طراحی مسیر شغلی دانشآموزان، عنوان مقالهای است از فصلنامه «رشد مشاور مدرسه» که در جدیدترین شماره این فصلنامه منتشر شده است
در
ابتدای این مقاله میخوانیم: «امروزه در مدارس، «انتخاب رشتة تحصیلی» را نمیتوان
جدا از «علاقة شغلی» دانشآموزان در نظر گرفت. در اکثر مواقع، این دو انتخاب
وابسته به یکدیگرند. تجربه نشان میدهد که معمولاً رشتة تحصیلی دانشآموز، راه را
برای انتخاب رشته دانشگاهی او هموار میسازد و به همین ترتیب او را بهسوی مشاغل
خاصی که وابسته به رشتة تحصیلی دانشگاهی اوست سوق میدهد. در واقع، دانشآموزی که
رشتة تحصیلی خود را در مدرسه با آگاهی و دقتنظر انتخاب میکند در انتخاب رشتة
دانشگاهی و در نهایت انتخاب شغل آیندة خود موفقتر ازدانشآموزی خواهد بود که این
کار را بدون بررسیهای لازم انجام داده است.»
در
ادامة مقاله آمده است: «دانشآموز در نخستین گام در طراحی مسیر شغلی باید به
ارزیابی شخصیت خود بپردازد و از جمله بررسی کند که چه چیزی محرک وی در زندگی است و
آنگاه آگاهی و بصیرت حاصل از این ارزیابی را در یک شغل بگنجاند. پس، خودآگاهی
نخستین مرحله در فرایند انتخاب شغل است. خودارزیابی دقیق فرد را قادر میسازد تا
برای آیندهاش تصمیمات شغلی بهتری را اتخاذ کند و خودآگاهی احتمال جستوجوی مناسب
و انتخاب کارهایی را که با تصورات شخصی و منحصر به فرد او تطابق دارد افزایش میدهد.»
نویسندة
مقاله در ادامه به مهمترین نکاتی که مشاوران مدارس باید در راهنمایی شغلی به دانشآموزان
مورد توجه قرار دهند اشاره کرده است که عبارتند از:
1. تقویت
مهارتهای تصمیمگیری و خودآگاهی از طریق شناخت نقاط قوت و ضعف؛
2. افزایش آگاهی آموزشی و تحصیلی با توجه به بازشناسی
ارتباط بین مهارتهای تحصیلی و شغلی؛
3. بهبود آگاهیهای اقتصادی با توجه به درک چگونگی تاثیر عرضه و
تقاضا بر انتخاب شغل؛
4. ارتقاء آگاهیهای شغلی، توجه به یادگیری دربارة محتوای مشاغل؛
5. ایجاد نگرشهای مثبت به کار و اهمیت و نقش آن در زندگی.
نویسنده:
علیاصغر ایزدی، رئیس اداره مشاوره اداره کل امور تربیتی و مشاوره
کلیدواژهها:
رشته تحصیلی، شغل، مسیر شغلی، طرحریزی شغلی، انتخاب شغل
* برای دریافت فایل
PDF این مقاله کلیک کنید.