عکس رهبر جدید
نحوه ارزشیابی مستمر دانش‌آموزان در درس شیمی
فصل‌نامه «رشد آموزش شیمی» در مقاله‌ای به چگونگی تدوین آزمون‌های هفتگی، آزمون مستمر جامع برای کل نیم‌سال و نحوه محاسبه نمره مستمر دانش‌آموز با تأکید بر این آزمون‌ها پرداخته است

نویسندة مقاله در ابتدای مقاله به برخی نتایج عمده ارزشیابی مستمر برای دانش‌آموز و معلم اشاره کرده است که عبارت‌اند از:

ـ تصمیم‌گیری معلم با استفاده از این بازخورد در مورد انطباق برنامه آموزشی با سطح یادگیری دانش‌آموزان،

ـ ایجاد فرصت برای دانش‌آموزان در جهت توجه به پرورش مهارت‌ها و توانایی‌های فکری خود،

ـ ایجاد امکان بیشتر برای دانش‌آموزان در جهت کسب آگاهی از نقاط قوت و ضعف خود برای رسیدن به هدف‌های آموزشی، رفع نارسایی‌ها، پرورش و تقویت جنبه‌های مثبت توانایی‌های خود.

ویژگی‌های ارزشیابی مستمر از دیدگاه نویسندة مقاله هم به این ترتیب‌اند:

ـ پویایی و گستردگی.

ـ معلم از آن، انتظاری فراتر از آزمون‌های سنتی داشته باشد.

ـ تصویر کلی از تمامیت شخصیت دانش‌آموز ارائه دهد.

ـ استفاده از ارزشیابی مستمر و نتایج آن در جهت رشد و ارتقای فراگیر باشد.

ـ در حد توان و رشد و بالندگی دانش‌آموز باشد.

ـ اطلاعات مستند و معتبر برای طراحی مرحله بعدی تدریس به معلم بدهد.

ـ در هم تنیدگی با فرایند آموزش به‌صورت جاری داشته باشد.

«چگونگی تعیین نمرة مستمر» عنوان بخش دیگری از این مقاله است. در این بخش می‌خوانیم: «از آنجا که درس شیمی دوره متوسطه (به جز در پایة اول) معمولاً دو جلسه در هفته ارائه می‌شود، در این روش سعی شده است که هر هفته برای هر دانش‌آموز، نمره‌ای تعیین و در کاربرگ کلاسی درج شود. در آغاز سال تحصیلی، در صورت قطعی بودن برنامه کلاسی در همان اولین جلسه‌های کلاسی، زمان برگزاری آزمون‌ها تعیین می‌شود و این برنامه تا پایان سال تحصیلی با جدیت دنبال می‌شود. بی‌شک استمرار این روش در طول سال تحصیلی به بهبود کیفی یاددهی مطالب درسی خواهد انجامید.

 

در این میان معلم باید مراحلی را برای دستیابی به نمره مستمر نیم‌سال دانش‌آموز و ثبت آن در کارنامه طی کند که می‌توان آن‌ها را به این ترتیب خلاصه کرد: «طراحی و اجرای آزمون‌های هفتگی، طراحی و اجرای آزمون مستمر جامع، چگونگی محاسبه و تعیین نمرة مستمر.»

 

نویسنده در ادامه به هر یک از این مراحل پرداخته است.

  

 

نویسنده: علیرضا ناصری مود، معلم شیمی ناحیه 2 کرمان

کلید‌واژه‌ها: ارزشیابی، کارنامه، نمره مستمر، نیم‌سال

 

برای دریافت فایل پی‌دی اف این مقاله کلیک کنید

 

منبع: فصل‌نامه رشد آموزش شیمی، شماره 119، بهار 1396
تعداد بازدید : ۲,۶۶۰
کد خبر : ۲,۵۵۶
ناشناس
۱۳۹۶/۰۲/۱۹
5
0
1


نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 10000
نظر خود را وارد کنید