عکس رهبر جدید
تغییرات اقلیمی و مدیریت مناطق حفاظت‌شده
«تغییرات اقلیمی و مدیریت مناطق حفاظت شده» عنوان مقاله‌ای در فصل‌نامه رشد آموزش جغرافیا است که در این مقاله با معرفی کنش‌ها و واکنش‌های محیط و حیات وحش که متأثر از اقلیم است به بیان راهکارهای مدیریتی کنترل‌کننده این رخداد پرداخته است

در ابتدای مقاله می‌خوانیم: «تغییر اقلیم عبارت است از تغییرات معنی‌دار در توزیع آماری الگوهای آب‌وهوایی در یک دوره زمانی بین یک دهه تا میلیون‌ها سال که ممکن است شامل تغییر میانگین یا توزیع در اطراف وضعیت میانگین مؤلفه‌های هواشناسی باشد. این امر می‌تواند در محدوده محلی یا در مقیاس جهان مورد مطالعه و بررسی قرار گیرد.

مطالعات نشان می‌دهد که دمای هوای جهان در صد سال گذشته بین دو دوره گرمایی 1910 تا 1945 و 1976 به بعد، حدود 6/. درجه سانتی‌گراد گرمتر شده است و بارندگی نیز در حدود 2 درصد کاهش داشته است.

نظر به این تغییرات، پنل بین دولتی تغییرات اقلیمی پیش‌بینی می‌کند که متوسط دمای کره زمین در طی قرن 21 بین 4/1 تا 8/5 درجه سانتیگراد افزایش خواهد یافت. امروزه تغییرات اقلیم چالش‌های جدیدی را در پیش روی حفاظت از تنوع زیستی پدید آورده است. از جمله افزایش دی‌اکسیدکربن موجود در جو زمین به یکی از بزرگترین عوامل کاهش جهانی تنوع زیستی بدل شده است.

تغییر اقلیم می‌تواند گونه‌های مختلفی از حیات را با خطر انقراض مواجه کند. در حال حاضر اکوسیستم‌های طبیعی، به‌دلیل فشارهای ناشی از فعالیت انسان، در رویارویی با خطر تخریب و نابودی قرار دارند، و این فرایند در واکنش با تغییرات اقلیم شدیدتر هم شده است.»

 

در بخش دیگری از مقاله آمده است: «مدیریت مناطق حفاظت شده، حفاظت از گونه‌ها در برابر خطر انقراض و حفظ فرایندهای طبیعی، همگی به‌نوعی نیازمند ایجاد تعادل بین سه فاکتور اثر انسان، تغییرات اقلیم و اکوسیستم است و حاصل این تعادل منجر به حداقل رساندن خطر بحران می‌شود. درواقع به‌ناچار جمعیت گونه‌ها کاهش می‌یابد مگر این‌که با مدیریت صحیح و دانش‌محور بتوانیم این خطر را کاهش دهیم. که این هم تنها بر پایه آگاهی‌ها و هنر مدیریت امکان‌پذیر است.»

 

 

نویسنده: مجید شفیعی‌زاده، سرگروه آموزش جغرافیا شهرستان دزفول
کلیدواژه‌ها: تغییرات اقلیم، مناطق حفاظت شده، مدیریت، حفاظت

 

برای مشاهده فایل PDF این مقاله کلیک کنید.

منبع: فصل‌نامه رشد آموزش جغرافیا، شماره 115، پاییز 1395
تعداد بازدید : ۲,۲۱۸
کد خبر : ۲,۴۴۸
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 10000
نظر خود را وارد کنید