«یادگیری معکوس» عنوان مقالهای است که در جدیدترین شماره فصلنامه «رشد آموزش فیزیک» منتشر شده است. هدف از این مقاله آشنایی با روش تدریس کلاس معکوس و بهرهگیری از پادکست است
در ابتدای این
مقاله میخوانیم: «در کلاس معکوس قوة کنجکاوی دانشآموزان برانگیخته میشود و به
طرح پرسشهای پژوهشمحور میپردازند. برای داشتن یک کلاس معکوس خوب باید موارد
مختلفی از جمله همکاری، آموزش دانشآموزمحور، فضای مناسب، زمان کافی، پشتیبانی
فنی و بازتاب متفکرانه بهکار گرفته شود. نتایج حاصل نشان میدهد که دانشآموزان
با گوش دادن با پادکستها اغلب پرسشهای متفکرانه وکاملتری میپرسند و روش مطالعه
خود را تغییر میدهند و خلاقیتشان تقویت میشود. بهترین روش برای کامیابی در اجرای این الگو، ایجاد شبکهای از معلمانی است که
کلاسشان معکوس است.»
نویسندگان مقاله
در توضیح بیشتر شیوه کلاس معکوس آوردهاند: «در کلاس درس معکوس، شیوة متداول تدریس
وارونه میشود و به جای اینکه تکالیف در خانه و تدریس در مدرسه و کلاس درس انجام
شود، دانشآموزان درس را در خانه و از طریق ویدیو یا پادکست میآموزند، که معلم از
پیش آماده کرده و در اختیار آنها قرار داده است و در کلاس به انجام تکالیف و پرسش
و پاسخ میپردازند. در این روش معلم لقمه را نمیجود و در دهان دانشآموز نمیگذارد،
بلکه در کلاس، معلم موضوع کلی را مطرح میکند و دانشآموزان موظفاند دربارة آن
فکر و تحقیق کنند و مطالبی را که فهمیدهاند در کلاس برای یکدیگر توضیح دهند؛ سپس
معلم آن را تدریس میکند.»
در ادامه مقاله به
گامهای وارونه کردن کلاسهای سنتی اشاره شده است که عبارتند از:
گام اول: گزینش
بخشهایی از مفاهیم درسی که با مدل چرخشی نزدیکی بیشتری دارند.
گام دوم: داشتن
طرح درس با الگوی کلاس معکوس
گام سوم: هماهنگی
بین محتوای خارج و داخل کلاس
گام چهارم:
هماهنگی بین محتوای آموزشی و نیازهای دانشآموزان
گام پنجم: تشویق و
ترغیب دانشآموزان به انجام فعالیتهای بعدی در خارج از کلاس درس نویسندگان مقاله
در ادامه به تشریح و توضیح کامل هر یک از این مراحل پرداختهاند.
نویسندگان: الهام
حیدری، دبیر فیزیک اهواز و ماندانا معدولی بهبهانی دبیر فیزیک و دبیر انجمن فیزیک
آغاجاری
کلیدواژهها: آموزش معکوس، کلاس
معکوس، پادکست، آموزش برای دانشآموزان غایب
برای دریافت فایل پیدیاف این مقاله کلیک کنید.