بسیاری از صاحبنظران سواد رسانهای را با عنایت به ماهیت بسیطش، شالوده دیگر سوادهای مدرن میدانند و نقش نظام تعلیموتربیت را در تحقق این مهم بیبدیل ارزیابی میکنند. فصلنامه «رشد آموزش علوم اجتماعی» در جدیدترین شماره خود مقالهای را به این موضوع اختصاص داده است
در بخشی از این مقاله میخوانیم:
«امروزه سواد رسانهای در جوامع مختلف اهمیتی فزونتر یافته است. چرا که با رشد
فناوریهای نوین و کثرت رسانههای نوظهور، تولید اطلاعات، برقراری ارتباطات و روشهای
انتشار پیام، دچار نوعی پیچیدگی زبانی شده است که به تناسب آن، شهروندان به ویژه
دانشآموزان باید توانایی بهرهمندی بهینه از رسانهها و پیامهای رسانهای را
بیابند. این قبیل صاحبنظران با بیان اینکه در برخی کشورها مانند انگلستان، سواد
رسانهای جزئی از آموزشهای اجباری است، تصریح میکنند: همانطور که در ایران سالها
برای مبارزه با بیسوادی در قالب نهضت سوادآموزی ـ فارغ از کیفیت آن ـ تلاش میشود، نهضت آموزش سواد رسانهای نیز
باید از مدارس آغاز شود.»
نویسنده مقاله در ادامه با اشاره به
وجود دغدغه آموزش سواد رسانهای در ایران و تدوین کتاب تفکر و سواد رسانهای آورده است:
« مأموریت اصلی این کتاب پرورش شایستگیهای زیر در دانشآموزان است: مدیریت بهرهمندی
از رسانهها؛ توانایی نقد و بررسی هوشمندانة پیام؛ توانایی تولید مؤثر پیام رسانهای.
تحقق مأموریتهای فوق در گرو طراحی دقیق
آموزشی برای کسب انتظارات عملکردی خاص و مشترک این درس از سوی فراگیرندگان قرار
داشت. به همین دلیل، گروه مؤلفان محتوا را در چارچوب علم برنامهریزی درسی انتخاب
و سازماندهی کردند و بر مبنای «پنج سؤال کلیدی سواد رسانهای» بنا نهادند. از
نکات اساسی و قابل توجه این کتاب رویکرد «مسئلهمحور» آن است که بر این اساس،
متربیان برای آموختن مفاهیم اساسی برگزیده، در موقعیتهای مؤثر یادگیری قرار میگیرند.
از مفاهیم اساسی موجود در کتاب درسی مزبور میتوان به موارد زیر اشاره کرد: رسانه؛
پیام؛ بازنمایی؛ فنون اقناع؛ کلیشه؛ مخاطب فعال؛ حقوق مخاطب؛ سبک زندگی، رژیم مصرف
رسانهای، اخلاق رسانهای.»
نویسنده: سیدغلامرضا
فلسفی، کارشناس ارشد علوم
ارتباطات اجتماعی
کلیدواژهها: آموزش سواد رسانهای، سواد رسانهای در
مدارس، سوادهای مدرن
* برای دریافت
فایل PDF این مقاله کلیک کنید.