عکس رهبر جدید
سیزدهمین جشنواره کتاب‌های آموزشی تربیتی رشد
سال تحصیلی ۹۶-۹۵، تعداد ۳۶۳۹ کتاب مناسب و استاندارد برای دانش‌آموزان و معلمان دوره‌های مختلف معرفی شده است که به طور میانگین، به ازای هر روز آموزشی ۲۴ کتاب می‌شود
محمد ناصری، مدیرکل دفتر انتشارات و تکنولوژی آموزشی گفت: اگر بخواهیم این آمار را به تفکیک دوره‌های تحصیلی بیان کنیم باید بگوییم در هر روز حضور در مدرسه، ۷ کتاب برای دوره ابتدایی، ۵ کتاب برای دوره متوسطه اول، ۶ کتاب برای دوره متوسطه دوم، ۵ کتاب برای دوره فنی و حرفه‌ای و کاردانش و ۲ کتاب برای دوره پیش دبستان معرفی شده است. وی با تأکید بر این نکته که آموزش و پرورش فقط کتاب‌های کمک‌درسی را معرفی نمی‌کند، گفت: ما طی ۱۷ سال اخیر ۲۵ هزار کتاب مناسب را در کتاب‌نامه‌های رشد معرفی کرده‌ایم که شامل کتاب‌های گوناگون می‌شود.

انتشار ۱۰۵ هزار فهرستگان برای مدارس کشور
ناصری همچنین با اشاره به تولید و انتشار ۱۰۵ هزار عنوان «فهرستگان منابع آموزشی رشد» در ابتدای سال تحصیلی جاری گفت: امسال ما برای نخستین بار صد درصد مدارس کشور را زیر پوشش فهرستگان قرار دادیم و آن را برای تمام مدارس دولتی و غیر دولتی ارسال کردیم؛ در حالی که کتاب‌نامه‌های رشد هر سال فقط به ده درصد مدارس کشور ارسال می‌شد.
وی با تأکید بر این‌که منابع معرفی شده به هیچ وجه اجباری نیست، گفت: معلمان و دبیران می‌توانند بنا به نیاز شاگردان و صلاح‌دید خود از بین کتاب‌های معرفی شده در کتاب‌نامه رشد یا فهرستگان، کتاب یا کتاب‌هایی را انتخاب و به دانش آموزان معرفی کنند.
محمد ناصری همچنین با انتقاد از نقش رسانه ملی در ترویج کتاب‌های مناسب، ابراز امیدواری کرد صدا و سیما کتاب‌هایی را تبلیغ کند که جزو کتاب‌های مناسب و مورد تأیید آموزش و پرورش باشند.

حضور ۴۳۶۶ کتاب در سیزدهمین جشنواره کتاب رشد
 محمد ناصری، دبیر سیزدهمین جشنواره کتاب‌های آموزشی و تربیتی رشد، در بخش دیگری از سخنانش به به این جشنواره پرداخت و گفت: جشنواره امسال با حضور ۴۳۶۶ کتاب مناسب شکل گرفت که از این تعداد ۱۰۷۳ کتاب وارد مرحله داوری شدند. این کتاب‌ها در ۲۲ گروه داوری و توسط  ۶۸ داور قضاوت شدند که در نتیجه ۱۱۷ اثر از ۶۴ ناشر نامزد شدند که حدود یک چهارم آن‌ها در مراسم پایانی به عنوان اثر برگزیده و تقدیری معرفی خواهند شد.
وی افزود: در بین ۲۲ گروه داوری جشنواره، گروه‌های علوم تربیتی و روان‌شناسی با ۱۲۰ عنوان، پیش‌دبستانی با ۱۰۸ عنوان و داستان دوره ابتدایی با ۸۴ عنوان، بیشترین کتاب‌ها را داشتند. وی همچنین حضور چشم‌گیر ناشران شهرستانی و دو ناشر ـ مولف را در بین آثار نامزد شده، از ویژگی‌های جشنواره سیزدهم برشمرد.

حمایت از کتاب‌های برگزیده
دبیر جشنواره در ادامه در پاسخ به این پرسش که چه امتیازاتی به کتاب‌های مناسب و برگزیده تعلق می‌گیرد، اظهار داشت: معاونت پرورشی وزارت آموزش و پرورش، هر سال کتاب‌هایی را برای تجهیز کتابخانه‌های مدارس می‌خرد که این کتاب‌های برگزیده در اولویت قرار می‌گیرند. وزارت ارشاد نیز از کتاب‌های برگزیده جشنواره برای کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور خرید می‌کند. همچنین کتاب‌های برگزیده این جشنواره در انتهای کتاب‌های درسی معرفی می‌شوند.

خرید کتاب‌های کمک‌درسی بیشتر موفقیت به همراه نمی‌آورد
ناصری همچنین در انتقاد از استفاده بی‌رویه کتاب‌های کمک‌درسی در جامعه گفت: اولیا باید بدانند که خرید کتاب‌های کمک‌درسی بیشتر لزوماَ سواد یا حتی موفقیت در کنکور را به همراه نمی‌آورد؛ و به عکس تعداد زیاد کتاب‌های کمک‌درسی موجب وارد آمدن فشار روانی بر دانش‌آموز می‌شود. وی در همین زمینه افزود: این‌که دانش‌آموزان نیازمند یادگیری مطالب و مفاهیمی هستند که باید آن‌ها را ضمن مطالعه کتاب‌های غیردرسی جستجو کنند و به دست آورند.

تولید چهل میلیون نسخه مجله رشد
مدیر کل دفتر انتشارات و تکنولوژی آموزشی در بخش دیگری از سخنان خود به وضعیت مجلات رشد پرداخت و گفت: پیش از انقلاب این دفتر مجلات پیک را فقط در ۷ عنوان و حداکثر در ۳ میلیون ۹۰۰ هزار نسخه منتشر می‌کرد؛ و اکنون این مجلات به ۳۰ عنوان و شمارگان آن به ۴۰ میلیون نسخه در سال افزایش یافته است و امروز این مجله تا دورترین نقاط کشور به دست دانش آموزان ما می‌رسد.

سیزدهمین جشنواره کتاب‌های آموزشی تربیتی رشد، روز دوشنبه ۲۹ آذر ۹۵ از ساعت ۱۵ الی ۱۷ در محل مدرسه دارالفنون برگزار خواهد شد.


دفتر انتشارات و فناوری آموزشی / واحد سامان بخشی
تعداد بازدید : ۱,۱۱۷
کد خبر : ۲,۴۵۷
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 10000
نظر خود را وارد کنید