عکس رهبر جدید
مدیر و مهارت برقراری ارتباط مؤثر
«مدیر و مهارت برقراری ارتباط مؤثر» عنوان مقاله‌ای از جدیدترین شماره فصل‌نامه رشد مدیریت مدرسه است

در ابتدای مقاله می‌خوانیم: چنانچه مدیر بخواهد در برقراری ارتباط با دیگران اثربخش و مفید عمل کند لازم است به مواردی که در ادامه به آن‌ها اشاره شده است، توجه داشته باشد و برای دستیابی عملی به این رفتارهای مؤثر اهتمام ورزد:

ـ در چهره دانش‌آموزان و کارکنان، چهره فرزندان و برادران و خواهران خود را دیدن

ـ خود را جای دیگران قرار دادن

ـ پاسخگو بودن، فراتر از وظیفه

ـ توانایی انجام دادن «کار درست» در شرایط سخت

ـ احترام به دانش‌آموزان و والدین

ـ خوش‌رویی

ـ «شفاف» کار کردن

ـ نشان دهیم که «گوش» می‌دهیم و...

نویسندة مقاله در ادامه موانع ارتباط مؤثر را چنین برشمرده است: «موانع ادراکی و شناختی، موانع ناشی از نقش اجتماعی، موانع ارزشی، موانع زبانی، موانع انگیزشی، موانع ناشی از بی‌اطمینانی به منابع، موانع ناشی از واضح نبودن علائم و دریافت علائم متناقض، موانع ناشی از اخلال در ارتباطات»

در توضیح « موانع ناشی از نقش اجتماعی» آمده است: «عادت کردن افراد به نقش خود در گروه و خو گرفتن به آن موجب می‌شود که مجموعه لغات و اصطلاحات ویژه و تعابیر خاص گروه اجتماعی بر فرایند برقراری ارتباط اثر بگذارد و ایجاد ارتباط را با مشکل مواجه سازد.»

نویسنده مقاله در ادامه به روش‌های بهبود پیام و حذف موانع ارتباطی مؤثر پرداخته است.

 

نویسنده: دکتر حیدر تورانی

کلیدواژه‌ها: مهارت‌های ارتباطی، ارتباط مؤثر، تصمیم‌گیری

 

*  برای دریافت فایل PDF این مقاله کلیک کنید.

منبع: فصل‌نامه رشد مدیریت مدرسه، شماره 115، بهار 1396
تعداد بازدید : ۱,۹۰۵
کد خبر : ۲,۶۰۹
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 10000
نظر خود را وارد کنید