عکس رهبر جدید
۱۲ شهریور ۱۳۹۶ ۰۸:۱۸
45 روز طلایی با 20 تا 20!
فصل‌نامه «رشد مدیریت مدرسه»، در مقاله‌ای به چند روش برای ارتقای کیفیت نمرات دانش‌آموزان در یک ماه و نیم پایانی سال تحصیلی پرداخته است

برخی از این روش‌ها به‌طور خلاصه عبارتند از:

ـ نتایج امتحانات نوبت اول و فعالیت‌های آموزشی صورت پذیرفته در ماه‌های بعد از اعلام نتایج نوبت اول را تحلیل کنید. مراقب باشید که به دام نمودارها، عدد و رقم‌ها و درصدهای قبولی نیفتید. همچنین از نگاه سنتی به درس‌ها خودداری کنید. ممکن است مدرسه شما از درسی ضربه بخورد که حتی فکرش را هم نکرده‌اید.

ـ به‌طور متناوب در درس‌های گوناگون، با سؤالات کم‌تعداد و با اطلاع قبلی از محتوایی که آزمون خواهید گرفت، آزمون‌های انگیزشی کوچک برگزار کنید و بعد از تصحیح اوراق، اسامی تعداد قابل توجهی از دانش‌آموزان را به‌عنوان افراد موفق در این آزمون‌ها، در تابلوهای اعلانات، سر صف، سایت، وبلاگ یا گروه و کانال تلگرامی مدرسه معرفی کنید.

ـ اگر مقدور است عصرها در مدرسه، قرائت‌خانه‌ای برای آماده کردن بچه‌ها جهت امتحانات تشکیل دهید. خیلی از دانش‌آموزان در خانواده‌های پرجمعیت و کم امکانات زندگی می‌کنند و امکان مطالعة راحت دروس برای آن‌ها مهیا نیست. می‌توان از محیط کتابخانه، آزمایشگاه، نمازخانه و یا مکان‌های دیگر مدرسه به‌عنوان قرائت‌خانه استفاده کرد.

ـ از همکاران هر یک از دروس بخواهید همة بخش‌ها، برگه‌ها و پلی‌کپی‌ها، تمرین‌ها و کتاب‌های مکمل و هر آن چیزی را که در امتحان احتمال دارد از آن‌ها پرسش‌هایی برای دانش‌آموزان طرح شود، در برگه‌هایی بنویسند و به شما تحویل دهند. سپس، همة آن‌ها را به تفکیک کلاس یا رشته در برگه‌هایی تجمیع و چاپ کنید و در اختیار همة بچه‌ها بگذارید. بسیاری از بچه‌ها به‌دلیل اینکه نمی‌دانند از چه چیزهایی باید امتحان بدهند، نمرة واقعی خود را به دست نمی‌آورند.

ـ بسیاری از آسیب‌های مربوط به کاهش نمرة دانش‌آموزان، به خود آنان و به اصطلاح درس نخواندنشان برنمی‌گردد و ناشی از طراحی نشدن سؤالات به شکل استاندارد و بدون عیب و نقص است. قبل از شروع امتحانات و ترجیحاً پیش از طرح سؤالات امتحانی توسط معلمان، شیوه‌های طراحی سؤال امتحانی مطلوب را با بهره‌گیری از کارشناسان مجرب سنجش و اندازه‌گیری در یک جلسه با معلمان در میان بگذارید. طراحی سؤال امتحانی ظرایفی دارد که توجه به آن‌ها از تنش جلسة امتحان برای دانش‌آموزان می‌کاهد و بر دقت آنان در پاسخ‌گویی به سؤالات می‌افزاید.

 

 

 

نویسنده: دکتر مرتضی مجدفر

 

 

برای دریافت فایل PDF این مقاله کلیک کنید.

منبع: فصل‌نامه رشد مدیریت مدرسه، شماره 115، بهار1396
تعداد بازدید : ۲,۶۶۶
کد خبر : ۲,۶۲۴
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 10000
نظر خود را وارد کنید