عکس رهبر جدید
روش فعال آموزش فیزیک با تأکید بر شبیه‌سازی
فصل‌نامه «رشد آموزش فیزیک» در جدیدترین شماره خود مقاله‌ای را به موضوع روش فعال آموزش فیزیک با تأکید بر شبیه‌سازی اختصاص داده است

نویسندة مقاله در بخشی از آن با عنوان: آزمایشگاه مجازی، چنین آورده است: «آزمایشگاه مجازی نرم‌افزاری است که در آن فعالیت‌های آزمایشگاهی مرتبط با مواد درسی از جمله فیزیک به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که دانش‌آموز می‌تواند از طریق رایانة خود مجری انواع آزمایش‌ها باشد.

انتخاب مواد آزمایشگاه، انتخاب ابزار اندازه‌گیری و اجرای روش آزمایش تا رسیدن به نتیجه از ویژگی‌های این آزمایشگاه است. مزایای استفاده از آزمایشگاه مجازی عبارت‌اند از: قابلیت حمل، ایمنی، هزینه حداقل بهره‌وری، به حداقل رسانیدن میزان خطا، تقویت یا کاهش ابعاد زمانی و مکانی، قابلیت نمایش به‌صورت انعطاف‌پذیر، سرعت عمل و پویایی.

البته برخی دیگر از محققان در بیان محدودیت آزمایشگاه مجازی یادآور شده‌اند که استفاده از دست‌کاری‌های مجازی ممکن است دانش‌آموز را از کسب تجاربی محروم کند که در دست‌کاری‌های واقعی و عینی آزمایشگاه حقیقی امکان‌پذیر است.»

آموزش فیزیک با تأکید بر روش فعال فناورانه، عنوان بخش دیگری از این مقاله است. در این بخش می‌خوانیم: «یادگیری فعال شامل استفاده از راهبردهایی است که فرصت تعامل را به حداکثر می‌رساند و دانش‌آموزان از طریق مشارکت در کارهای گروهی قادر به بروز توانایی‌ها و قابلیت‌های خود می‌شوند. لذا این روش تدریس در حوزه شیوه‌های نوین تدریس به‌شمار می‌رود.

در این زمینه، گفته شده است اجرای روش تدریس فعال برای آموزش علوم پایه از جمله درس فیزیک بسیار مناسب است و یادگیری را تسهیل می‌کند.»نویسنده در آخر مقاله، چنین نتیجه‌گیری کرده است: «استفاده از روش فعال فناورانه، ضمن داشتن مزایا، در کاهش مشکلات سایر روش‌های تدریس فعال نیز نقش دارد. چون در نظام آموزشی ایران، آموزش علوم پایه از جمله فیزیک با چالش جدی مواجه است، به‌نظر می‌رسد روش فعال فناورانه بتواند راهکار مناسبی در بهبود کیفیت آموزش فیزیک باشد.»

 

نویسنده: لیلا سادات مؤمنی، دبیر فیزیک ناحیه 2 اراک

کلیدواژه‌ها: آموزش فیزیک، روش تدریس فناورانه، آزمایشگاه مجازی

 

* برای دریافت فایل PDF این مقاله کلیک کنید.
منبع: در فصل‌نامه رشد آموزش فیزیک، شماره 117، بهار 1396
تعداد بازدید : ۱,۹۱۶
کد خبر : ۲,۶۰۰
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 10000
نظر خود را وارد کنید