عکس رهبر جدید
دو مفهوم کلیدی ریاضی دوره ابتدایی
مشکلات زبان در ریاضی و جنسیت ریاضی دو مفهوم از کتاب مفاهیم کلیدی در تدریس ریاضیات دوره ابتدایی هستند. فصل‌نامه «رشد آموزش ریاضی» به بخش‌هایی از این کتاب پرداخته است

در بخشی از مقاله درباره جنسیت و ریاضی می‌خوانیم: «در علم آموزش ریاضی، منظور از جنسیت، آن دسته از تفاوت‌های جسمی و روانی بین دخترها و پسرهاست که ممکن است بر یادگیری ریاضی، تأثیرگذار باشد.

در این بخش، تفاوت‌های جنسیتی را در چهار زمینة «میزان موفقیت»، «نگرش‌ها»، «رفتار» و «فرصت‌های برابر آموزشی» مورد بررسی قرار می‌دهیم.»

درباره تفاوت نگرش‌ها در دو جنس پیرامون ریاضی آمده است: «جاف و فاکسمن یک سری پرسش‌نامه را در اختیار دانش‌آموزان 11 تا 15 ساله قرار دادند و از تجزیه و تحلیل آن‌ها به این نتیجه مهم رسیدند که نگرش دانش‌آموزان نسبت به ریاضی، با تفاوت‌های جنسیتی آن‌ها در ارتباط است.

به این معنا که دختران نسبت به نتایج فعالیت‌های ریاضی خود، اعتماد به نفس کمتری دارند و خودشان را دست کم می‌گیرند. در حالی‌که پسران تمایل دارند به موفقیت‌های بیشتری در زمینه ریاضی دست پیدا کنند. این یافته‌ها با نتایج به دست آمده توسط پومرانتز و همکاران مطابقت دارد.

آن‌ها دریافتند که دختران با دقت بیشتری به ارزیابی عملکرد و کارکرد علمی خود می‌پردازند، در حالی‌که پسرها تمایل دارند خودشان را بی‌تفاوت، یا کمتر حساس نشان دهند و گاهی نیز در بیان میزان موفقیت‌های خود مبالغه کنند.»

منبع: فصل‌نامه رشد آموزش ریاضی، شماره 125، زمستان 1395
نویسنده: محمدحسام قاسمی، کارشناس ارشد ریاضی و دبیر ریاضی شهرستان شهریار
کلیدواژه‌ها: یادگیری مفهوم، برقراری ارتباط و اتصال، خلاقیت در ریاضی، فرایند‌ مدل‌سازی (نمایش)، گفت‌وگو، خطاها، اضطراب از ریاضی


برای دریافت فایل PDF این مقاله کلیک کنید

تعداد بازدید : ۲,۷۷۷
کد خبر : ۲,۴۸۱
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 10000
نظر خود را وارد کنید