«فصلنامه رشد مدیریت مدرسه» در جدیدترین شماره خود، مقالهای را به بررسی مشارکت در تعالی مدیریت مدرسه اختصاص داده است
در ابتدای مقاله و در تعریف برنامه تعالی مدیریت مدرسه میخوانیم: «این برنامه سعی دارد با تکیه بر سند تحول بنیادین و نگاهی تعالی بخش، مدرسهمحور، مشارکتجو و کیفیتمدار، ضمن تمرکز بر فرایندهای مدیریتی، شرایطی را فراهم آورد تا کلیه عوامل مؤثر در مدیریت مدرسه ضمن شناسایی ظرفیتها و تواناییهای داخلی و پیرامونی خود، با اتخاذ رویکرد برنامهمحوری نسبت به تعیین اهداف و طراحی برنامههای عملیاتی مدرسه اقدام کند و با نگاهی تیزبین و نقاد بهصورت مستمر عملکرد مدرسه را نسبت به نقشه راه با برنامه عملیاتی و هدفهای قصد شده، بسنجد.»
یازده محور این برنامه عبارتند از: تدوین برنامه عمل، توسعه توانمندیها و مشارکت نیروی انسانی، استقرار نظام یاددهی – یادگیری، توسعه مشارکت دانشآموزان در مدرسه، توسعه سلامت ـ تربیت بدنی ـ پیشگیری و ایمنی، فعالیتهای مکمل، فوق برنامه، پرورشی، برقراری نظام رشدآفرین انگیزشی، مدیریت امور اجرایی و اداری، خلاقیت و نوآوری، بهرهوری آموزشهای عملی و کارگاهی، اصل مشارکت و بهرهجویی از ظرفیتهای درون و برونسازمانی. نویسنده مقاله در ادامه به موضوع مشارکت در هر یک از این محورها اشاره کرده است.
درباره محور مشارکت در «توسعه توانمندیها و مشارکت نیروی انسانی» میخوانیم: «مدارس متعالی ضمن ایجاد سازمان یادگیرنده، توانایی کارکنان خود را در سطوح فردی، گروهی و سازمانی مدیریت میکنند و زمینههای ارتقای سطح صلاحیتهای علمی و حرفهای آنان را فراهم می سازند.
همچنین، با جلب مشارکت آنان در تصمیمسازی، تصمیمگیری، برنامهریزی و اداره امور مدرسه، بهرهگیری از دانش و توان آنان را امکانپذیر میکنند. در اینگونه مدارس، ضمن ترویج عدالت با تعامل مؤثر میان مدیر و کارکنان، انگیزه و تعهد سازمانی تقویت میشود و فعالیتهای مدرسه در مسیر بهبود مستمر و تعالی قرار میگیرد. از اصل مشارکت هم در متن محور و هم در تعریف آن به خوبی یاد شده است.»
نویسنده: جواد جمالزاده، کارشناس ارشد تاریخ و فلسفه تعلیموتربیت اسلامی
کلیدواژهها: برنامه تعالی مدیریت مدرسه، مشارکت، سازمان بوفالویی