عکس رهبر جدید
چالش‌های عمده نظام راهنمایی و مشاوره در آموزش‌ و پرورش ایران
فصل‌نامه «رشد آموزش مشاور مدرسه» در جدیدترین شماره خود نتایج پژوهشی درباره چالش‌های عمده نظام راهنمایی و مشاوره در آموزش‌وپرورش ایران را منتشر کرده است. نویسنده در این پژوهش ضمن ارائه مباحثی درباره سیر تاریخی و تکوینی راهنمایی و مشاوره در ایران و موارد قوت و ضعف این برنامه، چالش‌ها، راهبردها و راهکارهایی در خرده نظام آموزش و پرورش را مطرح کرده است
نویسندة مقاله مهم‌ترین چالش‌های این حوزه را به نقل از «سند و منشور اصلاح نظام آموزش‌وپرورش ایران، 1382» چنین برشمرده است:

1. رایج نبودن نگاه سیستمی و تعاملی در رابطه با راهنمایی و مشاوره با سایر برنامه‌های وزارت آموزش و پرورش و عدم توجه به اصل یکپارچگی و در هم تنیدگی همه آموزش‌ها؛

2. نامشخص بودن جهت‌گیری نظری و رویکرد حاکم بر فرایند راهنمایی و مشاوره؛

3. چالش‌های ناشی از ساختار و تشکیل برنامه راهنمایی و مشاوره همچون مراکز تخصصی، نداشتن تشکیلات متشکل، مشکلات و موانع استخدامی و عدم اجرای برنامه راهنمایی و مشاوره در دوره‌های ابتدایی و راهنمایی تحصیلی؛

4. عدم هماهنگی در برنامه‌ریزی راهنمایی و مشاوره و تأمین نیروی انسانی و منابع مالی توسط مقامات وزارت آموزش‌وپرورش و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور؛

5. عدم هماهنگی بین وزارت آموزش‌وپرورش و دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور در تربیت و تأمین مشاوران و کارگزاران تخصصی مدارس و مراکز راهنمایی و مشاوره؛

6. ناکافی بودن امکانات و تجهیزات و وسایل و ابزارهای استاندارد برای تحقق برنامه راهنمایی و مشاوره به‌ویژه آزمون‌های روانی و بروشورهای تحصیلی و شغلی و....

 

«راهبردهای راهنمایی و مشاوره» عنوان بخش دیگری از این مقاله است. این راهبردها عبارتند از:

1. از مدل‌های مختلف راهنمایی به مدل راهنمایی تحصیلی در مدارس (تمام دوره‌های تحصیلی) توجه شود.

2. استفاده از مشاور متخصص به صورت مستقل برای همه مدارس و در همه دوره‌های تحصیلی مورد تأکید قرار گیرد.

3. به نقش‌های جدید مشاوران در تعیین وظایف آنان توجه شود و تنها بر نقش مشاوران در راهنمایی و مشاورة دانش‌آموزان تأکید گردد.

4. از وجود معلمان در راهنمایی تحصیلی و کاهش مشکلات یادگیری دانش‌آموزان در مدارس استفاده شود و بر نقش «راهنمایی معلمان» در کلاس و مدرسه تاکید گردد.

5. در فرایند راهنمایی و مشاوره، استفاده از اصول و روش‌های مشاهده توسط همه کارکنان راهنمایی به‌ویژه معلمان و مشاوران مورد تأکید قرار گیرد.

6. در برنامه‌ریزی آموزشی و درسی باید رشد همه جانبه و هماهنگ ابعاد وجودی کودکان و نوجوانان و جوانان مورد توجه قرار گیرد و مواد درسی مبتنی بر فرهنگ جهانی، ایرانی و اسلامی بر اساس ابعاد رشدی آنان پیش‌بینی شود.

 

نویسنده: احمد صافی

کلید‌واژه‌ها: سند تحول، برنامة راهنمایی و مشاوره، چالش‌های مشاوره، نظام جامع هدایت تحصیلی

 

برای دریافت فایل PDF این مقاله کلیک کنید.
منبع: فصل‌نامه رشد مشاور مدرسه، شماره 46، بهار 1396
تعداد بازدید : ۳,۴۵۹
کد خبر : ۲,۵۷۲
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 10000
نظر خود را وارد کنید