جدیدترین شماره فصلنامه «رشد آموزش پیشدبستانی» در مقالهای به والدین کودکان 3 تا 5 ساله، توصیههایی درباره استفاده کودکان از ابزار ارتباطی جدید ارائه کرده است
در بخشی از مقاله میخوانیم: «ممکن است کودک پیشدبستانی اعتیادی خفیف به بازی در فضای دوم (مجازی) داشته باشد. در این گونه موارد، بهترین راه محدود کردن زمان بازی کودک است. ویژگی خاص موجود در ساخت دستگاههای بازی و برنامههای کنترلی پدر و مادر که روی تلفن همراه و رایانهها میتواند برای کنترل زمان بازی فرزندان مفید واقع شود.
در چهار سالگی، کودک بهطور ناخودآگاه قادر به کشف ویژگیهای خرید یا همان خرید برنامه بر روی گوشیها میشود. توصیه میشود والدین خرید برنامهها را غیرفعال و احراز هویت را برای خرید در فروشگاههای برنامه فعال کنند. اگر هم والدین و هم کودک از دستگاه اپل استفاده میکنند، یک ویژگی مفید به نام اشتراکگذاری خانواده وجود دارد که در آن هرگونه اقدام در فروشگاههای مجازی برنامه به تأیید پدر و مادر نیاز دارد و توسط آنها فعال میشود.»
در ادامه مقاله آمده است: «والدین هنگامی که ابزار ارتباطی کودک را برای استفاده از بازی محدود میکنند، باید برای او شرح دهند که چرا زمان را محدود کردهاند و به او بگویند که دستگاه هم نیاز به استراحت دارد. برنامههای آموزشی و کتابهای تعاملی را به فرزند خود معرفی کنید.
استفاده از برنامههای آموزشی را با استفاده از تلفنهای هوشمند به او بیاموزید. با یکدیگر از تلفنهای هوشمند، تبلت و رایانه استفاده کنید. هنگام بازی، به فرزندتان اجازه دهید جزئیات بازی را برای شما شرح دهد یا اینکه کتابهای تعاملی را با یکدیگر مطالعه کنید.
در خانواده فرزند شما نباید دستگاه جداگانهای داشته باشد. به فرزندتان پیشنهاد فعالیتهای دیگر را در کنار بازی یا تماشای کارتون بدهید. اینگونه فعالیتها باعث اعتیاد رسانهای میشود؛ زیرا کودک نمیداند فعالیتهایی دیگر هم برای سرگرمیاش وجود دارد. بهتر است فرزند خود را برای پیدا کردن سایر فعالیتهای فراگیر در دنیای دیجیتال فعال کنید.»
نویسنده: سیدغلامرضا فلسفی، کارشناس ارشد علوم ارتباطات اجتماعی
کلیدواژهها: بچههای فناوری، اعتیاد رسانهای، ابزار ارتباطی
برای دریافت فایل PDF این مقاله کلیک کنید.