عکس رهبر جدید
۲۷ خرداد ۱۳۹۶ ۰۸:۴۲
پنج‌ تا E با ارزش
روش تدریس 5E، که یکی از راهبردهای یاددهی- یادگیری مبتنی بر نظریه ساختن‌گرایی است، از جمله روش‌های نوینی است که به‌دلیل ویژگی‌های انعطاف‌پذیر آموزش در دوره پیش‌دبستانی، کاربرد بسیار وسیعی یافته است. فصل‌نامه رشد آموزش پیش‌دبستانی در مقاله‌ای به توضیح این روش پرداخته است

بر‌اساس این مقاله، پنج گام این روش از این قرارند: درگیر کردن ذهنی، کاوش، توصیف/ تشریح و تعمیق، شرح و بسط و ارزشیابی.

در توضیح مرحله اول آمده است: «در این مرحله، نوآموز به نوعی با موضوع بحث و مهارتی که قرار است فرابگیرد، درگیر می‌شود و بدان جذب و علاقه‌مند می‌گردد. این کار می‌تواند با نشان دادن یک تصویر، گفتن یک داستان، طرح یک سؤال، اجرای نمایش و مواردی جز این‌ها که حالت انگیزشی دارند، صورت پذیرد.»

دربارة مرحله کاوش هم می‌خوانیم: «در این مرحله، نوآموزان از طریق مشاهده، اندازه‌گیری، انجام دادن آزمایش و سایر مهارت‌های پژوهش و بررسی، دربارة موضوع کاوش می‌کنند. این کار به آن‌ها جرئت سؤال کردن می‌دهد و به این ترتیب مربی صرفاً به راهنمایی آنان می‌پردازد.»

ارزشیابی در این روش تدریس به این شکل است: «ارزشیابی، که البته معمولاً به‌صورت فعال و گروهی صورت می‌‌گیرد و ویژه دورة پیش‌دبستانی است، به دنبال کشف این نکته است که آیا نوآموزان به هدف‌های مورد‌نظر رسیده‌اند یا خیر.»

نویسنده در انتهای مقاله تأکید کرده است: «هدف اصلی این روش تدریس، دستیابی به روحیة کار جمعی، جست‌وجو، کاوش و کشف است. این روش تدریس، رویکردی تکمیلی دارد و اغلب نمی‌توان در یک جلسه، هر پنج مرحله یا گام آن را انجام داد. به علاوه، معمولاً در چندین جلسه تکمیل می‌شود و حالت تکوینی دارد.»

 

نویسنده: قلم مرتضی مجدفر

 

برای دریافت فایل PDF این مقاله کلیک کنید.

منبع: فصل‌نامه رشد آموزش پیش‌دبستانی، شمار، 33، بهار 1396
تعداد بازدید : ۲,۷۲۱
کد خبر : ۲,۵۸۰
ناشناس
۱۳۹۶/۰۴/۱۲
5
0
0

ناشناس
۱۳۹۶/۰۴/۱۱
0
0
0


نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 10000
نظر خود را وارد کنید