانیم: «مرحله
آموزش پیشدبستانی، همچنین به متخصصان سنجش استعداد و تواناییهای تحصیلی کودکان
اجازه میدهد که تواناییهای ذهنی و میزان آمادگی کودکان برای حضور در آموزشهای
دبستانی را به موقع مورد سنجش قرار دهند و کودکانی را که به آموزشهای جبرانی
نیازمندند، شناسایی کنند. کودکان خانوادههای محروم نیز معمولاً از محیطهای
خانوادگی غنی از لحاظ امکانات آموزشی و پرورشی محروماند و به سبب محروم بودن از
آموزشهای پیشدبستانی، قادر به رقابت با دیگر کودکان و همسالان خود نخواهند بود.
بنابراین ضرورت اجرای دوره پیشدبستانی و اهمیت آن را میتوان در چند جمله خلاصه
کرد که عبارتاند از:
ـ توجه به رشد عاطفی و شخصیت کودک
ـ کمک به اجتماعی شدن کودکان
ـ کمک به آمادگی کودک برای ورود به دبستان
ـ جلوگیری از افت تحصیلی یا ترک تحصیل
کودکان، به ویژه در مناطق دو زبانه
ـ شناسایی به موقع اختلالات یادگیری و
کمک به درمان بهنگام آنها
ـ افزایش موفقیتهای تحصیلی
نویسنده مقاله در ادامه به برخی از
اهداف اجرای دوره پیشدبستانی در مناطق عشایری اشاره کرده است که عبارتند از:
ـ ایجاد فرصت برابر برای دسترسی کودکان
به آموزشوپرورش و جبران کاستیهای مرتبط
ـ کاهش نابرابری و ایجاد توانش زبانی و
ارتباطی به زبان فارسی
ـ بسترسازی به منظور کاهش افت تحصیلی
آسیبهای تربیتی دوره ابتدایی
ـ تعمیم دوره پیشدبستانی با توجه به
تأثیرات عمیق آن در ایجاد نگرش مثبت به مدرسه
نویسنده: صفرعلی
یازرلو، کارشناس ارشد برنامهریزی آموزشی
کلیدواژهها: عشایر، مناطق دوزبانه، فرهنگسازی، خانوادههای محروم
* برای دریافت
فایل PDF این مقاله کلیک کنید.