عکس رهبر جدید
مدیریت خود، شاه‌کلید تعالی سازمانی
مدیریت خود، شاه‌کلید تعالی سازمانی عنوان مقاله‌ای است که در جدیدترین شماره فصل‌نامه «رشد مدیریت مدرسه» منتشر شده است

در بخشی از این مقاله می‌خوانیم: «کیفیت‌بخشی و تعالی در کلیه ابعاد زندگی به‌ویژه مدیریت مقوله‌ای است که به نگاهی عمیق و بنیادی و اقداماتی ریشه‌ای نیاز دارد. هرگز نمی‌توان فقط به تقویت و احیای برخی از سطوح و بخش‌های تحت مدیریت پرداخت؛ زیرا هر چقدر هم که رأس هرم مدیریت مستحکم باشد، در صورت سست بودن لایه‌های پایین هرم با وزش کوچک‌ترین باد ناموافقی همه چیز فرو می‌ریزد.»

در ادامة مقاله آمده است: «برخی از مدیران علاوه بر کاریزماتیک و مقتدر بودنشان در مقابل مصائب و تغییرات ناخوشایند سازمانی، همانند دژی مستحکم نیروهای تحت مدیریت خود را از تندباد ناملایمات و آسیب‌های احتمالی، تعدیل‌های غیرضروری و جابه‌جایی‌های فیزیکی نامتناسب در بخش‌های غیرمرتبط سازمان مصون نگه می‌دارند و چتر حمایتی‌شان همچنان بر سر نیروهایشان برافراشته است.

مسلماً افراد تحت سرپرستی چنین مدیرانی با درک این مؤلفه‌های مهم، در کمال وفاداری و صداقت با تحمل ناهمواری‌های احتمالی برای افزایش کیفیت و حرکت در جادة تعالی از هیچ کوششی فروگذار نخواهند کرد و به‌ راحتی بر ناملایمات حاصل و توفان‌های گذرای سازمانی فائق می‌آیند و با تسلط و خویشتن‌داری، وظایف خود را به بهترین نحو به انجام می‌رسانند؛ زیرا خود را بخش قابل اعتماد و مهمی از بدنة سازمان می‌دانند و معتقدند که در حفظ، دوام و بقای سازمان و طبعاً مدیرانشان متعهد و مسئول‌اند.»

نویسندة مقاله در ادامه به نوع دیگری از مدیران اشاره کرده و آورده است: «مدیرانی که با برخوردهای غیرحرفه‌ای و رعایت نکردن ضوابط و قانون‌مندی‌های شغلی از نیروهای خود استفادة ابزاری می‌کنند و تنها با به‌کارگیری اهرم‌های منسوخی چون تنبیه‌های سازمانی، کاهش عایدی و عدم تأمین امنیت کامل شغلی، قراردادهای کوتاه مدت... سعی در کنترل آنان دارند، در کارهای مهمی که برای انجام دادنشان به بیش از نیروی انسانی نیمه‌متعهد نیاز است، توفیق چندانی حاصل نمی‌کنند.

به عبارت ساده‌تر، فارغ از جایگاه و رتبة سازمانی، افراد در محیط‌هایی که شأن و منزلتشان رعایت شود، فراتر از مسئولیت‌هایی که سازمان به عهدة آنان گذاشته است گام برمی‌دارند و به‌صورت خودکار، قبل از دریافت دستورات کاری از مدیران ارشد خود به کارهایی که به نظرشان ضروری است، متعهدانه اقدام می‌کنند و به‌جای اینکه کار و وظایف منتظر آنان باشد، آنان با علاقه و گشاده‌رویی در انتظار انجام دادن کارهایی که به آنان محول شده است، هستند.»

 

 

نویسنده: الهه شیرخدا، کارشناس ارشد مدیریت

 

* برای دریافت فایل PDF این مقاله کلیک کنید.

 

منبع: فصل‌نامه رشد مدیریت مدرسه، شماره 115، بهار1396
تعداد بازدید : ۱,۸۶۶
کد خبر : ۲,۶۰۱
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 10000
نظر خود را وارد کنید